Gå til innhold

Om mat og sånn...


pachamama

Anbefalte innlegg

Jeg er 6+3, og tar meg stadig vekk i å ha spist ting som man egentlig skal være forsiktig med! Glemmer meg bort, og plutselig har jeg spist spekeskinke for eksempel. Og i dag forskynte jeg meg godt med fetaost i salaten, og husket først etterpå at det er noe med pasteurisert melk man bør se etter. Og det stod det ingenting om på glasset....noen som vet? Spiste Apetina fetaost på glass.

 

Også lurer jeg på hvor forsiktig dere egentlig er med slike ting?! Et råd er f.eks. å ikke spise ferskvanns ørret over en kilo, men hvordan kan jeg vite hva den veide eller hvor den er fra når jeg kjøper skiver i fiskedisken da?! Ørret er den beste fisken jeg vet, men må jeg kutte det ut i åtte måneder for sikkerhets skyld? Og hva er faren med det?

 

Til slutt: jeg elsker spekeskinke, og i morgen skal jeg spise tapas hvor jeg vet de har nydelig spansk serranoskinke. Har lest at vanlig norsk spekeskinke skal være relativt trygt, men hva med denne spanske?

 

Dette ble litt langt og usammenhengende, men er så mye rart en tenker på sånn som førstegangs nygravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg godt igjen der - mye man spiser av gammel vane og kommer plutselig på at ups - hørte jeg ikke noe om at dette ikke var bra - etterfulgt av litt dårlig samvittighet....

 

Det står mye på matportalen.no, gå inn under grupper og gravide, der står det mye om ulike produkter, selv om jeg fant ikke svar på akkurat det du spør om her... Uansett, lykke til med magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må nok inrømme at jeg glemmer litt å tenke på det selv... Inbiller meg at norsk mat stort sett er veldig trygg;)

 

Har faktisk spist spekeskinke selv, men denne var varmebehandlet da...så da er det iallefall ikke farlig.

 

du kan jo forhøre deg på resturanten om skinken har vært fryst, da har jeg hørt at dette skal drepe de eventuelt bakteriene som kan finnes der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke bare er meg da! Har lest disse rådene på matportalen og andre steder, er bare at jeg glemmer meg bort. Skal prøve å skjerpe meg:-)

Ingen som vet om graviditeten enda, så blir kanskje litt rart å spørre om maten har vært fryst osv da. Og alle vet jo at jeg elsker slik skinke, så får pønske ut en unnskyldning for å la være å spise det tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...