Anonym bruker Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 Har vært plaget av blødninger i en ukes tid. Fikk konstantert blodansamling i livmor/morkake... Noen som har noen erfaring med dette, eventuelt gode råd å komme med??
RosaPåBall Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Hei Du skriver ingenting om hvor langt du er på vei. Jeg hadde blødninger i en måned med min nr. 2. Fikk da konstatert at jeg hadde et hematon( blodansamling) i livmor. Fikk beskjed at dette ikke var farlig og at det ville tørke opp av seg selv innen jeg var 12 uke. Det gjorde det. Jeg var derimot engstelig og redd i den perioden det pågikk - det er jo ikke akkurat moro.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 Hei..Glemte å skrive at jeg er 18 uker på vei. Så da er det kanskje mer alvorlig siden jeg er over 12 uke...??
3 rosa og en blå Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 hei jeg har hatt blodning fra uke 12 til uke 21 bade sma og styrtblodninger pga morkaka la langt nede. etter uke 21 slutta jeg a blo og morkaka har flytta seg godt opp. mitt rad til deg er a ikke stress, lofte tungt og ta det med ro. jeg fikk beskjed a holde meg mest mulig i ro og da helst ligge. ikke sex til blodningen har sluttet. jeg er er i uke 25 na og babyen vokser og har det bra lykke til videre
Gjest Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Jeg fikk også påvist blodansamling i livmoren etter en styrtblødning i uke 10. Hadde litt småblødninger etter det, men har ikke hatt noe de siste to ukene. (Er nå i slutten av uke 13). Fikk beskjed om å ta det helt med ro, null trening, null sex, ikke løfte tungt. Generelt sies det at når en slik blodansanling påvises er risikoen for spontanabort ca 20%. Det avhenger imidlertid av størrelse og plassering på blodansamlingen. Det vanligste er at blodansamlingene løses opp/absorberes av kroppen og blir borte av seg selv. Det vil i så fall normalt skje innen uke 20. Hvis blodansamlingen er der fortsatt etter uke 20, er det mindre sannsynlighet for at den blir borte. Det er da økt risiko for placenta abruption og prematur fødsel (i verste fall dødfødsel). Bor selv i USA og skal til perinatologist (ekspert på høyrisiko svangerskap) i morgen pga dette, da min blodansamling er stor (dvs. ca samme størrelse som babyen). Kan komme tilbake med mer informasjon etter dette. Har prøvd å lete på nettet etter informasjon. Så langt jeg kan se finnes det ingenting på norsk, men på engelsk er det litt (søk på subchorionic hematoma på google.) Vet ikke hvordan oppfølgingen er i Norge, men her i USA, ville du i hvert fall fått UL hver 2. uke, helst hos spesialist. Lykke, lykke til videre.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2006 #6 Skrevet 12. september 2006 Hei... Dette hørtes jo ikke særlig bra ut.... Er jo ganske langt på vei, så hvis ikke den forsvinner innen uke 20 så blir den værende?? Blør litt gammelt blod hver dag nå, så jeg håpet jo den ble mindre..Men det fyller seg kanskje bare opp igjen inni der... Hadde du det slik i de andre svangerskapene dine også??
Gjest Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 Nei, jeg har ikke hatt noen komplikasjoner i de andre svangerskapene. (Bortsett fra en SA, i mai, men skyldtes "bare" det vanlige; utviklingen av fosteret stoppet opp.) Og brunt blod ER et veldig godt tegn på at blodansamlingen går i oppløsning og blir borte. Jeg blødde litt brunt sist jeg var hos jordmor,. og hun sa det var bra, og jeg kom nok til å fortsette med det. Har imidlertid ikke blødd en dråpe etter det, men har lest om mange som har hatt slike blodansamlinger uten å blø, og blodansamlingen har da blitt absorbert av kroppen og blitt borte. Så jeg håper. Er VELDIG spent på kontrollen i morgen.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2006 #8 Skrevet 12. september 2006 Jeg hadde blodansamling i livmoren, og det forsvant av seg selv. Jeg blødde gammelt blod i flere dager. Min gynekolog sa at ansamlingene kunne bli der inne hele svangerskapet, og at det ikke trengte å bety noe. Men siden du blør er vel sjansen stor for at den forsvinner. Lykke til, føler med deg. Skal krysse fingre og tær!
Gjest Skrevet 12. september 2006 #9 Skrevet 12. september 2006 En liten ekstra kommentar; jeg skal selvfølgelig ikke si at hvis ikke blodansamlingen forsvinner innen uke 20 så blir den værende. Men ut fra det jeg har lest, er det da mindre sannsynlighet for at den forsvinner. Det kan veldig godt gå bra likevel, det er mange historier der ute om kvinner som har gått helt til termin med disse blodansamlingene. Jeg vil anbefale å google på subchorionic hematoma, noen av historiene en kommer over er veldig triste, men de fleste er veldig oppmuntrende.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #10 Skrevet 22. september 2006 Dere ANER ikke hvor lettet jeg ble av å finne denne infoen her, om blodansamlinger i livmoren. Har nemlig vært igjennom mye av det samme som dere skriver om, hatt både styrtblødninger og brunlig utflod. Vært så redd, og flere ganger vært sikkert på at jeg hadde mistet. Så kommer jeg på ul, og får se et livlig lite foster, helt utrolig! Og så viser det seg at dette med blodansamlinger - selv om jeg aldri hadde hørt om det før og ikke kjenner noen som har opplevd det - faktisk kan gå bra og faktisk er ganske vanlig også. Er en så stor lettelse å føle at man ikke er alene. Jeg skal på kontroller fremover, for å følge med disse og hvordan blodansamlingene utvikler seg. Slik jeg forsto det og som jeg også leser om her kan det være "bra" med litt brunlig utflod, men godt å lese at kroppen også kan absorbere det gamle blodet opp slik flere skriver om her. Jeg ønsker dere andre som er igjennom dette lykke til, sender en stor klem og håper alt vil gå bra med oss alle! Del gjerne flere erfaringer, utrolig godt å føle at man ikke er alene. Stor klem
Gjest Skrevet 22. september 2006 #11 Skrevet 22. september 2006 Det er riktig som du skriver, at dette ikke er så uvanlig. amerikanske undersøkelser tyder på at 20% av alle svangerskapsblødninger skyldes blodansamlinger i livmoren, da kan det ikke være helt uvanlig i Norge heller. En fin side med både erfaringer og informasjon er: www.angelfire.com/home/joeynrobin/subchorionic.hematoma.html - 7k - (hvis du har prøvd å google på subchorionic hematoma, har du helt sikkert funnet den allerede. Her er det også en FAQ (frequently asked questions)-side som er veldig bra.) Jeg er også med i en "Yahoo group" for gravide med subchorionic hematoma. Hvis du syns det er greit å skrive engelsk, og er interessert i mye informasjon\dele erfaringer, er det en flott gruppe å bli med i. Har visst ikke linken her, men søk på subchorionic hematoma group på google, så dukker den nok opp. (Eller gi beskjed her på bim hvis du er interessert, så skal jeg skaffe en link.) Aprospos at kroppen kan absorbere disse blodansamlingene; en i denne yahoo-gruppen hadde en 8 cm stor blodansamling (det er STORT) som ble absorbert av kroppen uten noe mer bløding. Selv har jeg ikke hatt blødninger på 3 uker nå (er i uke 15), men legen sier jeg ikke skal bli bekymret hvis det skulle begynne å blø brunt. Skal til kontroll igjen hos perinatologist (gynekolog med tre års ekstra utdannelse på høyrisiko svangerskap) neste uke, og håper selvfølgelig at blodansamlingen har blitt borte (eller i hvert fall mindre). Lykke til videre!
Gjest Skrevet 22. september 2006 #12 Skrevet 22. september 2006 Hei igjen. Fant linken til den nevnte Yahoo gruppen. Hvis du skulle være interessert er den: http://groups.yahoo.com/group/SCHGroup/ Jeg hadde forresten samme opplevelse som deg. Var helt sikker på at jeg holdt på å miste etter styrtblødning med kraftige sammentrekninger..., og fikk se en nydelig liten aktiv og LEVENDE baby på UL. Utrolig. Måtte bare ta til tårene...:-)
godiva med 3 gull Skrevet 23. september 2006 #13 Skrevet 23. september 2006 Jeg har ikke hatt noen styrtblødninger i det hele tatt. Bar litt brunt noen dager. Fikk svar av SNART 6-BARNSMOR. og ble veldig beroliget takk takk. Var til UL, har en veldig snill gyn med UL på kontoret og han sa alt så normalt ut. fikk se hjerte og noen sprellende ben.. men er jo bekymret likevel. Skal på ny UL 5 okt, så gleder meg til det... bekymret bekymret...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #14 Skrevet 25. september 2006 Forstår så godt bekymringene dere har, har det slik selv også. Man tenker jo så mangt, og frykter lett det verste. Jeg har hatt litt brunlige blødninger de siste dagene, er i uke 12, men prøver slappe av. Så lenge man vet at det kan skje er det jo ikke annet å gjøre. Skal til kontroll om ikke så lenge, og håper blodansamlingen da har blitt mindre. Håper dette går bra for oss alle! Takk for gode linker, SNART 6-BARNSMOR.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå