Gå til innhold

Formen på brystvorten etter ammingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok så jeg ammer ikke nå, men skal snart bli gravid og ønsker virkelig å få det til denne gangen siden det gikk så elendig med førsteman. Jeg husker da jeg ammet at brystvorten min ble skjevt på den venstre siden og VELDIG lang. Men på den høyre siden var den rund etter ammingen men fremdeles ganske lang. De ble lange etter jeg pumpet meg og.

Hva kan være feil med sugetaket hvis brystvorten blir så lang? Jeg trodde dette var normalt og ingen så noe annet i den tiden.

PS Jeg har sett på ammehjelpen.no og nesten alle sidene på nettet på norske og engelske angående amming og ingen har sagt hvordan babyen suger feil med at brystvorten blir så lang.

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker du om det var på høyre eller venstre side, og er du høyre eller venstrehendt? Var det slik bare med vuggehold, eller også med tvillingshold? Det er ofte slik at man er "flinkere" på den ene siden. Og da må man bare passe ekstra på på den andre. Fint at du ikke ble megasår, da!

Skrevet

Er høyrehendt og det var mest slik med vuggehold, men litt også med tvillingshold. I slutten klarte jeg bare tvillingshold, vuggehold var altfor vondt. Men hvorfor ble brystvortene så lange? Det er det siste problemet som jeg har ikke svaret på.

åh ja, jeg ble MEGAsår. Fikk mastitt på dag 4 etterfulgt av sopp som jeg viste ikke jeg hadde i det hele tatt til jeg hadde gitt opp etter 3,5 uker. Plus hadde jeg sprekker på den venstre siden som ville ikke gro og gjorde så vondt at jeg fremdeles kan føle det når jeg tenker på det. Jeg hadde stikkende smerter under hele ammetiden. Jeg synes det å amme var mye verre enn det å føde, og jeg hadde ikke en epidural under fødselen av en gutt som var 4,6 kilo da han var født.

Som du kan sikkert se fra skrivefeilene mine er jeg Amerikansk. I den tiden hadde jeg dårlig selvtillit med språket og ville ikke snakke så mye med jordmødrene. Helsesøsteren var av INGEN hjelp. Virket faktisk veldig usikker om ammingen selv. Jeg tørde ikke ringe ammehjelpen fordi jeg var redd at de ikke kunne forstå meg og jeg kunne ikke forstå dem.

Plus jeg hadde ingen venner som ville hjelpe. Moren min ammet ikke, svigermoren min ammet ikke, og mannen min var redd at babyen skulle sulte i hjel så jeg hadde absolut ingen støtte. Alle maste og maste om at jeg skulle gi tillegg, sukkervann og bruke smokk og til slutt gjorde jeg det. Det er ikke rart at han hadde feil sugetak med alle de forskjellige måtene han fikk mat.

Og på sykehuset og helsestasjon spurte jeg tusen ganger om han hadde riktig sugetak og alle sa at det var helt perfekt. Men tydeligvis var de feile alle sammen. Er nesten ekspert på dette med ammingen nå. Har lest nesten hver bok på norsk og engelsk om amming og har venner og til og med en Amerikansk jordmor jeg kan snakke med denne gangen. Hvis jeg ikke får det til denne gangen da er noe veldig galt.

Har slitet med dårlig samvittighet i nesten 3 år nå at sønnen min ikke fikk så mye morsmelk. Følte hele tiden at alle i Norge trodde jeg var "typisk Amerikansk" og en dårlig mor for at jeg ga ham mme. Jeg vet det er ikke sant men sliter fremdeles med det. Det var faktisk en ammehjelper i familien min som jeg ikke viste om og hun fortalte hele familien at jeg var "typisk Amerikansk" for det. Uten å kjenne meg eller hva som skjedde. Arg blir litt sint på henne.

Sorry ble så lang. Jeg håper bare at det går bedre denne gangen.

Men tilbake til poenget, hvordan kan babyen suger feil sånn at de blir så lange?

Tusen takk for svar,

Skrevet

Ha, jeg så ikke noe spesielt med stavingen din... Så det har du nok snøring på ;)

Jeg bor i utlendighet selv, og var i usa i seks år så jeg forstår hvordan du hadde det. La Leche League er jo knallsterk der borte da, og det er ikke "typisk" noe som helst å ikke amme der heller, ihvertfall ikke i de mer opplyste miljøene...

Tvi tvi nå som du får en ny sjanse!

Det er ikke nødvendigvis dumt at brystvortene blir ganske lange, men symmetrien er mer vanskelig. Men det er mulig at barnet ditt hadde en virkelig sterk sugekraft. Kanskje fikk han flaske tidlig? Med nyfødtsutt? Det problemet hadde vi. Min lille trodde hun måtte suge kjempehardt for å få melk. Vi skulle helt klart ha gitt med kopp på barsel! Husker du om du tenkte at han var en liten vampyr som hogg til og sugde alt han kunne? Vi har video der min nyfødte lille jente suger intenst på min mors lillefinger, det er helt vanvittig... Og siden hun sugde så hardt (før jeg fant ut at det var lurt å håndpumpe i gang utdrivingsrefleksen) så knøt jeg meg (auuuuuuu) og da kom jo melken enda treigere og hun sugde enda hardere. Er jeg inne på noe her?

Ellers vil jeg si at det er mulig at du får et helt annet barn denne gangen. Du er har en helt annen erfaring og en helt annen terskel for å be om hjelp. Og den nye vevet som ble dannet i brystvorten den første gangen behøver ikke skapes igjen (mine var veldig små og flate før). Av ting jeg selv gjør annerledes neste gang: Jeg vil anbefale brystvortebeskyttere (ser ut som en donut med skjold), Avent har et fint sett. De kan brukes inni bh'n slik at du får en "no fly zone" rundt brystvorten. Simplex øyesalve anbefales av ammehjelpen til brystvorten. Og skift innlegg veldig ofte, men den der kan du vel, kanskje...

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar Expat :-)

Han fikk hans først flaskemaltid den dagen vi reiste fra sykehuset men det var ikke en vanlig gummitype. Den var hard, men sikkert forvirrende nok. Han fikk sutten etter 2 uker tror jeg men var ikke veldig glad i den sikkert fordi det kom ingen melk. Han hadde enormt sterk sugekraft fra det første sugetaket han tok, mener jeg. Men jeg har ikke ammet flere barn så jeg kan ikke sammenligne det med noe. Jeg husker bare i den perioden jeg ville bare gjøre alt for å få ham til å slutte å grine, på bekostning av ammestilling og sugetaket hans. Her er de tingene jeg gjorde feil, tror jeg i hvert fall...

1. Jeg holdt på hodet hans når han skulle ta tak i brystet, så han tok brystet nese først istedenfor hake først.

2. Jeg støttet ikke brystet mitt etter han tok tak, så de var sikkert hengende som førte til sprekkene og sårhet.

3. Kan ikke huske vi var mage til mage, og kan ikke huske at en eneste sykepleier, jordmor, eller helsesøster sa noe om det.

4. Brystvorten var midt på i munnen hans istedenfor pekende opp mot ganen, men jeg trodde siden hele vorten og området rundt var i munnen det var greit. Kun ikke se det rosa området i det hele tatt.

5. Jeg tok brystet mitt til han istedenfor å ta ham til brystet.

6. Jeg satt ikke riktig. Var litt forovervendt.

7. Jeg kan ikke huske at tungen hans var plassert riktig.

8. Han grinte nesten hver gang jeg la ham på brystet som jeg har lest kan føre til feil sugetak.

9. Plus alt det der med flasken og sutten.

and the list goes on....

.....jeg var så mye i ammetåket jeg trodde ikke de sma tingene kunne ødelegge så mye, jeg konsentrerte meg mest om å få så mye brystvorten som mulig i munnen hans, ikke hvordan brystvorten var plassert. Men men jeg vet bedere denne gangen.

Tusen takk at du ville lese alt dette her og tusen takk for tipsene. Skal sikkert skrive mer og i de månedene som kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...