Gå til innhold

Tips: HyCoSy undersøkelse

Anbefalte innlegg

Hei allesammen!!!

Sitter og leser om hysterosalpingo-kontrastsonografi undersøkelse (HyCoSy). Det er en ultralyd-basert utredning som tar en 10-12 minutter og er istedet for lap og hsg. Er ikke så mange som har kompetanse på denne undersøkelsen i Norge, men på kvinneklinikken i Førde har de visst brukt dette i noen år, og folk fra hele landet har vært der for å ta den. Men nå har de visst hatt ett kurs på Haukeland i Bergen. Las en artikkel om det i medlemsbladet til Foreningen ufrivillige barnløse i tillegg til at min gyn på volvat i bergen, som foreslo lap til meg oig jeg sa jeg ikke vil ta den, han sa at jeg kunne få gjort den undersøkelsen og at der er en på volvat som kan med det...

Noen som har erfaringer med dette? Lurer på å ta den...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6304309-tips-hycosy-unders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh ja, er det undersøkelsen heter!!

Jeg var i Førde og tok denne undersøkelsen i juni. Hørte gynekologen sa det kun var han i landet som tok denne undersøkelen, men jeg oppfatta han bare som en skrytepave og trodde de sikkert gjennomførte denne undersøkelsen i Oslo og andre steder også( Førde er liksom ikke verdens navle...).. At undersøkelsen erstatta lap, trodde jeg ikke helt på heler.

Ja, da hadde han rett da.

Undersøkelsen var unnagjort på 15 minutter og da hadde han spylt gjennom en noe grumsete eggleder også. Jeg så alt på ultralydskjermen mens han jobba, så det var ganske spennende. Fikk noe smertestillende før undersøkelsen og på det værste kjentes det ut som sterke menssmerter, men det var over etter noen minutter. Etter undersøkelsen merka jeg ingen ting!

Siden denne undersøkelsen erstatter lap, er den virkelig å anbefale!

Og siden det er fritt sykehusvalg er det bare å søke seg til Førde, men jeg tror det er litt ventetid. Han som gjør undersøkelsen jobber i Sverige og er bare i Førde i perioder. Jeg kom ganske fort til, men jeg var på en måte i systemet.

Noe mer noen lurer på så bare spør!

Tusen takk for innspill krysser fingre og tær. Ja jeg vurderer å fgjøre den. han i Førde hadde nok rett, det var eneste stedet i landet, har holdt på i en 5-6 år...men nå har der som sagt nettopp vært ett kurst på haukeland og der er en på volvat som gjør det...

Maddemor: denne undersøkelsen er istedet for HSG og lap

Susse: positivt at de får den iløpet av 2007, er bra folk har mulkighet å velge dette flere steder i landet også...

Nå spør jeg sikkert dumt men.....HsG er røntgen med kontrastvæske ikke sant???

Grunnen til at jeg spør er at jeg akkurat har starta utredning nettopp i Førde, har vært til innv.Ul og GU, og alt såg selvsagt fint ut. Og ble satt opp på røntgen m/kontrastv i november. Hvorfor får ikke jeg den "nye" typen undersøkelse da?

Siden han mistenkte tette eggledere så måtte det vel være bedre å ta den undersøkelsen, der jeg får Hsg og lap i ett, i stedet for å først ta den ene, og så vente i evigheter for å ta den andre???

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...