Gå til innhold

Hvor lenge bruker babyen str. 65-80 i dyne? Eller begynner de rett på 80-100?

Anbefalte innlegg

Er førstegangsfødende, og har kjøpt én dyne i 65-80 og en i 80-100. Hvor lenge bruker de evt. den minste? Eller kan jeg gå rett på den største i sengen og den minste til vogn? Og hva har dere i putetrekket? Flanellsbleie?

Ble mange spørsmål dette, men er litt grønn :)

Fortsetter under...

brukte ikke putetrekket, hadde nemlig ikke pute. Brukte den største dynen i sprinkelsengen fra dag 1 og den minste i vognen.

nå har vi en liten vogge, og da passer bare den minste dynen....

Jeg brukte den minste dyna kun i vogna og i reisesenga når han sov i stua. Hadde 80*100 i senga helt fra starten av til jeg begynte med juniordyna. Putetrekket brukte jeg svært lite, brukte heller en "gulpeklut", brukte av og til putetrekket når vogna blei pynta litt, men hadde da ikke noe inni

mamma har kjøpt 2 av de minste dynene til meg, en til vogna og en til babykurven ( som lille skal sove i de første 3 mnd , eller så lenge det er plass) og så har vi en stor babydyne som skal være i sprinkelsenga.

Føler jeg har altfor mye dyner :o) hehe, mamma er shoppoholiker når det gjeder babyting"!

Annonse

brukte 65X80 dyne frem til jenta var ca 6-7-8 mnd (husker ikke helt), før vi gikk over til 80X100. 80X100 er veldig stort de første månedene, jeg var litt redd for at hun skulle få dyna over hodet...

Ja, jeg også synes kanskje 80x100 er litt stort til å begynne med. Og anonym over sa jo at 100x140 skulle brukes i sprinkelsengen, men min lille skal sove i sprinkelseng fra dag én...!! Jeg får begynne med den minste dynen å se... var jo ikke større enn hodeputen min jo :)

Men jeg fikk anbefalt av venninner å putte en flanellsklut i putetrekket, men det er tydeligvis ikke så utbredt... får revurdere det :)

hei hei!!

Jeg skal bruke 100x80 i sprinkelsengen sammen med "babypute", den er helt flat, og passer inni putetrekket du får sengetøyet med... I vognen og vuggen i stuen skal jeg ha 65x80 sammen med "babypute", brukte dette med forrige også, gikk ikke over til juniordynen før han var ett år, om han ikke var mer tenker jeg=) Lyke til =))

Når jeg kjøpte dyne, fikk jeg høre at det nå var anbefalt å bruke en liten pute, også til babyer. Dette var visstnok siste nytt, men ikke vet jeg. Har kjøpt en liten pute jeg da. 35x40, og veldig tynne. Er det bare jeg som har kjøpt pute?

Syns 100x140 høres veldig stort ut i senga jeg da, med mindre senga til anonym er veldig stor?! Tror sprinkel senga mi er 120 lang og 60 bred eller noe slikt....Må jo bretta dyna dobbelt jeg da om i det hele tatt skal få plass i senga.

Har kjøpt to av den minste str jeg, 65x80, tror det er mere enn nok selv i senga til å begynne med. Som andre nevnte her så er jeg litt redd for at knøttet skal "drukne" i dyna og få den over hodet.

Nå ble jeg veldig usikker her..:Trodde ikke man gikk over til å bruke juniordyne på 100*140cm før barnet var ferdig med sprinkelseng jeg. (Nå vet jeg egentlig ikke hvor lenge barn sover i sprinkelseng heller, kanskje noen kan svare meg på det også?) Jeg skal bruke Leandervuggen den første perioden, og kommer da til å bruke dynen på 65*80cm. Regner med å gå over til spinkelseng når jenta mi vokser ut av vuggen (kanskje 4 mnds alder?). Er det ikke tilstrekkelig å bruke 80*100cm en god stund fremover da? Evt. hvor lenge?

Jeg syns det er så moro å kjøpe inn fint sengetøy, men tenkte jeg skulle vente med å kjøpe litt finere/dyrere sengetøy til vi har kommet til en dynestørrelse som faktisk skal brukes for mer enn noen få måneder...

Man har vel ikke en dyne som er 20 cm lenger enn sprinkelsenga i senga? Juniordyne er vel når man har byttet ut sprinkelsenga???

Vår madrass i senga er 60 * 120, noe jeg har forstått er standard??

Dessuten så er det vel en smakssak og ikke noe man skal / må?? :-)

Annonse

Vi brukte den minste dyna også i senga de første månedene for jeg syntes 80x100 ble for stort. Var redd han skulle forsvinne under den.

Vi brukte ikke pute, men hadde putetrekket eller gassbleie under hodet de første månedene da han gjerne gulpet litt. :)

Hei!

Ang. pute; jeg fikk også to steder beskjed om at det nå igjen har blitt "moderne" med pute. Begrunnelsen for dette var at barna blir veldig flate i bakhodet nå som de bare skal ligge på ryggen pga. krybbedødfaren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...