Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Hei Gravid i 8. uke, ikke planlagt. Jeg er selvstendig næringsdrivende og jobber døgnet rundt, har ikke mulighet til å legge fra meg jobbinga, da er løpte kjørt. Jeg er ganske nyutdannet, og har ikke andre jobbmuligheter med min utdannelse enn å drive selv. Har jobbet i to år, og tjener så vidt over 100 000 i året (netto) men det går sakte oppover. Noen som vet hva slags rettigheter jeg har? Og hva slags hjelp jeg kan få? Samboeren min har heller ikke jobbet lenge, og er nå sykemeldt, han kan antakelig ikke gå tilbake til jobben siden han er kronisk syk, han må finne en mindre anstrengende jobb, og skal på atføring nå. hjelp!
tutta-3 Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 Mener det er nok at en jobber 6 av de siste 10 mnd. før permisjon. men er ikke sikker med selvstendig næringsdrivende. Mulig en da må ha forsikring el. liknende for å få det til vet ikke. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Det finnes forsikring i forbindelse med selvstendig næringsdrivende. Hør på trygdekontoret ditt. Lurer på om du må ha tegnet denne før man blir gravid, men er ikke sikker altså... Står forresten et stort innlegg i nyeste Gravid (bladet altså) om dette også. Jeg har ikke lest artikkelen.
___ Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 Forsikkringen må være tegnet minst 10 mnd før termin for å gjelde for fødselspenger. Uten forsikkring får du normalt 65% av hva du hadde fått som ansatt. (Driver du A/S kan det være du kan regnes som ansatt.) Det er fortsatt 6 av siste 10 mnd som gjelder, men det er mer styr å bevise hva du tjener og dermed hva grunnlager dit vil bli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå