Gå til innhold

Den blivende storesøster..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er vell egentlig ikke klar over hva som skal skje.. hun er jo bare 2 år! Hun begynte i barnehage nå den 1 august. og nå de 2 siste ukene er hun så suttrete.. griner og hyler før vi går i barne hagen og fra vi kommer hjem til hun svimer av i sengen i 9 tiden! (legges kl.19.00) Jeg er nå 20 uke på vei med prinsesse nummer 2.. og er fryktelig sliten da jeg også jobber 100%.. er hun i trass alderen? alt jeg gjør er galt! selv om jeg gjør det hun sier jeg skal gjøre!.. eller merker hun på meg at jeg er sliten og har litt kortere lunte? Hvor lenge varer denne trassalderen evt? Stakkar liten... får så vondt av henne da hun endelig har sovnet å ligger der å ser ut som en engel... vesla mi... noen andre som kjenner til dette? andre som river av seg håret snart? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok trass ja... Mi er nå tre år, og de siste par-tre månedene har det vært bedre. Men gud bedre for et styr da det stod på. Stakkars lille engelen vår... Viktig å gjøre opp om kvelden tror jeg. Si unnskyld, og at mamma ikke vil være så sinna, men at mamma blir sliten når gullet ikke hører hva mamma sier... Vet ikke hvor mye de skjønner, men vi har erfart at gullet vårt sover bedre om natta dersom vi har gjort opp om kvelden.

Lykke til! Det går over...

Skrevet

uff ja og ikke minst meg selv... får jo såååå dårlig samvittighet! vi får håpe det roer seg etterhvert.. eller så kan jeg bare glemme å jobbe 100% så mye lengre... må jo ha en ergi nok til henne og.. jaja.. vi krysser fingrene å venter på bedre dager.... :) :) elsker det lille trollet vårt :) nå må jeg inn å nusse på henne.. :)

Skrevet

Hei! Har også en liten på 2 år og det er ikke så lett å skjønne hva som skjer inne i de små hodene! Det kan jo være barnehagen som påvirker henne? For junior her er det så stort det som skjer der, at det skal lite til før livet hans påvirkes av det. Og selv etter innkjøring og tilvenning (som tar et par uker etter hver ferie etc synes jeg!) så er det stadig nye ting der. Nye leker, nye sosiale ting å tenke på osv uten at vi voksne alltid skjønner hva det er. Kan du prøve å gjøre litt rolige ting med henne om ettermiddagen så du ikke blir så sliten selv? Lese litt kanskje - en trygg stund med mor/far er magisk for min småttis i allefall, da føler han seg trygg og rolig før han legger seg.

Lykke til!

Skrevet

Hei der

Jobber i bhg som pedleder - og kan betrygge deg med at dette er helt vanlig og går som regel over etter en liten stund...

Mange småbarn skjønner ikke helt den første tiden at mamma eller pappa forlater dem - alt er morro og spennende den første tiden. Etterhvert går det opp for barnet at det skal være leeeenge borte fra dere, og faktisk føler et savn. Det er også vanskelig for barnet å forstå at dere faktisk kommer tilbake. Prat med jenta deres om morgenen hva dere skal, forell at dere skal på jobb og henter henne etterpå. Kanskje har hun noe å glede seg til når dere kommer hjem? Bekreft for henne at dere kommer senere - etterpå er lettere å forstå for mange barn. Kanskje dere kan gå gjennom dagen i bhg når dere leverer henne (sammen med personalet) og avslutte med at så skal du hjem...

Bare et tips var dette - og kanskje det ikke hjelper. Bare betrygg deg med at dette ikke har noe med dere å gjøre (selvom hun er vant til en mamma full av energi som plutselig ikke har masse tid til prinssessen lenger..)

Og du - personalet i bhg er der for deg og barnet ditt! Spør de om råd og hjelp - nå kjenner de barnet ditt ganske så godt!

Skrevet

Høres litt trassalder ut ja... Hva med å legge inn dette innlegget på dib? Der er det sikkert en hel del som har råd og tips til deg :)

Selv har jeg ei lita jente på 2 år og 4mnd som skal bli storesøster i januar. Hun er en engel, jeg må dra henne opp av senga om morran, men hun synger hele veien til barnehagen, sprudler når jeg henter henne, synger hele ettermiddagen, og slokner i senga ved leggetid kl 1930......... jeg er bortskjemt!

ps: hva med å legge henne en halvtime senere? Vi prøvde leggetid kl 19, men det gikk helt skeis - da lå hun og hylte og sparka til kl 21, det var et svare kaos. Tvert vi gikk tilbake til 1930/20-leggetid roa alt seg igjen...

Skrevet

Tusen takk for mange finesvar og tips.. :) i dag har hun vært kjempe snill.. så det er tydlige bra og dårlige dager for disse små søte trollene våre og :)... vi håper å krysser fingrene på at dette fortsetter....:)

Skrevet

Barn er alltid i trassalderen men i perioder roer det voldsommetempramanget seg ned litt, dette varer til de i nærmer seg 20 og ferdig med tenårene.

Jeg fikk hakeslepp da jeg fikk vite det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...