Gå til innhold

Tar dere jerntabeletter/sjekkes blodrosenten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 34+4 og tar ikke jerntilskudd. Kjenner meg kjempeslapp, svimmel og slapp. Jeg hadde HB 11,6 i uke 14. Etter dette har jeg ikke blitt målt. Jeg har fortalt at jeg er trett og slapp og også spurt om å få ta blodprosenten av fastlegen. Hun har sagt at dette ikke gjøres lengre fordi det ikke er nødvendig???

Var på sykehuset forleden til oppfølging. Der sa de at blodprosenten var noe lav da jeg tok denne og at det nå ikke er noe poeng å ta ny prøve. Dersom jeg er blodfattig, må det vel være ok med jerntabeletter vel?? Eller.

Lurer jeg nå.... Orker jo ingenting. Er førstegangsfødende og aner ingen ting om hva som er normalt. Er man skikkelig sliten på denne tiden heller? Har ikke gått opp mer enn 7 kg heller så jeg er ikke mye tyngre enn vanlig.Så det er vel ikke vekten som tar på tror jeg...

Hjelp meg vær så snill....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres rart ut at ikke de vil sjekke deg mer. Men i og med at blodprosenten var noe lav da du ble testet, vil jeg tro at den iallfall ikke har blitt høyere, heller lavere utover i svangerskapet.

Jeg tar Floradix jernekstrakt som fås kjøpt i helsekoster og dagligvarebutikker. Det er et naturprodukt og bedre for magen enn tabletter kjøpt på apoteket. Jeg ville kanskje kjøpt en slik flaske og prøvd det en tid for å se om du føler at det hjelper deg. Det hjelper iallfall meg. Lykke til!

Skrevet

Je har fått målt hb ved hver kontroll, startet med jern når den kom under 10. Det er viktig for å komme seg fortere etter fødselen. Syns det er rart at du fikk det svaret, trodde det og urinprøve var standard,jeg.

Skrevet

Hei!

Jeg har vært kjempeslapp og svimmel siden uke 34. Legen sjekket da jerninnholdet i blodet (ferritin) og fant at det var på 10. Den skal normalt være 15 og hos gravide helst over 20 da du mister en del blod under fødsel. Blodprosent sier ikke noe om jerninnholdet, du må ta blodprøve ikke nok med stikk i fingeren (som de gjør når de sjekker blodprosent). Blodprosent sier hvor mye oksygen hvert HB molekyl tar opp (tror jeg). Synes du skal ringe legen og spørre om det er OK å ta jerntilskudd. Ville ikke tatt jern dersom du ikke har fått det konstatert at det er for lavt. Kroppen din klarer ikke å kvitte seg med alt jernet dersom du har for mye av det.

Skrevet

Jeg hadde kun en prøve ved første kontroll. Når jeg var i uke 33 mente jormor det var på tid å sjekke en til ettersom jeg var konstant slapp og trett. Den var da på 9,2 og hun sa jeg skulle begynne på floradix, aminojern + c vitamin for å bygge opp litt til fødselen. Hb på 11,6 var jo ikke så lavt da, normale for kvinner er ca 12,5. Men den har kanskje gått ned nå til deg å. Amino jern skal være fin for gravide da den ikke er så sterk. Kjøpes på apoteket. Har du ikke mulighet til å gå innom lege og ta prøve da uten avtale? Slik er det her jeg bor, jeg går bare på legekontoret og sitter å venter på tur utenfor labben, og får det notert i papirene mine til neste gang jeg skal til jormor.

Skrevet

mange ulike svar her...men jeg henger meg på. Jeg synes blodprosent på under 12 så tidlig i svangerskapet var litt lavt. Mange går nedover fra ca uke 30 og de bør jo ta deg på alvor!

Selv blir jeg målt hver kontroll med stikk i fingeren ( Hb ), den sier noe om jerninnholdet. Jeg har variert fra 12,5 til 10,0. Begynte med Hemofer i uke 28, da det var lavest. Er nå i uke 34 og Hb er på 11,6. Jeg skal ta jern fram til fødsel. Under fødsel mister man endel blod, da er det synd å allerede være i minus.

Stå på krava om ny prøve, det er greit å sjekke før du begynner med jern. Lykke til ; )

Skrevet

Ser det er stor forskjell på praksis, dette skyldes vel at noen leger forholder seg til gamle retnigslinjer, noen til de nye.

Uansett synes jeg det er rart at de ikke sjekker blodprosenten din ved hver kontroll, iallefall når du selv gir uttrykk for at du er svimmel og slapp.

Det er eller har vært vanlig å måle serumferritinet ved første svangerskapskontroll. I mitt forrige svangerskap glemte legen (turnuskandidaten) dette. Dette ble oppdaget i siste halvdel av svangerskapet, og jeg fikk derfor ikke lov til å begynne med jerntilskudd, ettersom de ikke kjente til hvordan jernlagrene mine var i begynnelsen av svangerskapet. Hb-verdiene utover i svangerskapet hadde overhodet ingen innvirkning på legens syn på jern/ikke jern . Men nå har jeg heldigvis aldri fått lav Hb i løpet av mine svangerskap.

Denne gangen ble serumferritin i uke 10 målt til 42. Fastlegen min anbefalte meg derfor et svakt jerntilskudd fra uke 20, pga av ferritinet var lavere enn 60 (som visstnok var grensen). Da jeg var hos JM i uke 27 var hun overrasket over at jeg var anbefalt jerntilskudd, så lenge ferritinet var såpass bra, og min Hb stort sett har ligget på over 13. Hun mente legen fulgte de gamle retningslinjene og at de i dag ikke ville ha anbefalt jerntilskudd i min situasjon. Hun sa at jeg derfor ikke trengte å ha dårlig samvittighet dersom jeg glemte å ta jerntabletter noen dager.

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha bedt om en ny Hb uansett, for det er jo ille å gå rundt konstant slapp og svimmel. Dersom legen ikke vil, kan du jo spørre JM, for hun har også utstyr for å måle Hb. Selvsagt kan slappheten og svimmelheten ha andre årsaker, men det er jo så enkelt å få målt en Hb, så jeg skjønner ikke hvorfor legen ikke har villet måle det for deg.

Ikke alle mister mye blod under (eller etter) fødselen, men noen mister større mengder enn andre. Dersom det skulle gjelde deg, eller at det tilstøter andre komplikasjoner i forbindelse med eller etter fødselen, er det jo alltids greit å ha litt å gå på, både av energi og jernstatus/blodprosent.

Men jeg vil si meg enig i det noen andre her sa. Ta ikke jerntilskudd uten at det er avklart med lege eller JM etter vurdering av dine blodverdier.

Skrevet

Jeg måles hver gang jeg er hos legen (ett stikk er nok) og fikk beskjed om at det var lavt når det kom under 12.Hør med legen din om hva hun evt anbefaler deg å ta. Det er ikke lurt å ta jerntabletter uten å være HELT sikker på at det er det som er årsaken til slappheten din...

Skrevet

Virker som det er litt ulik praksis, ja. I forrige svangerskap i 2003 målte de hb på hver kontroll, nå skal de ikke gjøre det lenger (nye retningslinjer)

Jeg fikk målt blodprosenten på første kontroll i uke 11, da var den helt fin (12,1) - og så igjen i uke 29 hos jordmor da jeg følte meg ganske slapp og svimmel. Den var da på 10,8, og jordmor anbefalte jerntabletter, ca 60 mg annenhver dag. Tror de heter Ferromol? Målte på nytt i uke 35, da var hb gått opp igjen. Jeg ville spurt igjen om ikke de kunne målt, kan være veldig kjedelig med lav hb hvis du skulle miste mye blod under fødselen... og hvis ikke, ta et multivitaminpreparat med jern i ihvertfall.

Skrevet

Hei! Jeg hadde Hb på 11,5 når jeg ble gravid og ligger vanligvis på dette. Fikk beskjed av legen å ta jern siden også ferritin( jernlagrene var lave) Var de også sist graviditet så jeg ligger sikkert bare lavt. føler meg ikke slapp eller noe til vanlig. Når jeg kom til Jordmor sa hun at det var slutt på å sjekke Hb når man ikke var lavere enn jeg var i utgangspunktet og at jeg ikke trengte ta jern.Jeg har tatt litt jern i begynnelsen av svangerskapet og begynt litt nå med Ferro Retard 100 mg, siden fødselen snart nærmer seg og itilfelle jeg skulle miste en del blod under fødselen. Ikke så kjekt å bli helt slapp etterpå. Men Ferro Retard er ganske sterke for magen og ikke alle som tåler de. Tok de hele forje svangerskap og merkert ingeting da. Men jeg ville iallefall forhørt meg litt, ikke kjekt å gå rundt å være slapp og trøtt. Lykke til!

Skrevet

Dobbel dose med jern her. Var på 6 på siste måling. Ikke mye som blir gjort her nå for energien er vekk.

Skrevet

Å jøje, her er det mye forskjellig praksis. Jeg fikk målt Hb tidlig i svangerskapet (uke 10) - ingenting annet, og ikke Hb senere heller. Nå er jeg ikke plaget med mye slapphet, og hadde Hb=15 da den ble målt, men om jeg hadde blitt slapp og plaget hadde jeg prøvd å få en måling og et synspunkt fra lege. I mellomtiden hadde jeg fulgt gode kostholdsråd og spist (enda mer) tomater, rødbeter og mørkegrønne grønnsaker - og selvfølgelig kjøtt, kjøtt, kjøtt (spinat er derimot ikke topp pga nitrat, jeg får mye mer vondt i magen av det nå enn før). Unngå melkeprodukter sammen med jernholdige matvarer, så tar kroppen opp mer av jernet.

Det er skadelig å ta for mye jern, så hør på hva legene sier, men som sagt, slapp og plaget mm er ikke bra og de bør kunne gi noen råd eller komme med et velfundert synspunkt i det minste!

Hvis det kan være noen trøst er jeg også litt slapp (31+0) selv om jeg har lagt på meg omtrent som deg - det føles som jeg er i en tøff del av svangerskapet, selv om ting går rimelig greitt. Men jeg er ikke svimmel og kjenner på meg at kroppen er ganske godt forsynt med næring - hvis det føles som du er helt tappet, er ikke det bra.

Skrevet

Min HB var 10.6

Fikk høre at denne var helt fin og at jeg ikke trengte å ta jerntilskudd.

Skrevet

Min blodprosent sjekkes hver eneste gang fordi den kom ned mot 9,9. Da fikk jeg beskjed om å ta jern og spise C-vitaminer - og da ble det bedre med en gang. De stikker meg i fingeren hver eneste gang for å sjekke dette. Jeg er hos legen hver 2. uke nå den siste tiden.

Skrevet

Blodprosent/Hb er ikke det samme som jerninnholdet i blodet. Hb kan sjekkes med en enkelt prøve i fingeren. Jernprøve, da må man tappe blod og sende det til undersøkelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...