mille80 Skrevet 12. september 2006 #1 Del Skrevet 12. september 2006 Hjelp! Leste ett innlegg du hadde svart på her ang stoffskiftesykdommer. Jeg har også lavt stoffskifte, og går på levaxin. Er gravid, er i uke 9.. MEN....Jeg visste ikke at lavt stoffskifte er uheldig for graviditeten.... Hva kan gå galt??? hvordan spiller lavt stoffskifte negativt inn på graviditeten??? dette visste ikke jeg noe om. Og jeg som ikke skal til legen før om en uke heller, nå ble jeg kjempe stressa og nervøs.. Håper du kan gi meg noen svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 12. september 2006 #2 Del Skrevet 12. september 2006 Dette vet jeg alt om! Neida... Vi bestemte oss for å begynne å prøve på nr. 2 tidlig i vår, etter mye lesing på nettet fant ut både det ene og det andre. Blant annet kontaktet jeg en endokrinolog på Lommlegen som frarådet graviditet før TSH var under 2,5. Så da ble det stopp i prøvingen for oss. Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men det sies at det kan være større fare for SA hvis man har lavt stoffskifte. Som ikke er bra regulert vel og merke. Jeg hadde en SA i sommer og tenker jo mitt i den forbindelse. Det sies også at det KAN være større fare for fosterskader og små fostre. Men det er viktig å presisere at det gjelder i de tilfeller hvor stoffskiftet ikke er bra regulert. Når man først er gravid SKAL man ta prøver regelmessig fordi det er så viktig å holde stoffskiftet i sjakk. Jeg er bare i 8. uke, men har allerede økt Levaxindosen min to ganger. Jeg ringer legen min med en gang jeg kjenner på meg at typiske sympotomer kommer. Han tar meg gudskjelov på alvor (jeg har byttet lege i denne prosessen også). Det er ganske vanlig at man må øke Levaxindosen når man er gravid, og det er viktig at man får nok tyrokisn, spesielt i 1. trimester ettersom fosteret ikke produserer noe selv da. Jeg håper ikke at du ble skremt av dette, det er iallfall ikke meningen. Hvis du føler deg bra, så er ting helt sikkert bra også. Men bare vær litt obs i denne tiden og ikke nøl med å ta kontakt med legen din hvis du er usikker:) Jeg maser hull i hodet på den stakkars legen min. Vil også si at jeg vet om flere som ikke har økt dosen sin og ikke fått ekstra oppfølging som det har gått veldig bra med. Men jeg tar ingen sjanser i denne tiden. Det er for viktig til det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kasa :-) Skrevet 12. september 2006 #3 Del Skrevet 12. september 2006 Hei! Jeg har også lavt stoffskifte og har gått til en endokrinolog med veeeeldig lang erfaring i behandlingen av stoffskifteproblemer. Han sa at jeg måtte øke mine levaxin doser med 30% i løpet av de første 12 ukene, men så langt har det ikke blitt gjort noen forandringer i doseringen min. Har tatt unkentlige stoffskifteprøver for å se om jeg synker/evnt. stiger, og så langt har han sagt at vi ikke gjør noe ennå. Er forresten 8+3. Jeg råder deg til å kontakte en endokrinolog som kan sine saker og som kan ta vare på deg på en ordentlig måte, for det er ikke heldig for verken deg eller fosteret å bli dosert feil. Lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 12. september 2006 #4 Del Skrevet 12. september 2006 Du er heldig som går til endokrinolog, kasa med baby i magen!!! Jeg får bare beskjed om at det ikke er nødvendig. Men hvis stoffskiftet bærer feil av sted, så får jeg da håpe ar jeg kommer til en endokrinolog. Formen er iallfall ganske dårlig nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mille80 Skrevet 12. september 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 12. september 2006 Takk for svar jenter! Det her var ting jeg absolutt IKKE var klar over. Det som irriterer meg voldsomt nå, er at jeg prøvde å få bestilt legetime tidlig i svangerskapet. Sa fra til legesekreterene at det var et stort ønske, blandt annet fordi jeg lurte litt på medisinering og sånn. Fikk beskjed om at det ikke er nødvendig før i uke 10-12..argh, blir litt forbannet nå kjenner jeg. Jente (som er yngre enn meg selv) på kontoret der, har sittet og fortalt meg dette!! Jeg er over 9 uker i dag, og har jo ikke akkurat hatt mulighet til å få gjort stort i dette trimesteret da akkurat!! Men uansett, tusen takk for infornative svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
m-meg Skrevet 13. september 2006 #6 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg var hos jordmor på mandag, er bare i uke 5, men har fått hastehenvisning til gynekolog på sykehuset. Skal visst få time innen en uke. Må innrømme at jeg er litt spent på hvordan jeg blir fulgt opp. Har akkurat flyttet til et lite sted og vet ikke om de har endikrinolog på sykehuset her. Jeg kjenner at dosen burde ha vært justert; har alle symptomer på at stoffskiftet er i ulage. Det som bekymrer meg aller mest er om jeg må ta ut sykemelding. Det er ikke så lenge siden jeg begynte i ny jobb som er ganske krevende og intens, og det er selvfølgelig ingen som vet noe siden det er så tidlig i svangerskapet. Jeg krysser fingrene for at alt går bra, jeg:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. september 2006 #7 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg vil bare si lykke til til dere alle, jenter:) Stå på og krev oppfølging. Jeg hadde en episode med legesekretæren forrige uke. Når hun står og ser på en skjerm og sier at jeg er i bra form fordi stoffskifteprøvene mine "er så bra", da reagerer jeg. Dessverre vet de altfor lite om denne sykdommen, Og spesielt i.f.t. graviditet. Gudskjelov har min lege innsett at jeg kan en god del om dette selv, glad jeg er såpass opplyst når det gjelder dette. Hvis ikke vet jeg ikke hvilken form jeg ville vært i nå. Og tenk på deres egen helse, og babyens. Selv er jeg hjemme fra jobb i dag, hater det, men når jeg knapt står på bena etter halv arbeidsdag så innser jeg jo at dette er til det beste for både meg selv og den lille i magen. Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kasa :-) Skrevet 13. september 2006 #8 Del Skrevet 13. september 2006 Hei Jenter! Vil bare si at dere må ikke gi dere. Det å ha stoffskifteproblemer er ingen spøk, men det er få som vet nok om det til å ta det alvorlig nok. Det er lettere å få sympati for en brukken ram, enn for at man er litt trøtt, distré, slapp og uopplagt som følger av lavt stoffskifte. Til mille80 vil jeg si: Krev å få testet stoffskifteverdiene dine TSH og fritt T4 ikke bare en gang, men kanskje flere uker på rad. Dette er den eneste måten legen kan finne ut om du må reguleres opp i dose nå, og det er ikke noe gunstig å vente med dette. Jeg kan ikke forstå at du ikke har fått en legetime før i 12 uke... Skulle ikke vært lov! Hvis du er i uke 9 nå, så har du jo mulighet til å få sjekket stoffskiftet i noen uker frem til denne time, så slipper du iallefall å vente lenge etter 12 uke før ting blir gjort. Tenk på helsa di og ikke minst på babyens ve og vel (som det heter så fint...) Til HypoThyr vil jeg si: Min fastlege sykemeldte meg 20% fra den dagen jeg fikk vite at jeg var gravid (i uke 5) fordi han var redd for at jeg skulle slite meg helt ut. Har funnet ut at ingen kommer til å lage en statue av meg ved inngangen til jobben allikevel, og ingen kommer til å takke meg hvis jeg sliter meg gjennom en full uke. Så til fredag skal jeg ha fri med god samvittighet. Noen ville kalle det å snylte på sykelønnssystemet, men jeg kaller det forebyggende tiltak (for å unngå langtidssykemelding i 100%) STÅ PÅ KRAVA JENTER!!! Og lykke til !!!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå