Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål ang fødselspenger fra Trygdeetaten.

Jeg er nyansatt lærer i skolen, og har vært ansatt i 40 % siden ca 15.august. Jeg får lønn i september og frem til mars siden jeg må vel ut i permisjon 3 uker før termin. Det blir da 7 måneder med utbetalt lønn, og jeg har vel da vært ansatt i 8 måneder ved termin. Jeg studerer også 50 % på PPU, og derfor må jeg ut i praksis i høst. Praksisperioden går over hele 6 uker i oktober-november. Da kan jeg ikke jobbe og får heller ikke lønn. Men nå i september har jeg hatt masse vikartimer som jeg har fått to alternativer for utbetaling av: enten får jeg hele betalingen 25.september, eller så kan jeg overføre disse timene til praksisperioden, så jeg får fast lønn hele tiden (jeg tror det skal dekke opp disse timene). Har dere her inne peiling på hvordan trygdeetaten regner fødselspengene? Lønner det seg for meg å ha en stor utbetaling i september og ingen betaling i oktober, eller bør jeg ha lønn alle månedene?

Håper det er noen som har greie på dette. Evt vet kanskje noen hvor lang tid det tar å få svar på mailer til Trygdekontoret?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6306050-beregning-av-f%C3%B8dselspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

mulig det er ulik praksis, men i Bergen har eg erfaring med følgene: enten regnes det på bakgrunn av en fast lønn, då er det den som blir innrapportert av arbeidsgiver, eller dersom du har ulik utbetaling dei 10 siste mnd, så er det snittet av disse. dvs, det er det samme om du får dobbel lønn i september og ingenting i oktober, eller om du får likt begge mnd.

Tusen takk for svar dere! Har ikke hørt fra Trygdekontoret enda, og måtte gi beskjed til arbeidsgiver om hvordan jeg ville ha utbetalingen. Jeg sa jeg ville ha det overført til oktober så jeg får fast lønn hele perioden. Dersom jeg har jobbet mer så får jeg det selvsagt utbetalt i tillegg. Det virket i alle fall som en god ordning siden det sannsynligvis blir regnet etter siste måned før permisjon. Og skulle jeg evt føde en måned før termin (eller mer) så har jeg uansett opparbeidet meg rett til fødselspenger. Jeg kan faktisk føde i slutten av februar og fortsatt ha rett på fødselspenger da. Greit å også ha fått lønn i oktober, ellers kunne jeg ikke født før slutten av mars i tilfelle... Kanskje ikke noe man kan styre det der med fødsel nei... hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...