Gå til innhold

Farlig fårepølse?

findus

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg trodde jeg hadde fått sånn cirka oversikt over hva jeg kan spise og ikke spise til nå. Men hva med kjøttpålegg i skiver? Har skjønt det sånn at kokt skinke, f.eks. er trygt bare den er så fersk som mulig, mens f.els. parmaskinke ikke er greit.

Men hva med sånt som fårepølse og salami? Det har jeg spist helt til nå, men plutselig kommet på at det er vel på et vis spekemat det også? Så trist hvis jeg ikke kan spise fårepølse - og hvis det er farlig: så skummelt at jeg har gomla det helt til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heh. Nå fant jeg det ut. Hvis noen andre lurer: Jeg må visst slutte med fårepølse, eller eventuelt legge den i fryseren et par dager før jeg kan spise den. Det kan man viss gjøre med annen oppskåret spekemat også. Lurt triks:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg spiser både fårepølse og salami..Trodde man kunne spise det?

Har hørt at hvis det er vakumpakket så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

generelt er ikke kjøttpålegg ille, men spekemat (som jo fårepølse osv) er, er i prinsippet rått kjøtt, og det kan være skummelt. Noen spekematprodukter kan være varmebehandla av produsenten, men det må man i så fall spørre produsenten om. Men altså: legger man snadderet i dypfrysern et par dager, blir eventuelle slemme toksplasmose-greier drept og det er bare å gomle innpå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg hadde skikkelig dilla på oppskåret spekeskinke og det kunne jeg jo ikke spise... Så leste jeg at man kunne fryse spekemat og så spise det trygt. (happy!). For å være helt sikker spurte jeg legen min om dette og hun undersøkte nærmere med en overlege og svaret jeg fikk da var at man IKKE kunne være sikker på at alle bakterier var drept selv om man fryste det ned.... (skuffet!) Jeg har derfor valgt å holde meg helt unna spekemat. Det smaker ikke like godt når du vet at du helst ikke bør spise det!!

Jeg skal spise spekemat med en gang jeg kommer hjem fra sykehuset! Det er iallefall planen...

Men som vanlig er det vel slik at om man spør to forskjellige leger/personer, så får man ofte to forskjellige svar/anbefalinger...

Man må nok bare ta et valg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle bakterier blir ikke drept av dypfrysinga. Men toksoplasmose-parasitten, som ofte er det man er mest redd for, stryker med... (Forhåpentligvis på en svært langsom og pinefull måte >:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...