Gå til innhold

Monopol på navn? Trenger å høre deres mening!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er over halvveis i svangerskapet, og har foreløpig ikke bestemt navn.

Min samboer og jeg har et navn vi liker, men jeg er hemmet av at min svigerinne (og nabo) har "valgt seg det navnet". Det vil si at det ble først nevnt etter at jeg ble gravid, og det hører med til historien at de av visse grunner ikke skal ha barn før om to-tre år! -og da kan vi sannsynligvis fremdeles ikke velge oss kjønn! Hva gjør vi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm...sikkert ulike meininger om dette, men eg synest du skal la namnet vere svigerinna di "sitt", vel og merke om det er slik at du er rimeleg sikker på at dei vil bruke det sjølv og er eit namn ho "alltid" har likt. Er det derimot slik at det er meir eit innfall ho har sånn plutseleg, så er det noko anna...kanskje du kan lufte det utan å seie at du "hadde tenkt det først"? Spør om kvifor ho likar det namnet så godt, eller om ho alltid har likt det. Det er jo uansett ikkje rart at ho ikkje har sagt det før du vart gravid - det er jo då ein gjerne snakkar om slikt med andre...Bror min og sambuaren har ikkje abrn, og det går nok eit par-tre år før dei vil/skal ha, men eg veit dei to namna dei likar aller best (eit gute- og eit jentenamn), så eg kunne aldri valt eit av dei namna no. Sjølv om jentenamnet dei likar er nydeleg, og eg har ei jente på veg...huff, dette vart langt - men poenget er vel at det kjem an på om ho har eit innfall eller verkeleg har tenkt å bruke namnet! Det er jo du som kjenner ho og veit det evnt :-). Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons...Jeg føler nok at det er et navn hun gjerne vil ha..passer til jentenavnet de har på datteren de har osv. Jeg tror ikke de har diskutert det særlig sammen før, men jeg må innrømme det legger en demper på mitt valg! Jeg ønsker ikke noe uoverstemmelse på grunn av dette heller... Hmmm...Vanskelig med guttenavn, altså!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt et jentenavn som jeg har likt siden jeg var i tenårene, og som viste seg å være helt perfekt siden det er et skikkelig tradisjonsnavn på mannen sin side. Så det var bare det at vi fikk en gutt for 3 år siden som gjorde at vi ikke allerede haar brukt det navnet. Nå har en veldig nær slektning av oss fått ei jente og de "tok" navnet "vårt". De visste at vi likte det navnet og hadde tenkt å bruke det dersom vi fikk jente. Nå kommer jenta, og det blir for dumt å bruke det navnet siden de er så nære slektninger og vi kommer til å omgås masse. Dessuten blir de også så nære i alder, hadde vært litt annerledes dersom den andre jenta var 10-15 år allerede. Det er skikkelig surt, men jeg er ikke så veldig sur på dem for å si det sånn....

 

De visste riktignok at vi likte det navnet, men på andre siden likte de det også og hvem visste at vi skulle få en jente også så kort tid etter. Og kanskje vi hadde ombestemt oss når det kom til stykket (tror ikke det egentlig.. men)

 

Uansett. Mitt råd er... snakk med dem! Og dersom det ikke er det eneste navnet på lista.. velg et annet. Men dersom det er det perfekte og eneste navnet.... tja, jeg vet ikke...

 

Det er skikkelig skikkelig surt at vesla ikke få navnet Rakel :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å høre at dere ikke fikk brukt navnet! Jeg har ingen problemer med å se det fra den siden også...

 

MEN det er veldig vanskelig med navn.. Det er jo så viktig! For min del, føler jeg litt på det at min svigerinne plutselig ble så opptatt av å kringkaste sitt navnevalg på den måten, nærmest for å unngå at vi i det hele tatt skulle vurdere det...Jeg har aldri hørt de snakke om det før.

 

Hvem vet, kanskje de ikke får noen gutt engang? Dermed går kanskje vi begge glipp av det?! Vel.....Jeg vurderer seriøst andre navn for å unngå konflikter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...