Gå til innhold

Hvor høyt oppe ligger livmoren deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei!

Var med legen og han fikk seg et lite sjokk. Jeg er i uke tretten nå og livmoren min ligger opp til navelen. Termin er riktig fordi vi var tidlig på ultralyd. Hvordan ligger det an med dere? Er jeg oversvær? Håper på svar!

Hilsen Lilly

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min ligger over navelen og er tidlig i uke 19 nå..var på ul for en uke siden og sa at det var normalt....

Skrevet

Ja, og jeg er i uke tretten. Er 164 cm og helt vanlig bygd. Litt ekstra har jeg vel etter sist svangerskap for ni måneder siden. Var stor sist også da.. men... ehh :)

Takk for svar

lillyen:)

Skrevet

Ble målt forrige uke og da var jeg 14 uker på vei. SF målet var da på hele 16 cm, noe som ligger godt utenfor normalen.

Skrevet

Legen min målte SF mål da jeg var 12+4 og hun syns jeg var stor. 14cm var det.. Pent plassert utenfor både gjennomsnittet og normalen. Men så er det jo "bare" 19mnd siden sist svangerskap.. Jeg var jo midt på gjennomsnittet med forrigemann.. Så man har nok litt høyere livmor med nr2 (el nr3 osv)

Skrevet

Jeg er i uke 14, og min har såvidt begynt å titte over skambenet...

Skrevet

eg begynner på uke 14 nå og mi ligger rett under navlen , tror det er normalt med flergangsfødende

Skrevet

jeg målte på siste kontroll når jeg var 14+3. Da hadde den bare blitt 8 cm,og jeg lå helt nederst på det grønne i normalskjemaet. Trodde jeg skulle ligge langt over jeg,for jeg syntes magen min var blitt så stor. Det er 3 uker siden nå,og magen har vokst masse siden siste kontroll,håper at jeg har kommet meg litt opp på midten nå.

Blir jo litt bekymret over at den er så liten!

Skrevet

Virker som det veldig store individuelle forskjeller her...magen min poppet ikke ut før i uke 14, men da vokste den til gjengjeld kjempefort.

I uke 21 målte legen symfuse-fundus til å være 26 cm, som er langt utenfor både gjennomsnittet og normalen.

Nå er jeg 25+0 og synes jeg ser helt sprekkeferdig ut allerede....livmoren strekker seg netsn helt opp til ribbeina. Får litt panikk når jeg tenker på at det ennå er 15 uker til jeg skal føde...Dette er mitt tredje svangerskap, så det kan jo hende man blir større og større for hver gang. Jeg venter i hvertfall bare 1, og ikke har jeg lagt på meg noe særlig heller (ca. 4 kg.), så det er ikke flesk.

Skrevet

Jeg er 24+4 i dag og livmora ligger ca 3 cm over navlen.

Men hun ligger veldig lavt da så...

Grunnen til at livmora di er så høyt oppe kan være:

-enten ligger den bare høyt oppe.

-eller så kan du ha mye fostervann som forstørrer livmoren

-eller så kan morkaka ha plassert seg under livmora og presser den oppover...

Men ingen av disse alternativene er noe farlig eller noe. så bare ta det med ro, det har ingenting med å gjøre at babyen er for stor eller noe... så ikke tenk på det ;)

Det eneste som kan bli et problem er at om det er morkaka som ligger nederst, og som presser livmora oppover. Da ligger morkaka i veien når du skal føde.. men om det er det så kan den enda flytte på seg frem til fødselen, så ikke ta på vei for noe enda ;)

Skrevet

Jeg kjenner den veldig hardt frem til ca tre fingerlengder under navlen, lenger opp er det mykere, så jeg er usikker på om dette er livmoren...

Jeg er 18+4...

Men jeg har forøvrig navlen usedvanlig høyt oppe (synes jeg hvertfall selv), så kan jo ha noe med det å gjøre, at den ikke går lengre opp.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...