Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 godt med hjemmebakt, men kjipt når brødskiva detter fra hverandre før den rekker munnen .-( Er det det at jeg knar det for lite før steking??
~hope~ i 7.himmel Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 har hørt at det kan være knaing,men får det ikke til å stemme,har selv bakt flere brød som bare faller fra hverandre når jeg prøver å skjære i dem,men her er tipsene jeg har fått:) *bruk både melk og vann i deigen *ikke lag deigen for tørr-gjør ingenting om den "renner" ut av fasong så fremt du har brød form da;) *ha ei spiseskje med sirup i det vr tipsene jeg har brukt,vet ikke hvem av dem som gjorde utslaget da- *lykke til*
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 har funnet ut at for mye og for lite olje kan påvirke, så jeg laget deigen litt bløt om du bruker kli og kim, hele korn frø så la det svelle 30 min i kokende vann bland så i kaldt veske så du ikke koker gjæren dette hjelper også på å bette melet sammen, bruker 1 ss mørk sirup og 1 ts salt i brødene jeg da blir det bra
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 havregryn gjør at brødet blir saftig - har ikkje opplevd at brød med 1-2 dl havregryn i ryr.
*bubbs* Skrevet 28. september 2006 #5 Skrevet 28. september 2006 Haha!!! Det er typisk bake-"nybegynner" feil. Irriterte meg også grønn over brødet som falt fra hverandre helt til farmor forklarte meg kjærringtipsene! Det vannet du skal ha i brødet koker du. Hell det så over alt det tørre du har i brødet som IKKE er fint hvetemel. Altså over havregryn, andre gryn og sammalt mel. Rør godt om og la det stå og svelle til det er lunkent (ca en time). Putt så i gjær og resten av melblandingen. For å få brødet til å holde seg lenger anbefaler jeg å bruke havregryn og et egg i oppskriften. Ikke stek brødet for lenge, men bruk heller litt mindre brødformer. Jeg liker likevel best å lage rundstykker, for da kan jeg lage opp masse og ta de ut av fryseren hver kveld så vi får "ferskt" hver morgen. La dem tine i en plastpose for å få dem ordentlig saftige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå