Gå til innhold

April: Bilsete-retning

Lykketrollet 05♂+06♀+10♀

Anbefalte innlegg

Hvilken vei har dere bilsete til de små nå? Har dere snudd det fremover, eller sitter de bakovervendt fremdeles?

Og hvis dere ikke har snudd det, når har dere tenkt å gjøre det?

Vi har det egentlig bakover, men når har skal sitte på med besteforeldre eller tanter så setter vi det fremovervendt (Jeg orker ikke flytte over de derre selene man fester på passasjer-framsetet, og da blir det så ustødig hvis det skal stå bakover), og det er jo mye greiere. Det er lettere å ta han ut og inn, og han har mye bedre plass. Men bør jeg fremdeles vente med å gjøre det "til vanlig"?

Noen som vet om det finnes regler på det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6288129-april-bilsete-retning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, dette lurer jeg også på.. Føler at det er så liten plass til å ha setet bakovervendt.. Men samtidig så vet jeg jo at man bør vente så lenge som mulig.. Huff, ikke enkelt dette..

Men enn så lenge sitter hun bakover, men er ikke sikker på om det blir så lenge til vi snur det..

Vi har setet ett maxi cosi mobi bakovervendt i baksetet og det kommer vi til å ha til hun vokser ut av det. For det kan ikke snus, det er bare bakovervendt.Dette har vi i hoved bilen.

Og i bilen til mannen min en polo har vi ett fremover vendt sete, for att det setet vi fikk av naboen ikke får plass bakover i polo'n, men hun sitter fortsatt i baksetet da.Det er bare innimellom han henter eller kjörer henne til barnehagen skal han på lengre turer får han ta hoved bilen våres.Så slik har vi gjort det, det er sikkert mange som kommer til å si att jeg er en dårlig mor for dette, men jeg bryr meg ikke, vi gjör det som er best for oss alle sammen.

Vi bruker bare setet i bilen vår, og har da kombistolen bakover. Ingen planer om å snu det før a) hun klager over sittestilling B) stolen er for liten - regner med neste stol blir forover. Tror ikke det er noen regler på det, eneste "regelen" jeg vet om er det de sa tidligere i sommer at alle under 12 år eller 140cm skal barnesikres i bil. Har ei venninne som byttet til fremover da sønnen hennes var ca 2,5år, og da fordi han satt helt krøllet bakovervendt. Regner med vi også beholder det setet vi har nå til det samme skjer her hos oss...

Annonse

Har det bakovervendt!

Og håper vi får til det så lenge som mulig!

Gjerne til hun er 3 år.

I Sverige anbefaler de til 4 år.

Så lenge hun aldri har sitti fremovervendt så vet hun ikke hva hun går "glipp" av ennå,så håper å holde på det:O)

Her i Norge er det dessverre påbudt at de sitter bakovervendt de første 9 mnd....

Er sikkert en dårlig mor i deres øyne jeg nå :) men her sitter Emilie fremovervendt.. Dette også fordi da blir hun ikke bilsyk.. Da hun satt bakovervendt var det ett styr uten like.. Bilturene var ett mareritt for da bare skrek hun.. Men da vi snudde henne ble det noe helt annet..

Ja da er me av samme slag Lineberta. Det er en god stund siden LillePia ble snudd fremover. Men også for me har ikke plass til å ha henne bakovervendt med det nye store sete. Da må storebror sitte i bagasjerommet i så fall. Føler meg ikke som en dårlig mor eg for det... da gjør eg heller mye annet galt. ;)

Vi har to seter, ett bakovervendt som sitter i bilen vi drar på langtur med, og et fremovervendt som sitter i "bybilen". Det fremovervendte er lett å bytte fra bil til bil, så det brukes også hvis besteforeldre og dagmamma har behov for et sete en gang innimellom.

Det er mange hensyn som må tas, sikkerhet er jo nr. en for oss alle, men noen ganger må andre hensyn også tas, som f.eks. plass til både barnet selv og i baksetet, bilsyke, om barnet selv godtar å sitte bakovervendt osv. Vårt "hovedbilsete" ble f.eks. diskvalifisert i F&B sin test, men det betyr ikke at vi blir hysteriske og løper ut og kjøper et nytt, det har tross alt blitt kåret best i test ved andre tilfeller og er godkjent av myndighetene. 3000,- er ikke noe en bare kvitter seg med, selv om jeg vet om mange som sikkert blir støtt nå. Men som mødre kan vi innimellom oppføre oss som hodeløse høns og ikke tenke selvstendig, vi følger bare blindt de anbefalinger vi får i øst og vest, og mye er nettopp det: ANBEFALINGER, så om det anbefales at barn sitter bakovervendt til de er 4 år så er det ikke sikkert at det er det beste i lengden for nettopp DITT barn...

Anbefalinger og anbefalinger hmm, jeg vet ikke det. At barn på 17 mnd (eller eldre) bør sitte bakovervendt er vel ikke bare en anbefaling, men baser på forskning og fakta.

Et lite barns hode er stort iforhold til resten av kroppen og utgjør et tyngdepunkt som tilsier store skader ved en kollisjon om barnet sitter forovervendt.

Alle gjør selvfølgelig som de vil, men jeg velger å høre på hva forskning sier på området og derfor sitter Amanda bakovervendt (og kommer til å gjøre det så lenge som mulig.) Jeg tør ikke la være.

Annonse

Magnus sitter bakovervendt og kommer til å sitte slik lenge ennå. Har ikke tenkt tanken å snu han ennå. Så lenge det går bra i forhold til bilsyke og plass blir han sittende og følge med på trafikken bak bilen. Hittil er han i hvertfall fornøyd med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...