Meg og bøllegutta!! Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Jeg er ikke ferdig utdanna da men er i praksis. Er i uke 20 og lurer på hva dere andre tar hensyn til når dere er på jobb ift graviditet. Ikke håndtere cytostatika er en selvfølge , men hva gjør dere med antibiotika( intravenøst) bruker hansker og munnbind? Hva med pr os medisiner som dere trekker opp er dette farlig å få på hendene??
DiddiDaddi Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 Jeg tar ikke noen spesielle hensyn nå når jeg er gravid, men håndterer ikke cytostatika eller andre medikamenter som kan være farlig der jeg jobber. Trekker opp antibiotika med hansker og under avtrekksvifta som vanlig, bruker ikke munnbind. Får jeg søl på hendene vasker jeg dem bare ) Skal nok en del til for at medisiner skal kunne innvirke på fosteret, må evt være å vurdere hvor nær pasienten en skal være under inhalasjoner. Lykke til videre i praksis og i svangerskapet )
Meg og bøllegutta!! Skrevet 13. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2006 Takk for svar : ) Morsomt og spennende å være i praksis. Er på barneavdelinga og i neste uke skal jeg være en dag på føden og en dag på barsel : )) Det blir litt rart å være på føden sånn når en er gravid selv!! men fy fader så slitsomt det er å værepå vakt kl 7 å morran!!!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Jobber selv som sykepleier. Går bare natt, det funker veldig bra ennå då!. Men det var noen som sa til meg at det var lite gunstig å gå natt visst en var gravid, kunne være skadelig for forsteret. Noen andre som har hørt dette?
Meg og bøllegutta!! Skrevet 13. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2006 Jeg har bare hørt at noen har forsket på at det å jobbe natt kan være uheldig når det gjelder å bli gravid..... Høres rart ut det også syns jeg da men
seff Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 jeg jobber på sykehus som sykepleier, og hos oss er det policy at gravide ikke får lov til å jobbe natt...Men akkurat hvorfor vet jeg ikke...
en liten i magen Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 Mener å ha hørt at vi som sykepleiere ikke må bli med pasienter på røntgen å slike undersøkelser. Er jo ofte en er med i praksis som student iallefall. Stemmer ikke dette?
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 Best å holde seg unna røntgen, pleier å stå på døren utenfor (ikke personer under 18, gravide etc...) En annen ting er jo operasjonssaler - dersom det foregår operasjoner på gassanestesi, er det noe en også bør unngå (selv med avtrekk, er det jo en viss fare for lekkasje) Personlig bare erfaring fra dyreklinikker, men det blir jo det samme prinsippet;)
Denise:-) Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 jeg også jobber natt, og har fått høre at det er en større fare for abort for de som jobber natt, men nå er vi jo i andre trimester så den faren er vel over
2- barns mamma Skrevet 13. september 2006 #10 Skrevet 13. september 2006 hos oss på sykehjemmet så slutter de fleste med å gå natt i 2 trimeseter.det er pga av faren for å abortere(den er der forsatt)og fordi det faktisk er for slitsomt.du er jo mer trøttere på kveld/natt,og er det jo enda mer nå når en er gravid.Har sluttet med kveldsvaktene mine selv,da jeg synes det er for slitsomt.og 7 vakter om morgenen er pyton,så jeg har inngått avtale med avd.leder at jeg får komme halv 8,bare det hjelper litt...
mammae:-) Skrevet 13. september 2006 #11 Skrevet 13. september 2006 Handterer ikke cytoatatika og har heller ikke med dei pasientene som får cytostatika... Blander antibiotika som vanleg med hansker og munnbind. ellers gjer jeg vel som vanleg men prøver å unngå dei tyngste løfta no pga bekkenplager. Hos oss kan alle gravide bli fritatt natt uten problem, fikk beskjed av min gynekolog om å ikkje gå natt pga at det er mye større risiko for å abortere bl.a hos dei som jobber natt. Har gått noen nattevakter da, men synest ikke det er noko særleg...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 du skal ikke være inne i rommet der pasienten er, men du kan stå bak veggen der de som tar bildene står, eller vente utenfor. Som regel holder jo dette.
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 14. september 2006 #13 Skrevet 14. september 2006 Jeg jobber på barneavdeling som sykepleier. Her tar vi spesielle hensyn til å ikke ha barn som får cytostatika, den dagen de får og tre dager fremover. Dette fordi pasienten utskiller både gjennom utånding og gjennom kroppsvæsker. I verste fall må vi bruke smittefrakk, munnbind og hansker, hvis vi må inntil den pasienten. Røntegn har vi alle hørt om. Vi må også være obs for enkelte type AB. De fleste går det greit med, så lenge man bruker hansker og trekker AB under vifte. Men Symvene er nesten være enn cytostatika var det en barnesykepleier fra RH sa til meg. Jeg har også sluttet å ha inhalasjonsbarn på fanget. Spesielt 1-2 åringer som nekter, sutrer, sparker og slår. Da får foreldrene holde ungene selv, mens jeg står bak og holder masken.
Gjest Skrevet 15. september 2006 #14 Skrevet 15. september 2006 Jeg jobber på avdeling med cytostatika.. Enste hensyn jeg tar er at jeg ikke har noe med cytostatika / cellegift å gjøre.. verken de som får intravenøst eller tabletter.. Tar heller ikke de helt tunge løftene.. og holder meg også unna personer med infeksjoner som f.eks CMV..
Isa Naemi Skrevet 15. september 2006 #15 Skrevet 15. september 2006 Vi tar ikke noen spesielle forhåndsregler til antibiotika på min avdeling, men selvsagt til cytostatika (både til håndtering og til pasientene i 72 timer etter) og også til intravenøse antivirale medikamenter (spesielt Cymvene og Foscavir) og medikamenter mot sopp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå