Gå til innhold

Dere som røyker i svangerskapet....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

har sett hvordan den stakkars spiren deres reagerer på nikotin.Jeg syns det er SÅ forferdelig , det er jo barnemishandling fra første livstegn...og sjangsen for MA/SA er stor.TENK DERE OM FOLKENS!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss, er det virkelig folk som røyker under svangerkap fortsatt..? Helt utrolig. Jeg tør nesten ikke å stå ved siden av noen som røyker en gang...!:-)

Men det er jo bare et tegn på hvor utrolig vanskelig det er for mange å slutte. Veldig trist for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk jenter som ikke klarer å slutte ja, og jeg syns ikke alle fortjener å bli dømt nord og ned for det...

En venninne av meg har røkt veldig mye (minst 20 om dagen, sikkert mer i perioder) siden vi var 13-14 år. Er nå 28-29. Hun har forsøkt mange ganger å slutte, særlig da hun ble gravid var motivasjonen på topp. Hun har brukt tusenvis av kroner på tyggis, bøker, dingser og sprayer som skal hjelpe, til og med hypnose. Alt med kun midlertidig eller reduserende effekt.

Hun har grått utallige tårer for sin avhengighet, og i dårlig samvittighet for barnet sitt, men klarer ikke å slutte mer enn perioder i slengen. Hun jobber med premature og multihandikappede barn, og vet inderlig vel hvor skadelig hver eneste sigarett er for et lite menneske.

Man kan si mye om røykere og om at det "bare" er å la være å ta den neste sigaretten, men det er ikke så lett for alle. Utvis et minimum av forståelse for dette, de vet det selv, i alle fall de som er oppegående nok til å sette seg inn i skadevirkningene. Men venninne tok alle hensyn hun klarte, og innskrenket nikotinen til det minimum hun var i stand til. I dag har hun en velskapt jente på ett år, og røyker betydelig mindre enn før, og bare når hun ikke er i nærheten av ungen. Røykere er ikke alltid dumme og egoistiske, de har faktisk et stort problem. Jeg har aldri røykt selv, men jeg klarer likevel å ha forståelse for andres ståsteder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grrr... slike innlegg ødelegger stemningen HI.... Bare for å provosere... Blir trist jeg når jeg leser slike innlegg...

Synest synd på de som bare må provosere.... null forståelse for andre sin situasjon....

 

Røyker ikke selv, og liker heller ikke røyk, men dømmer jo ingen for den del.

 

 

 

Om ingen svarer vil innlegget forsvinne ut av siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt enig. Det er veldig trist for dem som virkelig prøver,men som ikke klarer å slutte !! Jeg tror ikke det er "bare" å slutte. Jeg har mange venner som røyker og har full respekt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regnet med det kom forskjellige svar....og ALLE har full rett til å mene det de vil.MEN når man velger å sette barn til verden,så må man jaggu tenke på BARNET og ikke seg SELV!!!Har røyka selv,og JA det er vanskelig å slutte.men det finnes INGEN unnskyldning!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det sies det at man skal slappe av å ikke stresse for mye i et svangerskap.

men hvis jeg skulle ha sluttet å røyke,har jeg kommet til å bidd kjempe stresset,å ikke fått "fred" i meg.

må bærre spørre om du synes at det er bedre det.

har ikke moren det bra,er moren stresset så er fosteret oxo det.

synes ikke at det virker bedre jeg.

jeg har mistet 3 ganger hitil,har sluttet å røyke da pga at typen min har maset så mye om det. da har jeg blitt stresset å sint, fortvilet,osv.

 

nå er jag gravid ijenn,å velger å røyke denne gang,selfølgeli minst mulig da!!

 

synes dere skal tenke litt over dette.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skriver ikke for å provosere osv.Men tårene kom i øyet når jeg fikk se hvordan det lille hjertet reagerte på nikotin!!!det tror jeg alle mødre hadde fått til å tenke litt.Man velger tross alt selv Å røyke,barnet har IKKE VALG!!!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fan så naiv å vanskeli du skulle være da!

 

tænk på de som er narokomane, å drikker en del gjennom graviditeten,mange av dem får da friske onger!!!!!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stress el Nikotin????hmmm tror stress er "litt" bedre jeg da....Jeg skjønner jo at det er vanskelig,men når man får slike inntrykk så kansje det er lettere??Kansje alle røykende burde sett dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror innlegg til anonym var ment som en "omsorgstanke" - selv om det kom veldig bastant ut. Når man er gravid så får man kanskje litt ekstra medfølele med "alle" små ufødte..særlig hvis man har sett det på en film el. noe. Men vi skal likevel ikke tråkke over og rakke ned på andre som ikke klarer å gjøre alt "rett" under svangerskapet..noen spiser sikkert helt feil i forhold til kostholdsekspertene, andre mangler kanskje vitaminer..osv. Vi kan ikke blande oss i andres personlige annliggender under svangerkapet. Det er sikkert ingen som ønsker å røyke under svangerskapet, og den følelsen av at det ikke er helt bra er sikkert vond nok om man ikke skal få det slengt etter seg fra andre. Så, hvis man skal gi velmente råd til andre på BIM går det kanskje an å gjøre det med litt mer forståelse..?Det har iallefall jeg fått ut av denne diskusjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei,men det var ikke det,det var snakk om....

 

det var snakk om at de er både fine og friske...

 

og de må da vell finne ut at dem er gravide før eller siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si meg litt enig med HI jeg... Det er faktisk kun viljestyrke det går på. Nytter ikke med alskens remedier om en ikke vil det selv. Og vil en, så klarer en det. Jeg er en x-røyker, og vet hva jeg prater om. "Prøvde" utallige ganger å slutte å røyke, holdt meg i 10 dager så var det på an igjen. Først da jeg ble gravid ville jeg virkelig slutte, kastet pakken og har siden vært røykfri.

Kan IKKE sammenlikne å røyke med alkoholisme eller nakomani!! Og for å snu det tåpelige ekempelet på hodet: Hva med alle de barna som blir født MED skader etter alkohol og narkotika i svangerskapet. Og etter røyk såklart. Skal dere bare SATSE på at deres baby tåler det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med 'Tommage -har Barnihelemagen!=D' !

 

Jeg er også x-røyker, og jeg røykte MYE før jeg bestemte meg for å slutte. Det er bare å bestemme seg, ordentlig. Jeg kutta tvert, og selvfølgelig var jeg røyksugen og hadde det fælt, og kunne valgt å knekke sammen og begynne igjen, men har man bestemt seg så er det faktisk bare å la være! Det er en selv som velger om man vil tenne røyken og trekke dritten ned i lungene, uansett hvordan man snur og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy nå fikk jeg lyst på en røyk:)Men nei det er bare å bite tenna sammen så går suget snart bort.

Noen klarer ikke slutte, andre klarer det.jeg dømmer ingen.Vi må alle få ta egne valg.Jeg forstår ikke dere andre som gridder, å rakke ned på folk som ikke er like gode ,prektige som dere selv er.

Desverre har vi noen som alltid skal påpeke at de er bedre enn andre.

jeg blir kvalm.Er det noe rart det er krig i verden.

Pass på dere selv, å drit i hva andre fåretar seg.Man oppnår ingenting ved å rakke ned på andres feil.Feig er du også som er anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvor mange som sier at alle må få velge selv. Men hva med babyen i magen?

 

Stå på, anonym over her, du er flink som slutter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her blir bare FOR teit, hvem bryr seg om hva dere prektike ikke røykere mener, lag deres egen ling som kan hete Til alle skinnhellige gravide! Spyr av slike dømmende kommentarer! Er det for å heve dere selv dere skriver dette her? Flinke oss som ikke røyker??? Dummeste jeg har hørt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIL HI.

 

du er vel heldigvis helt perfekt du da?? siden du må rakke ned på hva andre gjør? skader det virkelig deg så mye at andre røyker i graviditeten? går det utover deg?NEI!!

 

så tenk nå heller på hvordan du er.du har sikkert mange feil du kan rette opp i steden for å blande deg i andres liv.

og nei, jeg røyker ikke.men er dritt lei av sånne som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stor fare for å bli angrepet som skinnhellig, prektig osv, så melder jeg meg på debatten.Men først vil jeg si at det er utrolig så provoserte folk kan bli !!!(?).

Første innskriver har jo rett, at fosteret blir påvirket.

Nå er dt jo heldigvis slik at de fleste barn født av røykende mødre, bare får mindre fødselsvekt. Så det vil jo helst gå bra.

Det rettferdigjør allikevel ikke at mor velger ( eller ikke klarer å slutte) å røyke. Med mitt første barn tenkte jeg hele tiden på at hva om min valg påvirker barnets helse, og at det må leve med det hele livet. Da ville jeg få veldig dårlig samvittighet.

Det som uansett ikke kan unnskyldes, er at man velger å drikke alkohol under svangerskapet. De aller fleste har ikke den avhengigheten til alkohol som til røyk, og skadene der er mye større og vanligere. Man klarer fint å droppe rødvin i ni måneder ( jeg er forøvrig veldig glad i rødvin), for barnets skyld.

Jeg kjenner to barn født av en mor med rusproblemer, og de barna sliter fortsatt med senskader.

Jeg vet ikke hva dere synes,men det kunne ikke jeg leve med at det kunne være min skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...