Julie*sin*mamma:-) Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Hei. Er det noen andre her som har fått cosylan utskrevet av lege for hoste. Har hatt skikkelig influensa siden fredag og nå er det gått over i ekstrem hoste. Halsen blir jo helt rålig pga dette, i tillegg til at jeg føler magen sprekker ved hvert host... Blir glad hvis noen svarer på dette. er jo nesten desperat for å få noen som virker men vil jo ikke ta noe som er skadelig for babyen heller. det er jo det viktigste her...
hemmeligvemmelig Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 sjekk www.felleskatalogen.no
venter prins nr 3 :) Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko. Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye av etylmorfin som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet skal ikke brukes under amming over lengre tid pga. fare for tilvenning av barnet. Dette stod i felleskatalogen..
selfangerkjerringa Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Brukte cosylan ved to anledninger forrige svangerskap. Fikk beskjed av legen om at det ikke var anbefalbart "i slutten av svangerskapet" - hvordan det nå enn defineres - pga cosylan inneholder littegrann morfin, som kan virke beroligende på foster. Og det er jo ikke ønskelig.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 Har du tørrhoste eller slimhoste?? Ved slimhoste kan du bruke både Bisolvon og Solvipect (uten resept)... Ved tørrhoste blir det begrenset hva du kan bruke....sorry ! Der må du nok bruke gamle kjerringråd som å drikke hyppig, halspastiller for å roe slimhinner osv... Se felleskatalogen på disse også )
HTC Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 Jeg er i uke 30. Fikk Cosylan av legen nå. Hun sa at siden jeg var såpass syk med massiv hoste, ville det være best at jeg fikk en hostesaft som faktisk virket. Hun sa at det er så små doser morfin at påvirkningen på fosteret vil være minimalt, hvis noen i det heletatt. Snakk evt. med legen din. Min lege sa iallefall at dette kunne jeg ta, i en kort periode. God bedring
msbu Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 Det er jo greit å være forsiktig med morfinholdige stoffer (og andre medisiner) når man er gravid, men har du fått cosylan av lege nå i svangerskapet, vil jeg gå ut fra at h*n tok hensyn til graviditeten ved valg av hostesaft. Morfin-stoffer gis jo dessuten som smertelindring under fødselen, uten at barnet tar noen direkte skade av det. Det eneste de tar hensyn til da, er hvor langt man har kommet i fødselsforløpet (og forventet tid til forløsningen) for å forhindre at barnet blir født i den verste morfinrusen. Min sønn ble imidlertid født bare en times tid etter at jeg hadde fått petidin. Han fikk noe trekk på apgar score pga dette, han var visst for rolig/gråt for lite, og pusten hans var sikkert også påvirket av petidinen. Han fikk derfor Narcanti, som er en motgift mot morfin, og ble straks i fin form. Når det gjelder Cosylan, er det nok en fordel at det brukes kun i en kort periode. Det er nok først ved langtidsbruk at det vil være tilvenningsfare, muligens også for fosteret. Rådfør deg med lege/apotek hvis du føler deg usikker. God bedring!
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 Jeg fikk cosylan tidligere i svangerskapet. Da sa legen at det var bedre enn å hoste så forferdelig. Nå har jeg blitt skikkelig forkjølet igjen. Begynte selvfølgelig å hoste igjen og nå har jeg klart å hoste på meg ribbeins brist/brudd! Kan jo bli deilig under en fødsel... Men nå har jeg fått efedrin hos legen da.. Hør med legen din om du er usikker,du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå