gutt og jente Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Har en uke til termin, og 130/85 i blodtrykk. Er det i faresonen? Jordmor syns det var litt høyt, men sa ikke så mye om det. Ville sjekke det om fem dager. Er det noe jeg bør vere obs på? Tenker jo på svangerskapsforgiftning, men vet ikke så mye om det egentlig.
kona til kona har født Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 Det kommer jo litt an på hvordan blodtrykket ditt har vært ellers. Hvis det har gått veldig mye opp på kort tid, så er det jo ikke noe særlig. Jordmora sjekket sikkert urinen din, og om du har mye ødem også, som er med på å indikere sv.sk.forgiftning. Hun har nok full kontroll. Jeg hadde selv 135/80 på sist kontroll som er godt over det jeg tidligere har hatt, men jordmor sa det var vanlig at den gikk noe opp rett før fødsel.
lana<3 Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 har akkurat det samme her.... legen sa det var helt i normalen til meg...
Gjest Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Hadde sv. skapsforg. sist, fikk det på slutten, jordmoren min beroligetmeg med at det var mye mindre dramatisk å få det på slutten, for det første så er jo babyen ferdig, så det er sånn sett ikek noe "krise" om det skulle bli nødvendig å forløse. I tillegg utvikler sv. skapsforgiftning seg som oftest mye tregere på slutten enn hos de som får det tidlig, da er det ofte mye mer "eksplosivt"... Hvis du vil være på den sikre siden kan du jo prøve å ta livet med ro frem til neste kontroll, det er nemlig den beste behandlingen hvis det skulle være noe i gjære. Lykke til og slapp av
Mamman til prins og prinsessen Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Hei! Det er ikke noe særlig høyt, tror ikke de vil at undertrykket skal overstige 90. Men så lenge urinen din er fin så har du ikke noe å bekymre deg for. Bare pass på om du får hodepine, hevelser i beina/kroppen, svimmelhet, da må du kontakte jordmor eller mottaket på sykehuset. Håper alt går bra!!!!
gutt og jente Skrevet 13. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2006 Takk fo svar! Tror ikke jeg trenger å bekymre meg lenger. Fin urin og bare antydning til vann i kroppen. Så godt å ha noen å spørre!
Winterlady Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 Er litt høyt, men det de ser på er egentlig hvor mye det har økt. Hvor mye hadde du i starten av graviditeten?
litagod Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 dersom du har høyt blodtrykk har du over 140 som overtrykk og over 90 i undertrykk. Jeg har vært oppe i 150/100 så jeg har vært høyt både på under og overtrykket. Jeg synes også at du har litt høyt slik det er nå, men det er ikke krise. Så dersom du klarer å slappe mer av så ordner nok dette seg!
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 Da jeg ble lagt inn under forrige svangerskap (sniker meg nå inn her fra 2. trimester) pga svangerskapsforgiftning var blodtrykket 145/100. Fikk da høre at det "farlige" blodtrykket er når undertrykket blir veldig høyt, og undertrykk over 90 er i faresonen - tror jeg hun sa...
Winterlady Skrevet 13. september 2006 #10 Skrevet 13. september 2006 Jeg blir lagt inn nå i morgen fordi jeg har 125/80 og 1+ på protein. Grunnen til at mitt BT blir vurdert som høyt er at det naturlig hos meg ligger rundt 70/50..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå