Gå til innhold

Mellomnavn som ikke blir brukt...

1dag igjen, og da kom hun ;)

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser det er mange som kaller barnet sitt for to navn og så skriver de i parantes at navn nummer to ikke brukes daglig. Eller at man har funnet et navn til barnet sitt men ønsker et navn til for å ha på papiret men ikke bruke daglig... WHY???? Skjønner ikke tankegangen bare.... Selv om det er oppkalling eller det første navnet er kort eller hva som helst så er det vel ikke vits i å ha et ekstra navn bare for papirets skyld??? Noen som kan forklare?? Bare nyskjerrig for jeg vet det gjelder MANGE og!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner mange som bruker mellomnavnet sitt i stedet for fornavnet. Jeg har to et veldig sjeldent fornavn, så jeg fikk et litt vanligere mellomnavn i tilfelle jeg valgte å bruke det senere. Dessuten er det ofte litt stas å ha flere navn.

Er ikke det greit å gjøre det sånn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Grunnen til at jeg ønsker at mine barn skal ha to navn, og spesielle navn, er at jeg selv har ett kort, kjedelig navn. Og jeg har selv alltid ønsket å ha to, og mer spesielle navn. Da jeg var liten drev jeg og fant på et mellomnavn, som jeg venninna mi brukte, sånn at mellom oss to hadde jeg hvertfall gleden av å ha to navn! :) Så nå gir jeg mine barn den muligheten, og så får det heller bli deres valg å bruke bare det ene. Det må da være bedre å kunne velge å bruke bare ett av sine to navn, enn å gå og ønske at man hadde hatt to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tretten-på dusinet-navn selv, men har et andre fornavn som er oppkalling etter oldemoren min som bar meg til dåpen. Det er det enste som skille meg fra en annen i telefonkatalogen i samme by med mitt navn, selv om etternavnet mitt ikke er spesielt vanlig.

Datteren min har utenlandsk far, og har et enkelt, norsk fornavn, som familien i utlandet greier å uttale, men så har hun et andre fornavn fra der han kommer fra, for å vise til røttene hennes.

Nå prøver vi å bli gravide, samtidig som moren min er dødssyk, og den i magen kommer til å få et første fornavn som vi syns er det fineste som tenkes kan, og et andre fornavn avledet av mormors navn.

Jeg syns det er fint å bruke et annet fornavn til å trekke litt historie/røtter-tråder. Samtidig gir det et alternativ dersom man det skulle bli flere i klassen med samme navn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ble litt klokere da ;) Men å velge navn senere blir vel ikke så lett?? Min mor liker IKKE sitt første fornavn, men liker det andre, men så lenge alle har kalt henne med det første navnet hele veien så har det liksom blitt med det... Navnet er Sigbjørg Helene (hun forstår ikke sine egne foreldre som kunne gi henne det navnet, he-he) Selv har jeg et enkelt lite navn som er hverken poppis eller sjeldent, er stråååååååååååålende fornøyd ;) Klart jeg og fant på mellomnavn i barneårene men det var jo bare gøy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...