Gå til innhold

seteleie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

var inne til vending i dag,men det gikk ikke gitt! var foressten ganske så vondt også... flere i samme situasjon? er usikker på hva jeg skal gjøre. er jo et valg mellom to onder egentlig.. har hørt så mange skrekkhistorier om setefødsel!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du selv være med å bestemme om du vil ha setefødsel eller KS? Jeg har en uke igjen før de skal prøve å snu. Håper den snur seg til da! Hvis snuing ikke går blir det setefødsel sier jormor men jeg vil ikke!!!! Bor langt fra sykehus og vil ikke risikere setefødsel i ambulanse. Jeg skal på St. Olav.

Skrevet

Min foerste laa i seteleie. Det ble ogsaa forsoekt med vending, men babyen rikket ikke paa seg. Jeg ble sendt til roentgen av bekkenet for aa maale om jeg var brei nok til aa foede vaginalt i forhold til babyens stoerrelse. Det var jeg forsaavidt (akkurat!), men fikk likevel selv valget mellom vaginal foedsel og KS. Etter mye om og men valgte jeg KS, og har aldri angret paa det valget!

Jeg har en mistanke om at nr 2 ogsaa ligger i seteleie (termin 30 oktober). I saa tilfellet vil jeg velge KS denne gangen ogsaa, ellers satser vi paa vaginal foedsel.

Det eneste som er kjedelig med seteleie er oekt risiko for umodne hofter, saa babyen blir sendt til UL etter foedselen. Vaar prinsesse maatte ligge i "pute" i 4 mnd, og det var KJEDELIG!!!!! Oensker ikke aa skremme, det gaar godt som alltid bra til slutt, men vil bare at du er forberedt paa at det kan skje. For oss kom det som et sjokk!!!

Haaper vi slipper det denne gangen!!!

Skrevet

Hei,

jeg er innom fra 2.tri men tenkte å fortelle om min setefødsel....for jeg opplevde ikke setefødsel som noe skrekk. I utgangspunktet var jeg innstilt på vanlig fødsel helt til det ble oppdaget seteleie. Hode på jenta ble målt, vekten estimert og bekkenet mitt ble målt. Det var i følge legen plass nok (trenger bare noen millimeter for at det er plass...). Jeg vurderte også KS men ettersom det beste for både mor og barn er vaginal fødsel og det var plass nok i bekkenet mitt gikk jeg for det. 11 dager på overtid gikk vannet mens jeg var hjemme, og jenta mi ble født 7,5 timer etterpå. Jeg fikk god oppfølging (fikk epidural), og når det nærmt seg kom det i tillegg til barnepleier og JM også lege inn. Jenta mi svelget litt fostervann så hun måtte "pumpes" og ble lagt til observasjon noen timer. Alt gikk bra og vi fikk henne til oss noen timer etterpå.

Vedr hoftene på barn som er født i seteleie. Vi bad barnelegen sjekke henne dagen etter fødselen, hun ble sjekket ved utskrivning og vi fikk UL 17 dager etter fødselen. Det var samme konk. hver gang, det var ikke noe problem med hoftene og vi har ikke brukt pute.

Ta til deg all info du kan få (lege,JM, internett etc) og velg det som føles mest riktig for deg. Ingen fødseler er like.

Lykke til med valget.

Skrevet

Akupunktur kan snu babyen fra seteleie til hodeleie. Verdt et forsøk??

Skrevet

Jeg fødte også i sete i 2000, og ingenting å si på det.....Fikk vel egentlig ikke valget heller....ble sendt til røntgen, og bekkenet var mer enn stort nok, og hun kom ut vaginalt.....

da pressriene kom var hun ute etter bare fire fem rier....

Gikk kjempefint og ville ikke tatt KS hvis det hadde vært ett valg denne gangen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...