Gå til innhold

VI som går på kur nesten uten karbos :)

Anbefalte innlegg

hei! jeg må bare få rettet på endel ting her som er feil!

jeg har som henne under også til det irriterende fått høre mye rare meninger om karbokurer pga at folk ikke vet så mye om dette.

vil påpeke at jeg snakker KUN om ketolysekuren. den er på 0-15 karbohydrater dagli.

1. det er IKKE sant at de fleste får høyere kolestrol, de får lavere

2.det er IKKE farlig og innta 0 karbohydrater

jeg kan forklare hva som skjer, dette er en kjemisk prossess som skjer i kroppen

Kroppen vår har 2 forbrenningssystemer, 1 som forbrenner karbohydrater (det er den vanlige, som alle bruker)

2 den som forbrenner rent fett. når kroppen ikke har karbohydrater og forbrenne går den over i reserveforbrenningssystemet(det var dette forbrenningssystemet som ble brukt for flere hundre år siden når menesket jaktet og spiste mye "tyngre mat enn vi gjør i dag"). den utskiller ketoner og begynner og forbrenne rent fett. (derfor det store og hurtige vekttapet) disse ketonene kan påvises i hjemmetester (ketodiabor stics)og viser at fettforbrenningen er i gang.

3. at en blir trøtt og slapp stemmer IKKE

når kroppen går over i fettforbrenning blir kroppens sanser skjerpet og en føler større overskudd enn en har hatt tidligere.

Mitt første møte med denne kuren var også og bli gravid etter at jeg hadde gått på den i 3 mndr (vi hadde da prøvd i fem år)

ser det er en annen her og som opplevde det :) det er vanlig at endel kvinner opplever dette, selvfølgelig ikke alle.

MEN:denne kuren skal kun brukes i oppfølging av lege dersom du har et ustabilt hjerte.

du skal ikke gå på den NÅR du er gravid (da det ikke er forsket nok på hvordan ketonene påvirker fosterets vev som dannes)

du skal ikke gå på kuren dersom du har mindre en 10 kg og ta av

og du skal ikke gå på kuren i mer en et år (det er d som annbefales)

denne kuren er en eld gammel kur som er brukt av leger opp igjennom tiden, så dette er slett ikke no nytt.

men det som er viktig med ketolysekuren er at en holder seg under 15 karbohydrater, for dette er en kur som enten funker 100%(dersom du er under 15 karbos er i ketose) eller 0%(dersom du ikke er i ketose) det er et altfor fettholdig og kolesterolholdig kosthol dersom du ikke er i ketose (fettforbrenning)

etter du er ferdig på denne kuren og har fått av det verste, annbefales det og gå over på en diett ala fedon.

men det er sant at dersom en skal gå på denne kuren må en vite hva en gjør og hvordan dette fungerer. det har jeg intrykk av at de fleste gjør.

det er en bok som fåes på www.ketolyse.no den er super. der står også om hva du kan spise.

elli-karamelli, forstår at du har veldig mye kunnskap om ernæring og kosthold, men som jeg sier, dette med ketolyse er faktisk et helt studium og det verserer endel feilinfo,det er dumt, jeg brenner litt for dette slik som du brenner for ditt :)

lykke til alle sammen uansett hva diett dere bruker;)

viktigste er at hver og en finner noe som funker for seg selv.

Fortsetter under...

Dette er forferdelig farlig å legge ut på sider som handler om graviditet. Om dette hadde vært en slanke-side så ok. Men når man skal gå ned i vekt for å bli gravid er det viktig å få i seg nok karbohydrater. Dette er også viktig når man skal trene. Kroppen trenger karbohydrater!!! Jeg er enig i at man bør kutte ned på de raske karbohydratene, feks. sjokolade. Men dette er da også en selvfølge når man slanker seg.

Dietter som Atkins er direkte helsefarlig fordi dette gir mye mer ketonlegemer i blodet, og med dette følger høyere konsentrasjoner av det uheldige kolesterolet LDL som disponerer for hjerte-karsykdom. Dette har også en ugunstig fettsyreprofil med hensyn til betennelser, altså kroppen leger seg selv dårligere ved eventuelle betennelser.

Man bør sørge for å få i seg minimum 100-125 g karbohydrat daglig, spise 8-9 porsjoner frukt og grønt per dag og velge magre varianter av kjøtt og melkeprodukter. Fedon lidberg er et godt alternativ. SPESIELT når man ønsker å bli gravid. Vær så snill ikke fall for dette jenter, det ødelegger hele systemet!! Dette (lavkarbo) er en såkalt "populær diett" som grapefruktdietten var på 80-tallet. Det er en grunn til at den ikke kom tilbake. Prøv heller grete roede eller fedon. Sunt og oppfordrer til trening som jo bør være en meget stor del av slankingen.

Dette vet jeg, jeg er lege.

Helt enig med anonym!

Ikke fall for forskjellige "slankekurer" når dere ønsker å bli gravide.

Jeg gikk ned MYE for 5 år siden, og har klart å bli der! Glem alt hva kurer heter og bytt helder kostvaner!

Jeg kuttet ut ALT av prefabrikert mat og lager nå kun på ferske råvarer. Jeg spiser fortsatt det jeg har lyst på og bruker gjerne litt matfløte o.l i maten. Men alt sukker og alle E-stoffer vi får i oss i "ferdigmat og posesauser" er direkte skadelig for kroppen, og jeg kunne ikke tenkt meg å overføre dette til den lille spiren gjennom navelstrengen.

(gikk ned 25kg og har blitt kvar på 62 siden jeg la om kosten.)

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...