Gå til innhold

Engstelig og litt flau

trenger å være anonym nå

Anbefalte innlegg

Huff, nå gruer jeg ,meg noe forferdelig.... Skal til lege og jordmor imorgen. Problemet er: Har fått en illeluktende, nesten stinkende utflod. Den er helt melkehvit og "tynntflytende" og kommer i mengdevis 2-3 ganger om dagen. Noen som har opplevd dette før?? Er ordentlig redd..... Er 22 uker på vei. Har også fått igjen kjønnsvorter :( Har vært plaget med dette før, ser aldri ut til at jeg blir kvitt dette. Noen gode råd?? Min kvinnelige fastlege har ikke mulighet til å ta imot meg i morgen, så nå skal jeg til en mannelig turnuslege. Gjør ikke saken noe bedre synes jeg. Føler meg veeeeldig dum nå :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6293570-engstelig-og-litt-flau/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk på hvor mye rart legen (og sikkert jordmor) opplever i jobben sin!

At du har mer utflod nå enn før er jo bare helt naturlig. Man endrer jo litt på bakteriefloraen sin under graviditet også, så det kan vel kanskje være at du har fått litt sopp (som også er helt naturlig under graviditet) som kan føre til litt lukt.

Jeg har alltid hatt litt ekstra utflod, faktisk har jeg litt mindre nå enn før! Syns det er litt flaut, men sånn er jeg nå bare. Ikke min skyld at det er sånn. Ikke noe særlig å gå med truseinnlegg hele tida heller, det lukter ivertfall!

Stell deg litt like før du skal til kontrollen, så går det nok så fint så.

Lykke til!!

Men jeg skjønner ikke problemet. De skal jo ikke opp i hønen på deg på vanlig kontroll.. Er bare første kontroll at det er vanlig... Jeg hadde kun underlivsundersøkelse i uke 8 i hvertfall.

Hvis du føler det ubehagelig, så ta med en våtseviett og et reint truseinnlegg, så går det nok fint ;) Lykke til!

hei du...

Jeg har også hatt (kan fortsatt få det innimellom) melkehvit og tynntflytende utflod! Ikke merket noe til at det lukter noe annerledes, men de dagene jeg har det, så kommer det også en del. Tror ikke dette er noe å uroe seg for egentlig... Snakket med legen min ang luktende utflod og hun sa at det er så mange ting som spiller inn på det. Kan være så enkelt at du har badet og bakteriefloraen forandrer seg litt. Har ellers ingen gode råd, men husk at dette er jobben til legen. Og han/hun får sikkert dummere spm enn de som kommer fra deg ;-)

Annonse

Kvit utflod (spesiellt dersom den er litt tjukkare og "cottage cheese" liknande) er ofte tegn på soppinfeksjon. Noko som er heilt ufarleg og ganske vanleg i svangerskapet då floraen endrer seg. Kan man lett behandle med lokale midler. Legen/ jordmora ser det nok lett om det skulle være det. Elles er det ganske vanleg å få endra utflod under svangerskapet, utflod er et ganske uspesifikt symptom og trenger nødvendigvis ikkje bety at noko er galt. Leger og jordmødre ser mykje rart og tenker ikkje engang over at det er ekkelt. Ingen dumme spørsmål. Om legen/jordmora synes det, er det antakelig fordi dei ikkje har peiling og ikkje veit kva dei skal svare. Lykke til, går nok bra :-)

Min er knall gul og jeg vil ikke akkurat kalle den tyntflytende heller.

Ser ut som snørr , hehe :)

Men det var visst helt vanlig , sa legen min.

Men jeg synes alle her inne har melkehvit tynnflytende ??

Jeg har vært en del plaget med sopp da , så det kan jo kansje ha noe med saken å gjøre.

Blir bare litt urolig når jeg er så forskjellig fra alle dere andre =)

Er det flere enn meg som har vondt i blæra når man våkner om natten å må tisse??

Det verker skikkelig , men går over etterhvert som jeg tisser og når blæra er tømt så er det helt borte.

Noen flere??? =)

Uff dette ble ett fælt innlegg , høres ut som alt er galt med meg , men men =)

Først og fremst: ingen grunn til å føle seg dum :) Mye rart som skjer i kroppen under svangerskap, ikke alt er like gøy å prate om...

Utfloden kan endre seg mye under graviditet uten at det er noe som helst i veien. Men om den lukter ille, er det en generell forholdsregel at en sier fra til lege/jordmor og får undersøkt og sjekket at det ikke er noe annet enn bare hormonendringer som forårsaker lukta/problem-utfloden. Ta med en urinprøve, kanskje det er nok for å sjekke hva som er i veien, hvis ikke blir det en kjapp GU der han tar en prøve de sender inn til laben. Jeg ville virkelig anbefalt deg å gjøre dette - joda jeg skjønner at det kan være ubehagelig siden det er en turnuslege og ikke din faste, men det må jo være bedre å få bekreftet at alt er i orden istedet for å gå rundt og bekymre seg......

Ang. tissing om natta: venninna mi (gravid i uke 28) våkner om natta - ikke av å være tissetrengt, men av at blæra er så full at hun har smerter... Det er som om kroppen har stengt av det "tissetrengt"-signalet, så hun ikke blir oppmerksom på at blæra er full før det gjør vondt. Tvert hun har stått opp og tømt seg, forsvinner smertene. Snodige greier... har merket dette et par ganger jeg og. Forrige svangerskap sto jeg opp EN gang på natta for å tisse tror jeg, nå har jeg holdt på med denne irriterende natt-tissinga siden uke 12 eller noe :)

Mange gode svar ang. utfloden. Derfor tenkte jeg å svare på det ang. kjønnsvortene:

Be legen henvise deg til gynekologisk avdeling på sykehuset. Da kan du få de fjernet. Jeg var nemlig på kontroll i dag ang. dette. Legen bare så fort etter for å forsikre seg om at det ikke var hemorrider (tok 2 sek). Skikkelig flaut, men seriøst, jeg gidder ikke å ha disse. Føler meg ekkel. Skal virkelig få de fjernet uansett hvor ubehagelig det måtte bli! Så nå venter jeg på time til fjerning.

Dette var i overkant å utlevere seg, så nå er jeg anonym...hehe

Annonse

Takk for fine svar...

Turnuslegen var en "ung gutt" som så ordentlig nervøs ut når jeg nevnte mitt lille problem. Han svarte bare raskt at det sikkert ikke var noe å bry seg om. og det var det :(

Skal på ultralyd i morgen, noe vits i å nevne det noe til personalet der??

Dette syns jeg ikke var særlig god behandling! Som jeg nevnte i et tidligere innlegg: endring i utflod under graviditet er ikke noe faresignal overhodet, men endring i LUKT kan være grunn til å være litt ekstra obs. Jeg ville ringt jm og spurt hva hun syns du skal gjøre. Det kan være sopp - det er enkelt å behandle. Det kan være bakteriell vaginose - enkelt å behandle, men litt lettere for at det kommer igjen. Det er ingen grunn til at du skal gå rundt og plages av dette hvis deg kan gjøres noe med, men det er greit å vite HVA som forårsaker den endrede utfloden, for en skal ikke gå rundt og behandle sånt selv uten å ha diagnose!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...