Gå til innhold

nyfødt alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt byssanlull vuggen og gleder meg til å ta den i bruk;) Har pusset opp barnerommet, vegg i vegg med vårt eget. begge rommene er ganske små - og veggene tynne.

Jeg tenkte å la barnet sove alene i vuggen (den er jo veldig dyp) inne på barnerommet - med åpen dør og vegg i vegg burde vel dette gå greit?

Noen andre som ikke skal ha barnet i samme seng som seg selv?

Fint med andres meninger:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ikke ha barnet i samme seng som oss nei, men i sprinkelsenga som står inne på vårt rom. Jeg vil gjerne ha så lite aktivitet om natta om jeg skal opp å amme to-tre ganger.

Skrevet

barnet mitt skal aldri ligeg i samme seng som oss med mindre h er syk eller no.. vært veldig streng med det på jenta jeg har nå også.. må ligeg i sin egen seng.. blir sprinkelseng da..

men skal ha hu inne på vårt rom de første månedene, men det er kun for at jentungen som jeg har fra før skal slippe å bli vekt midt på natta av lillesøster siden det rommet er vegg i vegg med hennes og det er ikke vårt..

Skrevet

takk for svar!

Vi tenkte først på det, å henge den over vår seng. (høyt under taket hos oss) men siden mannen skal på jobb tenkte jeg at jeg heller får vandre litt. Han kan jo ikke gi h*n det som trengs på natten likevel, så greit for ham å sove så mye som mulig.

Hehehe, og så blir han jo uthvilt så han kan ta over etter jobb:)

Skrevet

Det er ille for nyfødte barn å bli lagt alene i et rom. ennå godt du har en vugge og ikke en flat og ikke omsluttende seng.:(

Skrevet

anonym,

jeg har jo tenkt litt på det du sier, men jeg satser på at nybakte mødre vokner med en gang barnet så mye som hikker.Mitt første barn, men andre sier hvertfall de sover veldig lett i den første perioden.

Skrevet

Går nok helt sikkert bra, så lenge du synes det er greit å traske at og fram sjøl! Også er det jo en fordel at du ikke ammer i din egen seng, for da er det jo så lett å sovne...

Selv fløtta vi lille på eget rom da han var 2 måneder, og etter det sov både han og jeg bedre. Så nå med nummer to kommer han til å være på rommet vårt i sin egen sprinkelseng helt i starten, men kommer nok fort inn på eget rom! Man våkner uansett så fort de lager en bitteliten lyd =)

Skrevet

Jeg husker j hadde noen venner som også var helt bestemt på at den lille skulle ligge på eget rom. bare tull at den skulle ligge sammen med de. De pusset opp barnerommet og gjorde det riktig så fint :-) I dag er guttungen over 2 1/2 år og ligger fortsatt inne hos mor og far. Det var ikke så lett og la den lille ligge på eget rom når det kom til stykket alikevel. Prinsipper kan ryke.

Dette er tredje barnet vi får. Jeg synes de nyfødte skal få ligge inne hos moren (og faren) noen måneder før den må flytte inn på eget rom. Tror det er tryggt og godt for dem :-) Hvis det er problematisk for far, så er det far som får flytte ut her i gården :-))))

Skrevet

Selv har vi planer om og ha babyen inne hos oss i ca 4 månder etter det er det eget rom forhåpentligvis. Om vi klarer og skille oss fra han ;-)

Med lillemor bodde vi på hybel og hadde ikke eget rom til henne og det var ikke bare lurt det heller. Da ho var rundt et halvt år skulle ho virkelig ha hatt et eget kryp inn. Og min erfaring er at ho som var så tidlig utviklet skulle ha hatt eget rom ved 4 månders alder, for etter det ble ho rett og slett for bevisst og fikk sikkelig adskillelses angst fra oss. Og ja, det er slitsomt det å.

Skrevet

Vi hadde lillejenta i vår seng de første 2-3 ukene. Så var det rett over i sprinkelseng, ved min side av dobbeltsenga. Grunnen til at vi hadde henne på samme rom var at jeg var veldig sliten etter fødsel, og ikke orket å springe fra rom til rom. Nattamming skjer mer enn en gang pr natt.... Planen var egentlig å legge henne på eget rom etter maks 6 mnd, men så bodde vi i ei lita to-romsleilighet i Tyskland fra hun var 4 1/2 til 9 mnd, og der røyk den planen. Tvert vi returnerte til Norge dermot var det rett på eget rom og slutt på natt-amminga. Tenker å gjøre noe av det samme denne gangen. Men nå er det nytt hus, og barnerommene i etasjen over foreldrerommet, så vi venter nok noen mnd med å legge den nyeste lille jenta på eget rom, av praktiske hensyn.

Skrevet

Vi skal innrede barnerommet med sprinkelseng med en gang. Skal ha bagen fra kombivogna stående ved siden av senga de første ukene. Satser på å venne til eget rom relativt fort ( ved siden av vårt rom ). Men,,,,,det er vel ingen som kan planlegge alt på forhånd, må se an hva slags unge man får. Er det grining hele natta blir det vanskelig med eget rom....Å sove på foreldrerommet til 2 1/2 år er langt over hva jeg mener er normalt, han er i allefall ute LENGE før den tid ; )

Skrevet

Det var jeg som skrev om vennene mine som fortsatt har sin sønn på soverommet etter over 2 1/2 år..... Jeg er HELT ENIG i at det er altfor lenge å ha barnet inne hos seg. Til slutt blir man jo ikke kvitt de..... men det morsomme her var at de var så veldig fast bestemt på at ungen skulle sove på eget rom når den var nyfødt.... Og så viste det seg at det var de osm var "verst".... :-)))

Skrevet

på vårt rom så lenge hun liger i krybben..ca drøye tre mnd. ikke plass til noe ekstra seng på rommet vårt, og i senga mi tør jeg ikke ha henne. vil ikke heller. (minner meg om den gangen jeg sovnet i senga m marsvinet mitt, på morgenen lå hun i sprekken mellom madrassene - heldigvis helt ok..men stakkars lille..kunne jo gått galt.. :(

Skrevet

Høres ut som de fleste i alle fall ikke ønsker å ha barnet i samme seng/rom, men kanskje det er vanskelig å gjennomføre. Hvor ofte har dere ammet hver natt? Leste et sted at det er normalt med 2/3 ganger.. Hvor lenge ammer de om natten?

Skrevet

Vi kommer nok til å ha sprinkelsenga på rommet vårt 3-4mnd, men så over på eget rom. Dette er litt av praktiske hensyn, siden barnerommt og vårt rom er i forskjellige etasjer.

forrige gang nattammet jeg til 9mnd, det var fordi vi ikke hadde andre sovemuligheter enn å dele rom alle sammen.Da var det umulig å slutte med nattamming... Denne gangen har jeg virkelig ingen planer om å holde på så lenge! Det er veldig slitsomt. Det ble kjapt 2-3 ganger om natta ja.

Skrevet

Sove i min seng har vesla aldri gjort, hun har egen... Men ALDRI om jeg hadde lagt henne på eget rom de førster mnd. Var så trygt å godt å ha henne der inne, og det hadde ingenting med at jeg ikke trodde at jeg kom til å våkne om hun lå på ett annet rom..

Her måtte pappan ut!!!!! Og slik vil det bli for de neste.

MEN, funker det for deg, så hvorfor ikke...

Skrevet

Litt usikker her... er det meg du svarer? I tilfelle må du ha misforstått... jeg kommer ikke til å ha knøttet i min egen seng lenger enn ei uke eller så. Da er det rett over i sprinkelsenga. Men den blir nok stående på mamma og pappa sitt rom de første månedene, jeg vil vente til hun er ca 4 mnd med å sette sprinkelsenga på eget rom. Hvorfor skal pappa'n ut forresten? Hos oss var det ikke et særlig stort problem at hun lå på vårt rom, vi fikk sove begge to, pappa'n våknet sjelden av nattamminga faktisk. Jeg syns likevel at ca 4 mnd er nok, da er det på tide å få igjen privatlivet sitt. Det er også lettere å kutte ned til 1 nattamming og etter hvert slutte helt når knøttet ligger på eget rom. Hvis man deler rom, vil lukta av melk gjøre avvenninga veldig vanskelig.

Skrevet

lillegutt skal sove i en vugge som henger i taket over våres seng...håper han liker seg der....

Skrevet

Vi skal ikke ha babyen i vår seng, men den skal ligge på vårt rom. Har kurv vi skal bruke i begynnelsen og sprinkelseng til senere. Føles mest naturlig å ha babyen på vårt rom til å begynne med. Men må si at jeg har ikke planlagt hvor lenge den skal sove inne hos oss...

Ikke har vi fikset barnerom heller... Virker som vi er de eneste som ikke har det.. :)

Skrevet

vi har barnerommet vegg i vegg med vårt, må igjennom vårt rom for å komme til dens rom på en måte...

de første ukene tror jeg nok at senga kommer til å være på vårt rom, men så tidlig som mulig vil jeg flytte senga tilbake, det er bare sunt for barnet å få sove alene mener nå jeg, og jeg hadde venninne som fortsatt sover med sin sønn i sin seng, og det har hun gjort siden han ble født...

Skrevet

HVis noen er i stand til å sove på eget rom,er det vel pappan?? HAn får gå hvis det blir for ille...Jeg synes at nyfødte skal være i nærheten av mor den første tiden,det sies vel det første året.Tenk å komme ut fra magen...lunt,varmt og godt og direkte over i en alt for stor sprinkelseng fra Ikea el BabyShop.I verste fall på eget rom.På vinteren. Hutre,hutre. Får nesten inntfrykk av at noen flytter barnet på eget rom av prinsipper...??

Leste i siste utgave av Legetidsskriftet at en amerikansk studie viser nedgang i krybbedødstilfeller ved samsoving det første året, samt babystyrt pupping og bruk av smokk.Ergo hvis babyen får det som den vil det første året....

Men,mange teorier rundt dette temaet.Kan i høyeste grad diskuteres.

Skrevet

Det første ÅRET?!? blir ikke aktuelt her i gården gitt! Det var helt utrolig herlig å endelig få ei heil natts søvn da vi flytta hjem til Norge og kunne kutte natt-amminga da jenta var 9mnd!

Du får det nesten til å høres ut som barnemishandling å ikke ha unge i samme seng?

Vi hadde jenta vår i senga sammen med oss 2-3 uker, og flytta henne så over i sprinkelsenga (som forøvrig var av en mindre modell). Med sprinkelbeskytter blir det lunt og godt uten trekk oppi der, og hvis du i tillegg lar ungen ligge på lammeskinn eller legger et pledd rundt kanten så det blir mer "hule-aktig" så trives knøttet godt skal jeg si deg. Samsoving anbefales ikke i lengre perioder her i norge, det er bevist ved studier at spesielt hvis foreldre røyker, eller ved varme temperaturer, kan knøttet få pusteproblemer og bli overopphetet hvis h*n ligger mellom mamma og pappa i storsenga.

Hvis du skal ha ungen i senga di et helt år og det kun er babyen som skal styre puppinga så kan du få hektiske netter skal jeg si deg. Lykke til :)

Skrevet

Ja, jeg har også hørt at samsoving er viktig!! Har blitt anbefalt at babyen sover på samme rom som oss til den er 4-6 mnd.!

Skrevet

skjønner poenget ditt, og det er vel ikke aktuelt å ha barnet i senga et helt år.Men kanskje på samme rom?MAn får vel prøve seg frem, vanskelig å bestemme seg for dette nå,ettersom jeg ikke har noen fra før.

Ellers råder jeg til absolutt å høre på norke jordmødre og norske studier,men det er vel ikke til å legge skjul på at noe av den informasjonen vi får her på bjerget av og til kan vøre noe tilårskommen. Men for all del, røykere kommer aldri godt ut av det i helsstatistikker.Dette har med lavere sosioøkonomisk gruppering å gjøre.

Man får vel finne ut hva som er best for seg, at du hadde forrige jenta inne hos deg til 9mnd høres jo kjempebra ut!!

Skrevet

jeg tror at det er delte meninger om dette temaet og at hver enkelt vet best hva som er bra for deres barn, jeg har blitt anbefalt av nære venner og familie å ikke ha babyen inne hos oss for lenge, dette har også jordmor snakket om, samt også lege...men for all del, som jeg sier, delte meninger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...