Gå til innhold

..litt dårlig magefølelse på familiebarnehagen...

Anbefalte innlegg

Hjelp; jeg trenger råd og synspunkter her.

Sønnen vår på 11 måneder har hatt 2 dager innkjøring der vi har vært med, og magefølelsen (spesielt min) sier meg at det ikke er helt 100% der. Det dreier seg om en familiebarnehage der hun som er leder bruker leiligheten sin. Hun har en assistent + mannen sin, som hjelper til. De er per idag 8 barn mellom 0-3 år.

Her er noe av uroens årsaker:

- møkkete på gulv, grus, skitt. Selv på start av dagen, noe som tyder på at det ikke blir gjort rent etter endt dag i barnehagen.

- en av stikkontaktutløpene er ikke sikret.

- de gir ikke melk til 1-3 åringene, noe jeg trodde var vanlig.

- det lå et tomt kondompapir bak sofaen. Det er riktignok et privathjem som brukes som familiebarnehage, men ærlig talt. Dette har skapt stor uro i meg..!

Hva tenker dere?

I tillegg; har fått svært lite spørsmål om min sønns vaner, osv. slik en annen i et annet innlegg her også var bekymret over.

Dette gjør vondt og jeg er svært i villrede på hva jeg skal gjøre. Tørr ikke konfrontere de direkte da jeg er redd dette vil skape dårlig stemning som kan gå utover min sønn.

Dette er noe jeg må finne ut av, ikke minst fordi det faktisk går 7 andre barn der.

Det må sies at en jeg har gått i barselgruppe med, har både 3-åring + 1-åring i samme barnehage, og de er veldig fornøyd... synes det er svært merkelig etter hva jeg har sett etter bare 2 dager..

Dette er ikke det jeg hadde forestilt meg.

Hjelp? Synspunkter? Hva gjør jeg?

Fortsetter under...

Hei!

Jeg synes 2 dager er kort tid å gjøre en vurdering av barnehagen på. Det er viktig å ta opp ting underveis, men oftest er det en grunn til at ting er som det er. Mitt første råd er å gi barnehagen litt tid.

Kanskje er de opptatt av andre ting enn støvsuging og vasking de første dagene? Du forteller ikke om det bor barn i barnehagen. Dersom det gjøres rent etter endt dag, kan det fort bli skittent igjen likevel. Det skal finnes en internkontroll hvor rutiner for renhold er beskrevet. Det skal gjøres rent jevnlig, men det forventes ikke at det til enhver tid skal være strøkent. Om det vaskes mens barna hviler, kan det hende det ikke er så synlig for dere foreldre om barna har vært ute og kommet inn igjen når dere henter.

Når det er sagt, er det jo meningen man skal føle seg trygg på å levere barnet sitt i barnehagen. Kanskje er det egentlig andre ting du reagerer på, stemning e.l. enn egentlig grus og kondompapir? Dersom du synes det er god stemning ellers, ville jeg ikke brydd meg om sånne små detaljer, det har liten betydning for barnets trivsel og helse, som jo er det viktigste.

Hva med hun som er fornøyd - har barna hennes gått lengre i barnehagen? Kan du forstå hvorfor hun er fornøyd? Prøv å fokuser på det positive. Det er veldig viktig for å få det til å fungere godt. Barna, ikke minst ettåringene, merker godt foreldrenes uuttalte uro og bekymring.

Spør og grav, og fortell selv. Hva svarer de på hvorfor de ikke har melk? Har du sagt at du forventet de hadde det?

Kanskje får du til svar at ingen noengang har sagt noe på det, men om du vil kan de godt få? Eller kanskje de har en annen forklaring.

Barnehagene skal følge statens ernæringsråds retningslinjer. Der står det at det skal serveres melk/juice til måltidene. Dette er det de færreste som følger, nesten ingen har juice til maten, selv om det for opptak av jern hadde vært mer gunstig med appelsinjuice enn melk til brødet.

Et synspunkt er at det høres ut som om det er god voksendekning. En familiebarnehage med dobbelt gruppe må ha 2 voksne. Dersom en er førskolelærer trenger det ikke være fler, er det ikke må de ha veileder 1time og 15 min. per barn per uke, hvorav 15 min. av disse beregnes til kontortid. Dvs. 1 dag med 3 voksne. Om dere har 3 voksne 5 dager i uka er dere heldige.

Har svært god erfaring med familiebarnehage selv. Men det er jo store variasjoner i hvordan de drives, akkurat som med alle andre barnehager.

Lykke til!

Takk for fint innspill som apellerer til min sunne fornuft. Jeg er helt enig i det du skriver og det mange andre også skriver i den andre tråden her om barnehage versus usikre foreldre.

Leverte gullet mitt isted og sitter her og feller noen tårer, men vet at han får det fint med de andre barna.

Men hjelp så vondt det gjør etter å ha hengt sammen som erteris i 11 måneder....

Hilsen meg

Stol på magefølelsen din!

8 barn på to pluss en mann som hjelper til?

Må bare si med en gang at jeg er VELDIG imot både dagmammaer og familiebarnehager (som bare er et finere ord for dagmammaer med ekstremt mange barn...) så vet du det.

Jeg tror man skal stole på magefølelsen sin, den har ofte rett.

Du overgir barnet ditt til vilt fremmede. Har du et fnugg av tvil fjern barnet derfra. Et 11 mnd. gammelt barn har ingen mulighet til å fortelle hvordan det har det!

Annonse

Takk for ulike innspill og tanker fra dere andre her. Jeg blir bare mer forvirra. Det har jo ikke gått mer enn 1 1/2 uke siden sønnen min begynte der. Og jeg vil jo gjerne se an litt og ikke overdramatisere. Har egentlig slått meg til ro nå angående det tomme kondompapiret bak sofaen. Det kan umulig være det verste man tenker seg; de er nesten alltid 3 voksne der (3 jenter, hun som driver det + to jenteassistenter). Mannen hennes er mest sannsynlig arbeidsledig siden han stadig er i leiligheten sammen med de andre. Nå som hun har ansatt en assistent til virker det ikke som om mannen hjelper til i så stor grad lenger.

Men jeg sitter med en følelse av at det er oppbevaring av mange barn i en liten leilighet. At det er lite vekt på koselige omgivelser og lek. At de må klare mye selv selvom de er så små som under året.

Idag hadde han bare sovet i en halvtime. Han er helt utkjørt når jeg henter han og gråter hele ettermiddagen og kvelden. Våkner midt på natta, noe han aldri har gjort før. Spiser nesten ikke. Ser trist og lei ut. Blir sint for ingenting. Jeg kjenner ikke igjen gladgutten min lenger...og det gjør meg utrolig i tvil på om dette er bra for han. Og da mener jeg ikke å rette alt ansvar og kritikk til selve barnehagen hans.

Gjør meg mange tanker akkurat nå og vil prøve å ta kontakt med barnehagekontoret i bydelen vår for å høre med de. Eventuelt prøve å høre hva sjangsene er for å få plass i en kommunal barnehage isteden.

Hm..

Det som nesten ryster meg mest er at du fortsetter å ha barnet ditt der!!!? På tross av det du skriver. Stakkars lite barn!

Ta ut ferie på forskudd, ulønna permisjon, slutt i jobben, ingenting kan da vel være viktigere enn barnet ditt?

Det mest verdifulle du har overlater du til vilt fremmede - hva med pengene dine eller eiendelene dine,- er du like lempfeldig der???

Jeg fatter meg ikke på enkelte!

Hilsen sint

Kjære sistemann som skriver her,

jeg hadde aldri latt han være der hvis jeg hadde hatt en ensidig vond følelse på selve barnehagen og de som jobber der. Jeg har nok kanskje utrrykt de mest frustrerte og svarte tankene her inne, for så å utelate de positive aspektene ved stedet. Som f.eks. at det er en annen dame som jeg kjenner fra barselgruppa som jeg regner som meget oppegående og kjekk, og hun har hatt 3-åringen sin der i 2 år. Samt den andre datteren hennes på 1 år som går der nå.

Dessuten er det mange ting ved stedet som ser ut til å fungere fint for de andre barna.

Jeg liker ikke å konkludere forhasta - og det syns jeg ikke man skal gjøre på barnas vegne heller. Jeg tror ikke det foregår noe snusk der lenger i forbindelse med kondompapiret. Den saken har jeg ingen mistanker om.

Jeg tror det er farlig å bli for krass og konkluderende i tilpasningssituasjoner som f.eks. tilvenning i barnehage. Jeg innser at noe av problemet her kanskje er at jeg rett og slett ser at det kanskje er litt i tidligste laget å sende en gutt på 11 mnd til barnehage. Dette gnager meg vel så mye, og da er spørsmålet mer hvordan man kan løse en sånn situasjon. Finnes det tilbud som er mer egna, der det kanskje innebærer mer trygghet og mindre stress for de aller minste?

Jeg retter ikke ensidig kritikk mot selve barnehagen sønnen min går i, men setter ulike kritiske spørsmål ved stedet. Det må være lov å lufte litt frustrasjon og få ulike innspill uten at man går til frontalangrep og konkluderer med at man er lempfeldig?!

Hm..ingen god følelse når ungen ikke virker fornøyd...dette kan jo også være en naturlig reaksjon siden han akk har begynt i bhg. jeg driver selv fam bhg, og det høres for meg ut som det er dårlig med rutiner her..soving...

se det ann du, men still spm til personalet!!! De skal få deg til å føle deg trygg, og ikke vær sen om å ta ungen ut om det viser seg at han ikke har det bra. Barnehagen skal ikke bare være et oppbevarings sted!!

Mange driver fam bhg kun for pengene...desverre for oss andre som driver seriøst.

Fam bhg er ypperlig for de helt minste..hvor man slipper utskiftning av personalet mange ganger i året, men det pedagogiske skal være på samme nivå som kommunale bhg.

Annonse

Synes dette hørtes helt forferdelig ut. Synd du ikke bor i Ås. Jeg skal starte familiebarnehage og trenger barn rundt 1 år. Skulle tatt godt vare på barnet ditt! En viktig del av å drive barnehage, er at foreldrene har tillit til deg og ikke går på jobb med gråten i halsen etter å ha levert barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...