Gå til innhold

Nå er fostervannsprøven overstått!

Anita65

Anbefalte innlegg

Jeg var og tok fostervannsprøve i går. Det gikk greit, det var ikke vondt, men litt ubehagelig. Valgte å ikke se på da de stakk, så bare på den lille på skjermen...Tok en ultralydundersøkelse først, og babyen var aktiv, fikk sjekka, og alt så bra ut, også nesebein var tydelig. Etterpå har det gått greit, men jeg er stiv rundt stikket. Har hatt litt murring i magen, men det trenger ikke å være pga prøven.Har ikke merket noe til blødning eller f.v.lekkasje, så jeg håper det går bra.Nå må jeg vente i spenning ca 17 dager...

Fortsetter under...

Takk for lykkeønskninger, Unnemor, jeg trenger vel det. Ei spennende tid framover, nervepirrende faktisk...Det begynner å vises på magen, og det er litt vanskelig, siden ingen kan få vite det ennå.Men bruker store gensere og jakker, hehe, så da håper jeg å skjule det ennå ei stund. Gleder meg til å fortelle nyheten, hvis alt er ok da. Jentene kommer til å bli kjempeglade, det vet jeg.Ellers går det greit etter f.v.prøven. Du får vel svar på prøven kanskje torsdag, Dingeling?Lykke til, håper du får et positivt svar, at alt er bra!

hei..

d blir 17 dager til fredagen så enten er vel brevet underveis eller så håper jeg at jeg har fått d..men jeg skal spørre på Riksen hvis d ikke er kommet til da,for vi gjør ingenting på ul fredagen hvis d er noe galt med bebisen..så sånn er d med den saken.. merker at nervene begynner å komme,ja..

første tiden gikk d bra å vente men nå er jeg utålmodig altså..ÅÅÅÅÅ!!!!

Lykke til ..

Jeg synes absolutt du skal ringe og be om svaret dersom du ikke har fått prøvesvaret før du skal på ultralyd, spesielt ettersom det har gått såpass lang tid siden prøven at det er stor sjanse for at svaret er klart. Vi var på ul en torsdag, og fikk prøvesvaret dagen etter. Det var ikke greit å se en tilsynelatende helt frisk liten gutt som koste seg og sugde på totten, når vi samtidig visste at vi like etterpå risikerte å få en beskjed som tilsa at svangerskapet kanskje skulle avbrytes. Det hadde vært helt noe annet å møte til ul med avklart svar på fostervannsprøven, uansett hva svaret hadde vært. Timen hos jordmor kunne i verste fall brukes til å få litt klarhet i de forvirrede tankene som vi da helt sikkert hadde hatt, i beste fall kunne vi fått gledet oss fullt og helt over at gutten viste alle tegn til å være frisk.

Til dere som venter på svar: Ventetida er ikke lett, alle slags tanker kommer og setter nervene i helspenn. Ettersom jeg er 45 år hadde vi en risiko på 1:51 etter tidl.ul (fikk ikke duotest ved St. Olavs hospital). Vi prøvde å fokusere på at det tross alt, selv for oss, var en risiko tilsvarende et par skoleklasser med friske barn for hvert barn med kromosomfeil. Det hjalp, men likevel: å åpne svarbrevet er det verste jeg noensinne har gjort. Tårene silte hos oss begge da vi fikk lest den korte, lykkelige beskjeden (får tårer i øynene når jeg tenker på det nå også, flere måneder etter!)

Lykke til, både Anita65, Dingeling og alle dere andre som venter!

Annonse

Det er utrolig hvor viktig dette svaret er.Det betyr så mye å få en bekreftelse på at babyen er frisk.For min del har jeg det litt på avstand ennå, men når tida nærmer seg, da er nervene i helspenn...Til Dingeling; skjønner godt at du vil ha svaret før UL, men jeg tenker at du har svaret før helga. Grunnen til at de sa at prøven ikke var ferdigbehandlet ennå, kan jo være at det er en prinsippsak for dem- at de ikke vil gi ut et positivt svar over telefon. Kanskje har de allerede sendt svaret, slik at du har det i morgen? I allefall lykke til !Tror det går bra!

Hei, jeg vil bare tilføye at hvis det er noe galt på prøven får dere svar innen 5 dager, det blir tatt hurtigtest (3-5 dg ventetid ) og dyrkningstest (14 dg. ventetid). De to testene skal gi ca 100% likt svar, så det du får høre på hurtigtesten, er det som gjelder.

Lykke til

Nå tok ikke jeg fostervannsprøve, men morkakeprøve.

Trodde også at jeg måtte vente noen uker.

Men etter ca 4-5 dager ringte legen fra Rikshospitalet og sa at de ikke hadde funne noe galt.

Det vist seg at de hadde tatt hurtigtest, noe jeg ikke visste.

Det gikk noen dager før det gikk opp for meg:-)

Nå er det atten dager igjen til termin og alt ser veldig bra ut.

65 modell jeg også.

Jeg tok også morkakeprøve. Tror hurtigtest er standard, rart du ikke hadde hørt om den. Det var nytt for meg at de ringte og sa det var ok, men mulig det er ulik praksis på Riksen og de andre sykehusene. For jeg har hørt om flere her som har sagt at de kun får et brev i posten etter 14 dager eller mer og da har alt vært i orden.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...