Gå til innhold

Rekordkontroll - 5 min. Noen bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så har jeg opplevd det også! Legen var så forsinket på slutten av dagen i dag at han klarte å presse inn blodtrykksmåling, SF-mål, hjertelyd, vekt samt å delvis sykemelde meg på ca 5 minutter. Jeg rakk bare å ymte frampå om en evt. sykemelding før han begynte å skrive den ut og jeg tror knapt han fikk med seg begrunnelsen min. Jeg har kun vært til fire kontroller og er i uke 35. Neste gang blir det kontroll hos jordmor, så kan jeg kanskje få svar på et par spørsmål også.

Det må være stressende og lite tilfredsstillende for legen å ha så liten tid, og denne behandlingen gikk greit for meg i dag, men jeg undrer meg likevel litt over svangerskapsomsorgen jeg har møtt i dette svangerskapet. 1.legetime: kun utfylling av papirer, 2 ok jordmortimer, 1 time hos turnuskandidat som var helt på jordet (det eneste han gjorde var å måle blodtrykk og lytte på hjertet) og så denne verdensrekordkorte timen.

Nå er jeg tredje gangs-fødende, så da er det kanskje ikke så farlig, men jeg er jo også interessert i å føle meg trygg på at alt ser greit ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg hadde riktignok hatt en time mer enn deg i uke 35, men skal vel ikke akkuratt skryte av all oppfølgingen jeg heller. Er heldig å ha en hyggelig jordmor, men hos legen går alt i hyrten og styrten. Forrige kontroll hos legen ble både uke-nummeret og sf-målene helt gale. Har aldri blitt veid på kontroll og har sjekket hb verdiene en gang iløpet av hele svangerskapet. Jeg har hatt det igrunn nesten helt problemfritt hele veien, men kan jo være greit å sjekke at alt er okai alikevel :)

Tror leger generellt har det altfor travelt i hverdagen, timer hos jordmor er myye hyggeligere, og så har de jo spisskompetanse på graviditet og spedbarn.

Skrevet

Jeg kan vel ikke si at jeg har slått rekorden din, men har dårlig erfaring med leger ja.. I fjord gikk jeg til en ganske nyutdannet lege mesteparten av svangerskapet da jm var sykemeldt og legen min var på ferie.. Jeg forsto jo at fyren var på bærtur.. og fikk det også bekretet da en av mine gravide venninder spurte han rett ut om han egentlig hadde peiling........ "ø.. nei.. han var utdannet i Ungarn, og der var ikke svangerskapet pensum......!" neivel nei... så hvorfor går vi på kontroll da? han kunne ikke måle sf mål engang....!

Denne gangen har jeg bevisst valgt jm fremfor lege, og har vært kjempe fornøyd med oppfølgingen. Da jm hadde fullt opp, lurte hun på om det var griet at jeg gikk til fastlegen min denne ene gangen.. det gjorde jeg.. og vet dere hva?! Han var sur for at jeg ikke hadde kommet før.. mente jm gjorde en dårlig jobb når det gjaldt å analysere blodprøvene mine osv.. men jeg vet at hun hadde gjort det riktig! Det var bare han som var sur..

nei, takke seg til jm.. leger kan litt om alt, men er IKKE spesialister på svangerskap!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...