Gå til innhold

blødninger/blodansamlinger

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ni uker på vei. Har vært inn og ut av sykehuset pga blødninger. gyn fant blodansamling i livmoren. Har ikke blødd på en uke nå,men i dag begynte jeg å blø i gjenn. Har litt vondt i magen også. Er så fortvilet og bekymret over om hvordan dette vil gå. Er det noen her som har hadd blodansamling og blødninger,og det har gått bra med? Evt hvor lenge gikk dere med blodansamling før det sluttet å blø..

Hilsen fortvilet

Fortsetter under...

Hei!

jeg hadde de samme i uke 7 og litt i uke 11 og med meg har det gått helt fint, er nå i uke 30! Men det som har hendt nå er at det er blitt oppdaget at jeg har forkortet livmorhals noe som nesten ga meg for tili fødsel.. Men det og gjekk bra de og!!:) Men har ikke fått vist om det har noe med dei blødningene tidleg i svangerskapt å gjøre...

Hadde en stor blødning da jeg var 9+5. På UL så vi en liten krabat med bankende hjerte. Blødde i ca. 2 uker (på og av). På UL i uke 10+5 så gynekologen min en blodansamling som hun mente blødningen kunne komme ifra. Har ikke blødt noe etter uke 13 (er i dag 30+4)!! Blodansamlingen er også borte. Jeg blødde rundt 3 uker (på dopapiret og litt i trusa) før det hele ga seg. Er ikke noe hyggelig, men kontakt sykehuset/legevakt og få en UL. Hadde selv UL 9+5 (første blødning), 10+5 og 12. Var veldig betryggende å se den lille romstere og hjertet som slo.

Masse masse lykke til.

Klem

Jeg fikk også påvist blodansamling i livmoren etter en styrtblødning i uke 10. Hadde litt småblødninger etter det, men har ikke hatt noe de siste to ukene. (Er nå i slutten av uke 13). Fikk beskjed om å ta det helt med ro, null trening, null sex, ikke løfte tungt. Generelt sies det at når en slik blodansanling påvises er risikoen for spontanabort ca 20%. Det avhenger imidlertid av størrelse og plassering på blodansamlingen. Det vanligste er at blodansamlingene løses opp/absorberes av kroppen og blir borte av seg selv. Det vil i så fall normalt skje innen uke 20. Hvis blodansamlingen er der fortsatt etter uke 20, er det mindre sannsynlighet for at den blir borte. Det er da økt risiko for placenta abruption og prematur fødsel. Bor selv i USA og skal til perinatologist (ekspert på høyrisiko svangerskap) i morgen pga dette, da min blodansamling er stor (dvs. ca samme størrelse som babyen).

Har prøvd å lete på nettet etter informasjon. Så langt jeg kan se finnes det ingenting på norsk, men på engelsk er det litt (søk på subchorionic hematoma på google.)

Hei..Min blodansamling var like stort som fosteret når jeg var åtte uker på vei. nå er jeg i slutten av min niende uke,var på ul i går da hadde babyen vokst,og blodansamlingen minket fra 12 til 9 mm(dette uten at jeg har blødd på den siste uken) begynte åblø en del i går kveld og i dag..blør en go del(mest brunt) og har en del vondt i magen/ryggen. så jeg er en del bekymra hvordan dette vil gå. Gyn sa at det så ut som fosteret ikke brydde seg om disse blødningene,men hun kunne ikke love at dette skulle gå bra heller. Har dere andre smerter/murringer mage el rygg når dere blør..Ønsker alle sammen lykke til. lite koselig å gå sånn her da..

Annonse

Hei igjen.

Har vært til kontroll hos spesialist i dag. Blodansamlingen ble målt til ca 5*4*2cm. Forholdsvis stor, men de hadde sett mye større.

Positivt bestod blodansamlingen nå av gammelt blod; kunne tyde på at den holdt på å tørke ut. Den var dessuten plassert i god avtand fra placenta, (dvs mindre risiko for placenta abruption, som slike blodansamlinger også kan forårsake.) Det var også bra at jeg ikke hadde hatt blødninger de siste par ukene (Legen sa at noen kvinner med slike blodansamlinger (subchorionic hematoma) har så mange og så kraftige blødninger at de faktisk anbefaler å avslutte svangerskapet. Det skjer heldigvis ikke ofte.)

Brunt blod ville også vært helt greit, det tyder på at blodansamlingen løser seg opp.

Negativt var jo blodansamlingen fortsatt der, og vi har fortsatt ca 20% risiko for spontanabort.

Heldigvis så babyen ut til å vokse og trives:-)

Til deg som spurte om smerter i forbindelse med blødninger; da jeg hadde den kraftige blødningen i uke 10, hadde jeg skikkelige rieliknende sammentrekninger (kraftigere enn da jeg hadde SA i mai. Var derfor sikker på at en ny SA var på gang, og det virket som om det kom til å gjøre mer vondt denne gang...) I forbindelse med småblødninger har jeg ikke hatt smerter.

Fikk ellers beskjed om å fortsette med å ta det heeelt med ro. Skal til ny kontroll om to uker. Da er de veldig interessert i å se hvordan blodansamlingen har forandret seg (mindre/større???), og vi bør vite litt mer om hvilken vei det går.

Hvis ikke blodansamlingen forsvinner innen uke 20, er det dessverre stor sannsynlighet for at den blir værende. (Selv om de KAN forsvinne senere også). Da er det dessverre økt risiko for placenta abruption, dødfødsel eller prematur fødsel. Hvor stor risikoen er må vurderes i hvert enkelt tilfelle da det avhenger av plassering på blodansamlingen, størrelsen, om den fortsatt forårsaker nye blødninger osv. (Om risikoen for problemer hvis blodansamlinen blir værende lenger ut i svangerskapet normalt er mer eller mindre enn 20%, aner jeg ikke, men jo nærmere en kommer uke 28, jo større sannsynlighet er det jo selvfølgelig for at det skal gå bra, selv om det skulle bli for tidlig fødsel.)

20% risiko er forresten en ganske bra prognose; har lest om mange som har fått beskjed om 50%...

Det VANLIGSTE er i hvert fall at dette går bra

Hei dere. Jeg er i samme situasjon selv, og er sykemeldt fra jobben min i dagligvarebutikk på ubestemt tid... Har fått beskjed av jordmor at så lenge jeg blør, selv om det er brunt, skal jeg ikke jobbe. Og det er jo forsåvidt greit. Man vil jo det beste for barnet inni magen sin.

Vil bare nevne noe jeg har lest et sted på nettet, men nå husker jeg selvfølgelig ikke hvor... Det går på statistikk. Ved blødninger i svangerskapet, uansett årsak, er det visst 90% sjanse for at det skal gå bra dersom man ved ul i forbindelse med blødning har sett foster med bankende hjerte.

Håper dette stemmer og at det kan være en slags trøst til oss som sliter med dette. Vil bare si lykke til til alle sammen:)

God helg og kos dere som best dere kan!

Hei lisabet..hvor mange uker er du på vei? Jeg går nå i min tiende uke.Blør du mye? Jeg blør stortsett bare brunt,og har litt smerter i rygg og mage i blandt. Var på ul for noen dager siden,og da så alt bra ut,men har blødd mye mere etter jeg kom derfra. Fikk du beskjed om å ta det helt med ro da? Lykke til alle sammen. håper det går bra med oss alle sammen.

Hei animar, Jeg er 15+3 i dag og har blødd brunt hver dag nå i to uker + en dag. Hadde bare friskt blod i blødningen første dag / første antydning til blødning. Blør mest om morgenen. Fikk beskjed om å ta det med ro, men vanlig forefallende husarbeid går greit. Sånne ting som gulv-vask og handleposer overlater jeg til samboer. Ellers går det i et mye roligere tempo enn til vanlig. Prøver å sykle litt / være ute en liten tur hver dag. Det viktigste var å unngå tunge løft og hard avføring, skjønte jeg. Så jeg drikker myyyye vann og spiser variert og sunt og lite krydder, for luftsmerter er for meg et mareritt som minner om veldig harde kynnere.

Skal på ordinær ul om ikke lenge, så jeg håper at ting har endret seg til det bedre til da.

Ønsker deg god helg, animar og lykke til!!!

Klem.

• 1 måned senere...

Annonse

hei

jeg er nå i uke 11

jeg var denne gangen på ul i uke 8 fordi jeg hadde MA i mai

da sa legen at jeg hadde en ganske stor blodansamling nederst i livmora som sannsynligvis stammet fra den gang egget festet seg. Hun sa det var helt ufarlig men at det kunne hende at fosteret ville presse denne blodansamlingen ut når fosteret tok mer plass. men jeg måtte bare ta kontakt hvis jeg fikk blødning. jeg fikk ikke tilbud om ny ul før den jeg skal ha i uke 19 og heller ingen forhåndregler. har senere lest at en slik blødning kan ta med seg fosteret ut, og det at det blir blødning innebærer jo at livmormunningen ikke lenger er lukket slik den er nå.

Jeg har heldigvis ikke blødd enda men kjenner jeg er litt bekymret

• 6 måneder senere...

Å lese her er som å lese min egen historie,jeg hadde en styrtbløding like før jeg var 8 uker,var på ul dagen etter,så hjertet som slo,men legen sa det var en blodansamling inne i livmoren,så jeg kom til å blø mer,etter den ul hadde jeg 3 store blødninger,var på ny ul på mandag,da hadde jeg ikke hatt noen stor blødning siden fredag,hjertet slo fremdeles,men det var blod igjen sa legen men den hadde minket,begynte å blø igjen i dag,mye! men ikke noen smerter,får håpe at det er resten av blodansamlingen som er på vei ut,jeg er i dag 10+1 og skal på ny ul 8 juni,men lurer på om jeg skal spørre om en i neste uke,får ringe legen på sykehuset å høre med henne. Jeg hadde en MA i februar og ble gravid etter 1 mens. Legen var veldig optimistisk,har vært sykmeldt siden jeg begynte å blø. Godt å høre at det er flere som opplever det samme som meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...