Gå til innhold

Våkner nesten hver time!

Anbefalte innlegg

Jeg blir så fortvilet... så utslitt! Jenta mi er over 10 mnd, og har egentlig aldri sovet skikkelig godt om natta. Vi har bare ett soverom, og det er lett for at vi vekker hverandre om natta, selv om ingen av oss snorker.

I kveld la jeg jenta klokka sju, da var hun trøtt og mett. Så gikk det en time før hun våknet og reiste seg opp i senga. Sovnet raskt igjen, men nå en time seinere våknet hun igjen. Hun kan våkne mange ganger i løpet av kvelden, og noen ganger er det enkelt å få henne til å sovne igjen, noen ganger vanskelig. Hvis jeg er heldig har hun noen få timer sammenhengende søvn midt på natta, men i fire-tiden er det på an igjen. Da kan hun våkne hver hele eller halve time helt til hun får pupp i 5-6-tiden. Så sover hun 1-2 timer mer.

Angrer så på at jeg ikke begynte med nattpose da hun var rundt 5 mnd. Har såvidt prøvd nå, men hun blir rasende når hun ikke får bevege seg rundt som hun pleier, og hun reiser seg likevel opp med posen (ingen seler).

Akkurat nå tror jeg ikke det er tennene som plager henne. Hun ble nattavvent da hun var 7 mnd, og jeg prøver å vente til klokka har passert 6 om morgenen før jeg ammer henne. Ofte må jeg likevel frem med puppen i 5-tiden fordi hun nekter å sovne igjen uten. Men når hun har fått mat roer hun seg godt.

Vet ikke hva vi skal gjøre, det er jo så slitsomt. Vi håper å skaffe oss et nytt sted å bo med ekstra soverom innen et år, men vil jo gjerne sove før det. Jenta har sovet 2 "hele" netter siden hun ble født for 10 mnd siden.

Er det noen som har råd, erfaringer, tips eller trøstende ord?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6294096-v%C3%A5kner-nesten-hver-time/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår godt hvordan du har det! Det er utrolig slitsomt å ikke få sove sammenhengende. Datteren din klarer ikke å sovne selv når hun våkner om natten. De færreste barn kan dette av seg selv og må derfor lære det. Alle barn og voksne sover i faser. Faser med dyp og lett søvn gjennom hele natten. I de lette søvnfasene våkner man lett - også voksne, men vi klarer å sovne igjen så raskt at vi ikke merker våkningen. Jeg har skrevet mye om en bok som heter "the no cry sleep solution" i en annen tråd. Den handler om hvordan man kan lære barna å sovne selv og sove natten igjennom. Opplegget funker og det er uten skriking.... anbefales. Les tråden og vurder om det passer fro dere!

Tror ikke nattpose har så veldig mye å si for våkningen.... det prøvde vi og det var ikke særlig vellykket....

Lykke til!

Uff da, dette hørtes ut som slitsomme greier! Først og fremst ville jeg prøvd å finne ut hva det er som vekker henne så mye at hun reiser seg opp ( ikke bare døser av igjen). Kanskje det bare er tennene, eller at hun liker så inmari godt å reise seg fordi hun nettopp har lært det? I så fall kan dere trøste dere med at det er en fase som kommer til å gå over, og som det ikke er så mye å gjøre med. Eller kanskje hun har vondt i øret? Ørebarn og barn med store falske mandler kan våkne nattestid av at det stikker i øret. Gå til en Øre- Nese - Hals - spesialist og få det undersøkt! Og hev hodeenden på senga hennes - det hjelper på ørevondt ved f eks forkjølelser. I mellomtiden må dere finne en måte som gjør at flest mulig i familien får best mulig nattesøvn. Kan hun sove i deres seng og roes av en hånd på magen når hun våkner? Kan dere foreldrene bruke Sov-i-Ro annenhver natt mens den andre har hovedansvaret? Kan hun få en flaske vann hos seg i senga? Hjelper det om hun får en flaske vann med seg i senga? Eller en varmere pysj? At hun legger seg tidligere på kvelden? At hun får mer regelmessige (fast føde-) måltider på dagtid (så ikke magen er vant til å jobbe hele tida)? Prøv dere fram litt etter litt. Og du? - dette går over! Jeg lover!

Hilsen en som har hatt virkelig virkelig virkelig søvn-vegrende barn :-)

Føler med deg! Jenta mi er 7mnd og "våkner" ofte på den "lette søvnen". Reiser seg opp (med pose) og sutrer mer og mer til jeg kommer inn og legger henne ned igjen og gir tutten. Av og til roer hun seg med det, mens av og til må jeg gjerne prøve alt mulig i opp til to timer midt på natten før hun sovner igjen.

Er som regel oppe ca 5 ganger i løpet av natten min jeg da. SELV om hun ligger på eget rom (har gjort det lenge), så er ikke sikkert det hjelper å få henne på eget rom heller...

Jeg har ikke så mye tips å komme med, bare sympati. Jeg har ført logg over de siste 10 nettene for å se om jeg ser noen sammenheng, se hva som hjelper/ikke hjelper, men har ikke funnet ut av noe særlig enda:-( Så nå har jeg bestilt den boka Dalli har skrevet om. Håper på å få noen tips der!

Uansett LYKKE TIL! Føler med deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...