Gå til innhold

Dere som går på diett uten karbohydrater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere da? Har lyst til å prøve meg på det, men syns måltidene høres litt stusselige ut uten hverken pasta, ris, poteter eller brød...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser masse deilig salat, bulgur-ris og couscous!! Du kan bake Inger's rugbrød, det gjør jeg! Hvis ikke så kjøper jeg brød bakt på spelt!

Skrevet

Vil ikke anbefale det,men den er effektiv dersom du ønsker å miste noen kg raskt. Du blir veldig trøtt og sløv av null karbo,og kroppen har ikke godt av det heller.. Hjernen alene trenger minimum 50 gr. karbo for å fungere:-)

Lav-karbo er et greiere alternativ,og da kan du spe på med litt fullkornspasta,naturris,frukt o.l Bare pass på at karbo-delen skal være den delen som tar minst plass på tallerkenen. Øk helller mengden fisk,kylling,egg o.l.

Avocado og mandler er et greit mellommåltid,forresten(og det har veeeeldig lite karbo)

Skrevet

Det er jo egentlig litt feil å si diett UTEN karbohydrater.. Ville heller kalt det diett med lite karbohydrater... Spiser poteter og andre ting med karbohydrater innimellom, men hoveddelen av måltidet er proteiner. Det finnes så mye god mat som inneholder lit karbohydrater. Anbefaler deg å kjøpe kokeboken til Lindberg, mange fine oppskrfiter!!

Skrevet

Ikke karbo dietter er det ikke, er livsfarlig å ikke spise karbohydrater. Det er lav karbo. Jeg går på atkins dietten og trives med det. Spiser knekkebrød og egg til frokost, salat til lunsj og til middag spiser jeg kjøtt eller fisk med enten salat til eller grønnsaker (som kålrabi stappe og broccoli, ovnsbarkt blomkål med fløte og ost, stekte asparges, soppstuing, kålstuing, baker grønnsaker i folie med smør og hvitløk og salt og pepper osv osv...) Mange muligheter!!

Skrevet

Takk for tips, jeg har en tendens til å overdrive på karbo-fronten tror jeg, for jeg er ikke så veldig glad i kjøtt og fisk og da blir det gjerne mest pasta eller ris for min del i tillegg til grønnsakene.

men er det mindre karbohydrater i naturris og fullkornpasta enn i vanlig? Har litt liten peil på sånt, og er couscous karbofritt? For da kan det jo gå litt lettere. Hva med linser og slikt?

Skrevet

Hvor finner man atkins dietten? Har fått inntrykk av at den er veldig bra

Skrevet

naturris og basmati ris er å foretrekke, men skal du spise det er regelen er porsjon på størrelse med knyttneven din, og da må du ikke spise knekkebrød og andre stivelseprodukter de andre måltidene den dagen. Samme regel for fullkornpasta eller fedon pasta. Det er viktig med protein og fett i hvert måltid. Er du ikke så glad i kjøtt så kan du få i deg fett fra avokado, ost og nøtter og slikt, og samme med proteiner. Hiv litt frø og ost i salaten og sånn. Er mulig å være veggis på atkins, men bruk lav karbo grønnsaker :-)

Skrevet

Takk!! Fikk masse bra tips her.

Jeg spiser både kjøtt og fisk, men jeg er ikke så glad i det så det blir lite.

Har gått opp seks kilo det siste året som jeg gjerne vil gå ned igjen og helst litt kjapt, det er så slitsomt å ikke være fornøyd med seg selv.

Skrevet

Glemte å si at sukker og hvete er den største fy'en og må ligges helt unna!! Ellers kan du spise litt av de andre stivelsene så lenge det ikke er til hvert måltid og i små porsjoner. Poteter har mindre stivelse jo mere du koker eller baker i. Derfor detter de fra hverandre, for stivelsen blir mindre :-) Og spiser du stivelse sammen med fett og proteiner er de mindre farlige enn når de spises med mat med mye karbo

Skrevet

Anbefaler deg å kjøpe atkins boken og følge dietten i den. For er viktig å få det til riktig. Spiser du forlite karbo blir du dårlig, og du gåt ikke ned i vekt, spiser du formye går du opp i vekt, så les hvordan du skal få balansert det riktig. Er veldig lett å følge, og så er jeg her for å gi råd og dele oppskrifter :-)

Skrevet

Det er like mye karbo i naturris o.l,men ettersom det er grovere enn hvit ris,brød,pasta o.l,så tar det lengre tid før næringa taes opp i tarmen,hvilket vil bety at blodsukkeret ditt ikke stiger like raskt og høyt som ved mat med mye høy-energi karbo. Du vil ha mest mulig stabilt blodsukker,derfor skal du spise langsomme karbohydrater og ikke sjeldnere enn hver 4 time:-)

Uff,kan alt dette til fingerspissene grunnet utdannelse og at jeg har drevet konkurranse-sport der diett er en stor del av sporten,og selv er jeg drittlei å lese om alt dette,telle kalorier,gram osv. Men har drevet med det lenge,så det sitter i ryggmargen. Prøv å ikke overdrive,det bare ødelegger for deg:-) (har selv slitt med anoreksi/spiseforstyrrelser o.l,og det er ikke verdt å kaste bort livet sitt på alt dette ekstreme.)

Prøv å beholde litt av fornuften iallfall,så går dette kjempefin. Følg den gyldne middelvei,ikke for mye eller for lite av noe,og unn deg litt ekstra i helgene og ved spesielle anledninger dersom du får lyst på noe "usunt"!

Skrevet

Takk! Skal kjøpe boka til uka tenker jeg, må vente til pengene strekker til, så skal vi på slankern både jeg og kjæresten:)

(Han trenger jo egentlig ikke vite at jeg slanker ham engang. Bare litt dumt jeg ikke kan kontrollere hva han spiser på jobb...)

Skrevet

Heia Elli,

jeg er så enig så enig med deg.

Tror jeg er enig med deg i det aller meste har jeg funnet ut.. he he he

:o)

Skrevet

Blir nok aldri en ekstremist av meg på dette området tror jeg ;) Er litt for bedagelig anlagt til det..

Skrevet

Har selv vært atkins tilhenger i flere år, så dette kan jeg :-) Har vært mentor for andre på atkins. På atkins teller man netto karbohydrater, dvs etter at man har trukket fra de karbohydratene som ikke påvirker blodsukkeret, som fiber (og andre ting)

Så hvis jordbær inneholder 6 gram karbs per 100 gram, og så er der 1.9 gram fiber, ja så teller man bare 4.1 gram karbs.

Så slik har grove produkter mindre karbs enn "hvite" finere produkter :-)

Selv teller jeg ikke lengre, gjorde det i to uker men så gikk det på øyemål. Er så lett å se og vite hva man skal spise.

Idag lagde jeg en deilig atkins middag, biffgryte med løk, hvitløk, rosenkål, blomkål, purre, paprika, buljong, lettrømme og litt matfløte...nam!!

Skrevet

Kan legge til at gyn på volvat sa at insulin resistanse kan føre til at det er vanskelig å lage barn og spontan abort, så han anbefalte meg å begynne på igjen med atkins. Jeg sluttet på atkins for å prøve å bli gravid, tenkte at da skal man ikke gå på en diett, men jeg må det da. Så alle meg eplefasong som strever med å bli gravide bør begynne på atkins eller fedon. Det samme sier Hausken i Haugesund. Jeg får metformoin da i tilleg til at jeg må kutte stivelse.

Skrevet

Har selv funnet "mitt" kost via lavkarbo. Fungere enormt godt for min kropp, selv om kroppen stiller seg litt om i begynnelsen og man kan få litt hodeverk og andre småplager.

Det gjør at jeg holder en bra vekt og er mer fornøyd med meg selv, en ting jeg merket utrolig fort var det å IKKE være oppblåst i magen hele tiden. Superdeilig.

Anbefaler sterkt følgende nettside www.lavkarbo.no, her finner du enormt med info og hjelp og støtte. Forum som her;-)

Skrevet

Takk for det GuriGuri :-)

Er desverre ikke mange som kan dette med lav karbo og insulin resistanse. Har møtt mye motstand fra folk, for folk kan ikke nok om dette. Fastlegen min har heller ikke peil. Det er såpass nytt innen forskning dette her. Men jeg er glad verden begynner å bli mere opplyst. Så deilig å høre at her er en web side :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...