Gå til innhold

AU AU AU

tre@sko�fikk jente 1 dag over�

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet grytidlig i morges av en sinnsyk leggkrampe! Det var så vondt at jeg ikke klarte å stå på foten engang (den sviktet under meg) - og enda gjør senene som ble strukket vondt:(

Så hvis en fødsel gjør vondt på samme måte som denne leggkrampen så tror jeg at jeg avlyser fødselen og tar en syden tur i stedet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også hatt mye leggkramper i de siste ukene. Har vel egentlig hatt den en stund i søvne før jeg ble klar over hva det var. Så en dag, begynte jeg å tenke på at noen hadde nevnt kalsiumtilskudd (tror jeg) som positivt mot leggkramper. Når jeg tenkte meg om hadde jeg faktisk drukket lite melk i det siste, og bestemte meg for å bli flinkere til å drikke melk.

Etter det har faktisk leggkrampene avtatt og blitt bedre. De dagene jeg husker å drikke godt med melk, slipper jeg leggkramper, men jukser jeg med melkedrikkingen våkner jeg igjen på natten med smerter. Kanskje tilfeldig, men det virker som om leggkrampene har sammenheng med melka for min del.

Skjønner godt at du er fortvilet. Har selv opplevd å få smerter i et par dager etterpå etter å ha forsøkt å ignorere leggkramper (i svømmebassenget). Det er langt fra godt.

Trøst deg med at fødselen gjør vondt der og da, ikke etterpå :o)

Skrevet

Det var jo beroligene å høre. For jeg har skikkelig gangsperr følelse i leggen enda, så håper en slipper slik gangsperr følelse 'der nede' etter fødselen... (Alt man bekymrer seg for;)

Skrevet

jeg har også vært mye plaget med krampe i leggene... og det er FORFERDELIG vondt!!!! noe som har hjulpet meg de gangene jeg har fått det er å strekke tærne opp mot kneet. gjerne hjelp til å dra med hendene. går da mye fortere over... :)

Skrevet

Leggkramper er vondere enn og føde!!!! Tro meg, helt meningsløse smerter. Jeg hadde verdens mega krampe natt til lørdag og har fremdeles veeeldig vondt i leggen. Fysioterapauten min konstaterte i går at endel av muskelfestene i leggen faktisk hadde røket. Slå den da! Er det mulig sier jeg. Og ja det er AU AU AU.

Føler med deg. Men du, ikke gru deg for fødsel selvom den også er vond. Men det glemmer du så fort etterpå. :-)

Skrevet

Phu! Godt å høre. Trodde jeg skulle dø av den krampa - hylte slik at jeg vekket mannen... Og så slo tanken meg etterpå at hvis jeg er slik en pyse på leggkramper så kan ikke fødsel være noe for meg... Men nå tror jeg denne krampa i av verste sort også (har hatt kramper i ankelen og sånn før og de plager meg ikke som denne legg krampa gjorde)

Har nå utviklet min egen "fødsels handligsplan" den går ut på at i åpningsfasen skal jeg bare prøve å slappe av i musklene og la kroppen jobbe (ikke så mye jeg kan gjøre fra eller til akkurat da likevel). Se for meg at jeg skal svømme over et helt hav, med bølger. Og så spare kreftene mine til pressfasen. Når "stranda" når babyen er ute liksom.

Så erfarne fødedamer, tror dere at det er mulig å bestemme seg for slik på forhånd - eller vil alle gode forsetter være glemt når vondtene er i gang?

Skrevet

Vil ikke ta stilling til hva som er mulig å bestemme seg for, og deretter gjennomføre eller ikke.

Det hadde imidlertid vært interessant å høre om det er noen flere her som synes leggkrampene blir bedre av melk/kalsiumtilskudd. Prøv da vel, å drikke litt ekstra melk, og gi tilbakemelding på om det påvirker leggkrampene i positiv retning.

Ja, det er noe dritt med disse leggkrampene. Jeg bruker å trampe mot fotgavlen eller madrassen, eller evt reise meg opp og trampe mot golvet hvis det er for ille. Men her en natt hadde jeg krampe i 3 muskler/sener samtidig, den på baksiden av leggen, på framsiden av leggen og nedi foten. Når jeg greide å løfte tærne mot kneet, og fikk slappet av i baksiden av leggen, gjorde det vondt på framsiden... Da var det ikke annet å gjøre enn å tusle ut av sengen og tilbringe litt tid oppe og gå.. huff. Håper jeg slipper det, flere ganger.

Skrevet

Jeg har aldri drukket så mye melk før som jeg har gjort denne uka - og kalsium tilskudd har jeg tatt hele tiden... Så tror ikke det gjorde noe for meg hvertfall. (kanskje det er melken som er skyld i krampen - hehe)

Skrevet

Leste nettopp i en bok om obstetrik og gynekologi (fagbok for sykepleiere). Der står det at årsaken til leggkramper hos gravide er ukjent. Noen får visstnok bedring av å redusere melkedrikking/kalsiuminntak. Andre blir bedre av å drikke mer melk eller ta tilskudd.

Fotgymnastikk sto også nevnt som noe som kan hjelpe/ være forebyggende.

Det er visst bare å prøve seg fram til hva som hjelper for seg.

Et gammelt kjerringråd skal visst være å ligge med noe stål i senga på natta. Var en gang borti en mann (pasient på sykehjem) som lå med en liten tolkniv innom strømpen og bedyret at det var til hjelp for ham.... :=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...