Gå til innhold

Har dere kjøpt bilsete?

Anbefalte innlegg

Hvilket merke valgte dere og hvorfor??

Vi lurer på Besafe Izisleep. Men er det egentlig nødvendig med den liggefunksjonen?? De ligger jo uansett ikke i bilen. Dessuten er det veldig tungt. Posetivt at trekk kan vaskes i maskin. Vunnet tester i Sverige og i foreldre og barn (?)

eller:

Maxi Cosi. Denne har jo vunnet flere tester i Norge. Trekket må håndvaskes... det blir kanskje mye griseri?? Eller gjør det ikke det på spebarn?

Uansett skal vi ha Isofix system, så det kan være greit å velge et sete hvor basen passer til neste str på bilsete også.

Noen som har noen gode råd?

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6299676-har-dere-kj%C3%B8pt-bilsete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har sett på acta graco, autobaby...Det synes jeg ser bra ut.

Det nye setet dres, duologic (tror jeg) er med isofix og passet godt til alle slags seter, da basen var justerbar...mange som har sportsseter... De står på www.aktagraco.se

jeg synes også at izisleep er tunge... Kjekt å bære med seg setet om man skal på besøk, i butikken e.l

maxi cosi vet jeg ingenting om...

Vi har bestemt oss for å kjøpe nytt sete til veslemann, selv om vi kjører bil uhyre sjelden.

Tenkte dra til Sverige og handle på Babyproffsen - hørt det er rimelig der.

De fører Acta Graco tror jeg.

Tror det er svært liten forskjell på Acta Graco -Maxi Cosi og Britax seter - de koster jo også omtrent like mye, og jeg klarer ikke se forskjell på annet enn trekket...

Tenkte også en del på den Izi Sleep -men det var før jeg leste at liggefunksjonen ikke kan brukes når setet er montert (hva er vitsen da liksom ?)

Vi kjører ganske langt når vi først leier bil (familie langt unna) så det hadde vært fint med et sete han kunne sovet godt i, men da blir jo det bortkastet å bruke ekstra penger på et sete hvor man likevel må vente til turen er over med å legge ham.

Vi skal ha Maxi-Cosi. Synes det virker veldig bra, har jo kommet bra ut i tester. Også skal vi ha quinny vogn (tror jeg) og da passer det jo godt med maxi cosi.

Skal ha base til det oxo, selv om den koster like mye som hele setet... *sukk*

Vi hadde i utgangspunktet tenkt oss Maxi Cosi, men der på Babyproffsen i Sverige kom denne kun med isofix og ikke med base, og siden bilen vår ikke har de metalldingsene til å feste isofix systemet på ble det Acta Graco sete med base. Vi syns det virket både sikrere og enklere med et bilsete med base og setet virker veldig bra. Desverre syns vi at det var fordeler og ulemper med alle setene vi så på, ingen var perfekte, så vi valgte det som virket best for vårt bruk.

Annonse

Base er en stor "holder" til setet. Basen festes i bilen ved hjelp av en metallstang som man setter på gulvet. På denne måten sitter basen støtt i bilen. Selve setet setter du oppå basen og setet kan klikkes ut og inn av basen når du går inn/ut av bilen. På denne måten sitter bilsetet fast i bilen og er festet mye mer enn bare ved sikkerhetsbeltet.

Kanskje en dårlig forklaring?

Syns også det var godt forklart! :-)

Kjøpe bilsete er jo like vanskelig som å kjøpe vogn.... Regner med at det som selges i Norge og Sverige er gode trygge seter alle sammen, men noen kommer jo bedre ut på tester enn andre.

F.eks det acto setet har i de testene jeg har sett kommet veldig dårlig ut. Hele setet og ungen flyr jo ut av bilen. Men det er slett ikke sikkert at det var babysetet, eller at det var akkurat det setet dere har kjøpt.

Annonse

Erm....dette med base (for en som er minimalt teknisk er dette nesten ubegripelig) vil det si at man fastmonterer seter på en mer permanent måte ?

(siden vi leier bil hver gang, er dette jo veldig upraktisk for oss)

Da er kanskje base bare tull for oss ?

Hvor lenge leier du bil om gangen da?

Nå er jeg ikke 110% sikker, men jeg tror man gjør det på følgende måte:

Man fester basen i isofix festene som er i nye biler. To fester som er i baksetet. I tillegg "festes" basen mot gulvet i bilen med en stang. Bilsete har et slagt klikksystem som du klikker i basen når du skal ut å kjøre. På den måten unngår du mulige feil med bilbelte festing.

Men hvis dere bytter bil ofte så blir jo dette veeeldig tungvindt da!

I nyere biler fester man setet i de to metallfester som er i baksetet (dette gjelder biler 2002 modeller eller nyere, standard i alle biler fra 2006). Har man ikke så ny bil fester man basen med en metallstang i gulvet. Jeg syns at seter med base virker sikrere da setet er "fastmontert" i bilen, og faren for at setet slenges frem ved ev. kollisjon er mindre. Det virket ufattelig enkelt å feste basen og enda enklere å ta inn/ut stolen, så dersom man ikke bytter bil altfor ofte syns jeg dette er den beste løsningen.

Vi leier bil bare noen timer i ny og ne - dvs hvis vi skal handle noe spesielt eller besøke noen utenfor Oslo.

Dessuten tror jeg ikke alle bilene i bilkollektivet er så moderne at de har sånn festesystem (Isofix?) og da får vi jo ikke festet seter i det hele tatt...

Får holde oss til gode gamle bøttesetemodellen da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...