Gå til innhold

Et spm til

april 06;) + mai 09*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at flere av dere som er mot vaksinasjonsprogrammet stiller dere tvilende til effekten av vaksinering. Jeg mener på ingen måte å være frekk med å stille spørsmål til dere, har stor respekt for at dere er villige til å bruke mye av deres tid og energi til å argumentere det dere synes er viktig. Og uansett hva en mener om vaksinering- helt tydelig finnes det ekle mørketall mhp bivirkninger og seneffekter. Spørsmålet er bare for min del og min sønn sin del- om jeg tror bivirkningene er "verdt det" med hensyn på å forebygge eventuell farlig infeksjonssykdom.

Så igjen, tilbake til spørsmålet mitt- mener dere at vaksinering ikke fører til dramatisk økt beskyttelse mot de aktuelle sykdommene? Dokumenterer dere dette kun ut i fra statistikk, eller også med evnt. kontradiksjoner på det molekylære plan? Jeg tror det meget mulig finnes mange andre sannheter enn de vi blir indoktrinert med i samfunnet, og ville dermed ikke blitt overrasket om dere har rett, på tross av hva "resten" av verden sier.

Som sagt har jeg ikke satt meg ordentlig inn i debatten enda. Men- kom på et greit eksempel på at vaksinering har fungert- akvakulturindustrien. Ikke det at bivirkninger ikke er et grellt kapittel i den verdenen, men uten tvil- vaksinering mot de bakterielle sykdommene som det i dag vaksineres mot har hatt en signifikant betydning, redusert antibiotikafprbruket radikalt og sannsynligvis reddet industrien. Selv om det ligger litt utenfor tema, og det tross alt bare er fisk, er det jo et reelt og relevant "case study" med hensyn på vaksinering og effekt. Og, immunforsvaret til fisk er skremmende likt vårt, men ihvertfall ikke mer komplekst eller funksjonibellt enn vårt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

psst 1: fisk har som forsøksdyr gitt oss gode og pålitelige statistikker mhp på vaksineeffekt, ettersom det i forsøkene har vært brukt mange forsøksdyr både i vaksinert og uvaksinert gruppe. Og, det er enkelt å holde forsøksforholdene relativt konstante med fisk, ettersom det er langt færre variabler som kan påvirke resultatene. (De holdes i like kar, har samme vanninntak, spiser det samme osv osv). Hos oss mennesker derimot kan vi derimot alltids diskutere påvirkningen av mat, miljø, gener osv, som jeg ser også er gjort på denne siden.

Fisk har også kort generasjonstid, og følgelig får en dødelighetsstatistikker svært raskt sammenlignet med hos oss seiglivede tobeininger

Psst 2: hos fisk er det da dokumentert god beskyttelse mot mange bakterielle sykdommer ved vaksinering mot det aktuelle agens. Og, dette på tross av antistoffresponsen varierer mellom ulike arter, selv hos de artene med lav økning i de antigenspesifikke antistoffene etter vaksinering, ser en allikevel radikal økning i overlevelsesraten i dem vaksinerte gruppen. Ergo- vaksinen beskytter ikke kun ved å indusere en antistoffrespons..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...