Gå til innhold

Prøving etter MA ( samme som bli Gravid)

TussiLussi

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å lese meg opp på hva man skal gjøre etter en MA.

Det har gått ei uke siden utskrapningen, og jeg tenker på hva som skal skje når jeg slutter å blø/spotte.

er det mest de følelsesmessige grunnene + at termin blir vanskelig å anslå som gjør at man skal vente en pp??

Gynekologen min sa at jeg ikke trengte å vente, vi kunne bare ta en UL for å fastslå termindato.

Så leser jeg at er man 3 mnd på vei så skal man vente 3 pp før prøving ??

Jeg har ikke hatt noen store følelsesmessige bølger etter utskrapningen, fosteret var bare 15 mm, og ikke utviklet i det hele tatt, men jeg kjenner at jeg har lyst å komme i gang med ny prøving, fordi jeg nå er så innstilt på å gå gravid.... ( det var en bøyg for meg, da jeg ble så syk i begge forrige svangerskap) Det passer også inn i fht jobb og privatliv nå, er redd det vil ta lang tid - selv om jeg hører det motsatte.

Hvilken erfaring har dere andre ? Ventet dere ? Brukte dere da kondom ? Jeg kan da ikke begynne med p-piller, så da må jeg jo evt bruke noe annet, eller ??

Håper dere kan gi meg noe råd her :-)

Fortsetter under...

Hei Tussilussi!

Først må jeg bare si at jeg syntes det er veldig trist at du mistet. Håper du får det til på nytt igjen snart!

Jeg mistet først en gang i uke 11, ble gravid med en mens i mellom igjen, mistet også denne gangen og da i uke 10. Vet ikke om det har noe å si at jeg ikke ventet lenger. Nå er jeg i min 5 pp etter den siste aborten og er vel egentlig litt glad for at jeg ikke ble gravid på nytt med en gang, tror jeg ville værer veldig redd for å miste på nytt igjen.

De sier at man skal vente for at legen skal klare å regne ut terminen og for at man skal rekke å komme seg følelsesmessig etter aborten. Andre leger sier man bør vente for at livmorslimhinnen skal bygge seg opp igjen.

Tror egentlig at man må gjøre det man føler er riktig for en selv. Personlig tror jeg det er best å vente minst en pp før man blir gravid slik at kropp og sjel får litt tid på å komme seg igjen

Lykke til!!

Jeg har hatt samme erfaring som deg, svarene er mange og sprikende. Så vidt jeg kan forstå, er det muligheten til å beregne termin som er det viktigste argumentet for å vente. Jeg syntes ikke det var noen god grunn og kjørte på...

Har mistet to ganger, første gang SA etter 11 uker. Da hadde jeg mensen tre ganger før jeg ble gravid igjen. Det svangerskapet endte med MA oppdaget etter 9 uker og utskrapning etter 10. Etter det ble jeg gravid uten mens imellom og nå er Tobias 1 år og jeg lurer på å begynne prøvingen igjen snart.

Gjør det du føler er riktig for deg. Det er ikke godt å være redd for at det skal gå galt hele tiden, men jeg skjønner ikke at den redselen skal bli mindre fordi man venter. På den annen side kan det sikkert være lurt å endre fokus i noen måneder. Hvis man klarer det da...

Hei

Jeg hadde sa når jeg var 7 uker på vei, tok en el test 14 dager etter sa og testet positiv og prøvede, bare for å se om det virket.... Testet positv gravid test idag......men er bare noen uker på vei. Du må gjøre det som føles riktig, men jeg hadde ingen mens mellom sa og nå....Mange sier at en er ekstra fruktbar etter en abort......

Lykke til

Vi treffes her også :-)

Kjenner meg igjen i det du skriver. Både de ulike svarene en får vedrørende evt. ventetid og ønsket om å sette igang med prøving så fort som mulig. Jeg hadde en MA i juni (var da ca. 13 uker) og fikk da tre ulike meldinger fra tre ulike leger. De to første gikk på å vente hhv. 1 og 3 mens før ny prøving, men fikk inntrykk av at dette primært var for enklere terminberegning samt det følelesesmessige perspektiv. Den siste legen, som konstaterte at "alt" var ute etter min MA, sa at det var bare å sette igang igjen -- kroppen ville ikke bli gravid før den var klar. Jeg fulgte det siste rådet og ble gravid igjen med en gang. Dessverre mistet jeg igjen i SA nå i august, men legen, jeg har vært til nå, har alle sagt at det ikke hadde noen som helst sammenheng med at jeg var blitt gravid igjen så fort etter MAen.

Min erfaring er derfor at dersom du kan håndtere det følelesesmessigt og du ikek har noen komplikasjoner etter SA/MA, da er det bare å sette igang når blødningene har stoppet. Det er i alle fall hva jeg har tenkt å gjøre denne gangen også :-)

Ønsker deg masse lykke til.

Jeg vil anbefale deg å vente minst en periode før du prøver igjen. Det er lett å bli gravid rett etter en SA/MA, men det er ikke sikkert livmora klarer å holde på det som er der. De anbefaler å vente slik at alt av rester kommer ut, og slimhinnen i livmora får bygd seg opp igjen.

Jeg ble gravid uten mens i mellom etter en SA i mars. Mistet på nytt igjen i mai, da 9 uker på vei. Legene tror årsaken kan være dårlig blodgjennomstrømning i morkaka. Om dette er et kontant problem for meg, vet jeg ikke, men jeg skulle ønske jeg tok litt tid til å la livmora få bygge seg opp igjen. I tillegg synes jeg det var fryktelig tungt å miste to ganger så tett på hverandre.

Du må selv føle å hva du vil gjøre, men en periode er ikke lenge å vente for å være på den sikre siden...

Annonse

I forbindelse med min MA var jeg både på et offentlig sykehus + et privat, og begge steder sa de at vi kunne prøve igjen med en gang. Dvs. måtte vente minst 2 uker etter utskraping. Det er noen måneder siden og ingen klaff til nå...

Ønsker deg masse lykke til!!

Klem,

Jeg hadde SA på lørdag og da jeg var på sykehuset sa gynekologen at det bare var å sette igang og prøve igjen. Hun mente den eneste grunnen for evt. å vente var pga at det er enklere å fastsette terminen når man har hatt en mens imellom.

Jeg har ikke tenkt til å hoppe over en pp, men regner med at det kan ta noe tid før kroppen er klar for en ny spire.

Lykke til med videre prøving. Håper vi snart sees på 1. trimester.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...