Gå til innhold

April: Stor debatt i hjemmet...

Lykketrollet 05♂+06♀+10♀

Anbefalte innlegg

De siste dagene har jeg og mannen min hatt noen laaange diskusjoner. Vi er egentlig veldig enige om barneoppdragelse, men nå har vi altså støtt på et punkt der vi står skikkelig steilt mot hverandre.

Temaet er syltetøy...

Og hvis noen skulle lure; ja vi er utrolig sta med sterke meninger begge to ;-) Vi har hele veien kjørt en ganske restriktiv linje med sukker til småen. Jeg har lagd maten hans selv, og all frukt ble lagd uten sukker. Ellers drikker han vann og melk, og juice i selskaper (aldri saft og brus, og aldri snop). Men nå har altså mannen min lest at syltetøy inneholder like mye sukker som nugatti, og likestiller nå disse to som pålegg. Derfor syns han at syltetøy skal begrenses til kun å spises på lørdag, siden det er så usunt. Jeg derimot syns syltetøy kommer innunder "vanlige pålegg", og kan spises hver dag (han skal ikke BARE spise syltetøy, men det skal han ikke med noen pålegg). Og spesielt når det for det meste er snakk om hjemmelaget syltetøy som kun består av bær og sukker. Da får han jo i seg masse vitaminer o.l. som jeg tviler på at det er så mye av i nugatti...

Men altså; hjelp meg litt her. Jeg er ikke ute etter at dere skal være enige med meg. Men kan dere si hva dere mener om saken, og begrunne hvorfor. Så kan dere hjelpe meg enten til å overbevise meg selv eller mannen min. Vi har nemlig brukt noen timer på dette allerede, uten å bli enige, så jeg tror liksom ikke vi kommer så mye lengre...

(Priser meg lykkelig over at vi er enige om det meste med barneoppdragelse ellers, for hvordan skulle det ha gått når det blir så mye styr pga syltetøy...? *fnis*)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6288331-april-stor-debatt-i-hjemmet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tenker nok helst likt som mannen din der jeg, altså... Men samtidig syns jeg ikke det gjør noe om dere gir barnet syltetøy siden det ikke får noe annet søtt..hehe.. Sukker er ikke skadelig nemlig.. Mye sukker derimot... Vitaminer o.l. har du jo rett i, de er veldig viktige, og de fins ikke i nugatti... Men hos oss er ikke syltetøy "vanlig" pålegg... Det har det aldri vært fra jeg var liten heller...

Ble kanskje ikke noe klokere av dette, men det var nå mine rotete tanker som fant veien gjennom tastaturet.. :) Lykke til videre i diskusjonen! Og husk at banet ikke dør av en dråpe sukker i ny og ne!! :) (Ps! Snuppa får heller ikke snop, brus, chips, men litt kake og saft i selskap. Vi har store problemer med å få henne til å drikke nok, så her går det mye i ulike typer juice...Satser på at hun overlever akkurat som vi gjorde..hehe)

hei. Jeg lot mannen min lese dette og fikk se hva han sa om dette og vi kom frem til det samme. Nemlig att jordbaär er mer naturlig og kan derfor spises litt i ny og ne (ikke til hvert måltid da). Mens nugatti er fremstilt og unaturlig så kun i helger.

Hehe... Her er det heldigvis jeg som bestemmer, så her blir det ingen syltetøy hverken til hverdag eller fest. Mathias Emil vet ikke hva det er og jeg synes ikke det er nødvendig å introdusere det for han. Dessuten synes jeg ikke selv at syltetøy er noe godt på brødskive. Det hører liksom til på vafler eller pannekaker...

Storm får aldri syltetøj på brødet, men det er fordi jeg ikke selv spiser det. Til gjengjeld har har han fått det på grøt eller på yoghurt naturell mange ganger. Kjøper gjerne den sukkerfri, men har får altså også av den venlige sukkerholdige slagsen.

Så lenge dere er så strenge på alt annet når det gjelder sukker må jeg si meg enig med mannen din. Syltetøy inneholder enorme mengder sukker, så da forsvinner litt av vitsen din med å være så restriktiv på de andre områdene. Vi har valgt å kjøre en annen linje der snuppi får smake på det meste, og både syltetøy og nugatti har vært på skiva her, men det er ikke ofte. Brus, saft, kake og sjokolade får hun også smake på, men det er ikke hverdagslige greier. Synes det er en del av det å utvikle et bredt spekter av smaker i alle kategorier...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...