Gjest Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 Jeg var inne på mammanett.no, og der sto det at kvinner som har blitt gravide gjennom kunstig befruktning ikke bør trene i løpet av 1. trimester. Noen som har synspunkter på dette? Jeg dropper selvsagt trening for at dette skal gå bra, men trodde moderat trening var sunt uansett?
UngVoksen-over termin Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Min lege sa at det ikke hadde noe å si så lenge jeg følte meg vel. Det er jo så lite og vektløst, at det ikke faller ut av seg selv med mindre det er noe galt med det - og da vil man jo miste uansett vel? Jeg trener, men ikke så heftig. Driver ikke å hopper og slikt da..
Mia_I Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 Min lege sa også at aktivitet var bra, men ikke hardtrening. Og med det mente hun typ tung benkpress og maxpulstester. Så ifølge henne er det bare sunt med aktivitet, for å få opp blodsirkulasjonen og for å trives (hvis man trives med det, da)
finetine Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Har hørt at man ikke skal trene med makspuls, hardtrening når man er gravid om det er prøverør eller vanlig måte. Spinning skal man heller ikke holde på med, men ellers er aktivitet sunt for kroppen. En kropp som er i form klarer jo bedre en fødsel og man kommer seg raskere etter fødselen også, har jeg lest. Lykke til og kos deg med babyen i magen:o)!!
Gjest Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Takk for det og takk for svarene! Hvorfor skal man ikke trene spinning? Har det å gjøre med bevegelsene eller pulsen? Hva med sykling til og fra jobb? Ikke så lang tur, men en del oppoverbakke hjemover.
finetine Skrevet 12. september 2006 #6 Skrevet 12. september 2006 Jeg tror spinning er ekstra belastende fordi man får så høy puls, pluss at det er et eller annet med hvordan man sitter. En venninne i Sverige fikk beskjed om å ikke sykle i det hele tatt, men vet ikke om det bare gjaldt henne eller generelt.....
Sunniva78 har to små Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 Huff, er så pingle når det gjelder dette jeg... Sist gikk jeg bare turer, er så redd for å gjøre noe galt! Trener mye spinning til vanlig, og har sett noen gravide der. Men de hadde ganske stor mage, så uansett venter jeg en goood stund! Så når jeg blir gravid igjen, (faktisk kanskje allerede nå...:-) blir det gåturer i 1.trimester.
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 12. september 2006 #8 Skrevet 12. september 2006 Som fysioterapeut og treningsinstruktør kunne jeg ikke la vær å blande meg i samtalen. vel det første er at man anbefaler aldri hardtrening for gravide generelt, det er fordi ved hartrening vil muskulaturen spennes så mye at blodomløpet stopper i en liten stund, selv om det bare er snakk om sekunder av gangen kan dette skade blodtilføreselen til fosteret. ved hardtrening som løping sykling etc er problemet at det blir for lite oksygen i blodomløpet. disse to tingene er helt greit for oss og noe vi ønsker mange ganger, men det lille livet i magen er mere følsom for svingninger på denne måten (håper dere skjønner det jeg prøver å forklare). I spinning ønsker man å øke pulsen som er bra opp til en viss grad men noen ganger kan det være for mye. det som også er noe å tenke på ved sykling er det er ganske mye påkjenning på bekkenet. for folk som har bekkenløsning f.eks er det tortur og sykle, så selv om man ikke vet hvorfor noen får bekkenløsning og andre ikke anbefaler man heller annen mosjonstrening. men utenom om evt. bekkenproblematikk er det ingen grunn til ikke å sykle rolig, men som sagt det kan fremprovosere større problemer... Når det gjelder trening i en prøverørsgravid har jeg hørt at det er greit og mosjonere men ikke trene. selv går jeg turer og fortsetter med å undervise vanngym (er i vannet selv). i jobben unngår jeg tunge tak. liker å være på den sikre siden, vil ikke anklage meg selv hvis noe går galt. Forøvrig så vidt jeg har lært mosjon er bedre enn å ligge i senga, hardtrening av det ene eller andre slaget er ikke bra. (sorry lengden) Klem
UngVoksen-over termin Skrevet 12. september 2006 #9 Skrevet 12. september 2006 Forrige gang jeg var gravid fikk jeg kraftig bekkenløsning.. begynte i 2 mnd... og i 7 mnd gikk jeg på krykker.. men det er over 11 år siden... Håper ikke det blir slik nå også... Jeg har en jobb der jeg løper mye i trapper, og løfter på skjermer, pc'er og slikt så jeg føler det er nok trening for meg nå :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå