Gå til innhold

Ultralyd uke 12 + blodprøver i London

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å reise til London for å få sjekket risikoen for Downs. Er nå i uke 8, og må da reise om fire uker. Var til ultralyd hos gynekolog i Oslo i går, og hun sa at man ikke får tatt blodprøver i Norge men at jeg måtte reise til England eller Danmark. Jeg er 37 år når jeg føder.

Er det noen som vet om jeg kunne fått tatt disse blodprøvene i Norge slik at jeg slipper å reise ut?

Fortsetter under...

Din jordmor bør nok oppdatere seg bedre. Siden juni i fjor har det vært mulig å ta disse prøøvene også her i Norge. Samlet går de under betegnelsen dobbelttest. Forutsetningen for å ta disse prøvene er alder eller at mor er i risikosonen, eller som det står i veliedning fra departementet "at mor uttykker uro" (hva nå enn det må bety). Det siste kan du hvertfall henge deg på. Mere informasjon finner du på websidene til de store sykehusene og helsedirektoratet. Jeg har tatt disse prøvene og bortsett fra en elendig genetisk veiledning (som er obligatorisk før man tar dobbelttest) så var det et godt alternativ til fostervannsprøve. Men vær klar over at dobbelttesten gir en sannsynlighetsberegning ut i fra kombinasjon blodprøve og ultralyd, slik at det likevel kan være aktuelt med fostervannsprøve dersom for å være 100 % sikker.

Lykke til!

Jeg har nå fått henvisning fra min lege til Ullevål, men hun tror ikke at de vil innvilge meg testen siden "alle er jo bekymret". Jeg har i tillegg kontaktet Majorstuaklinikken som kan ta duetest + ultralyd og som sender dette til Danmark for analyse. Men jeg er skeptisk til Majorstuaklinikken. Hvorfor er det kun denne ene private klinikken i Norge som tilbyr dette? Volvat og Omnia har det ikke. Kjenner du til doktor Trolle?

• 4 uker senere...

dette er tull fra legen din. Jeg er 37 år og de ser på fosteret og tar en del blodprøver som kan vise evt. Dows. Dette kan legen din gjøre og du kan bli sendt til Rikshostpitalet som også gjør denne testen. De skal tilby deg dette siden du er den alderen. Det er rutine sa min lege og jeg fikk time der. Lykke til.

Annonse

Jeg tok duotest på majorstuaklinikken hos dr Trolle for noen uker siden. Prøvene sendes til et laboratorium i Danmark som er veldig anerkjent. Det var jeg veldig fornøyd med. Ser det har vært en del innlegg om den klinikken (andre leger). Dr Trolle ser jeg at veldig mange er fornøyde med. Har selv en legevenninne som anbefalte ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...