lillemy83 Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 jeg har hørt at du skal holde deg unna "rått kjøtt" som spekemat osv.. her om dagen smakte jeg på 2 små biter av slik speke pølse eller hva det heter og det er jo egentlig rått kjøtt! er det noen som vet om dette er farlig for fosteret?
Nemi24 Skrevet 11. september 2006 #2 Skrevet 11. september 2006 det lurer eg og på!! har ete salami i Danmark
Larviksjenta. nr4? Skrevet 11. september 2006 #3 Skrevet 11. september 2006 blir så forvirra av det der selv jeg da, men spurte jordmor for et par kontroller siden og hun sa: spis ikke slik pølse som du kjøper i boder å slikt, heller ikke sånn vossafår og sånn spesielt fra gilde.. du kan gjerne spise saltpølse. og du kan også spise spekemat. så leste jeg en artikkel om at man ikek skal spise spekemat når man er gravid, så da ringte jeg legen å spurte om dette, og hun også mente jeg kunne spise speke mat.. men ikke lett
hemmeligvemmelig Skrevet 11. september 2006 #4 Skrevet 11. september 2006 Om spekematen får noen døgn i fryseren dør toxoplasmoseparasitten, men ikke listeria. Dette bør dog ikke være noe problem i Norge. Jeg har et lite lager i fryseren i alle fall og spiser det sjekk matportalen.no for riktig info, og ikke stol helt på leger/jordmødre da de faktisk ikke er kostholdseksperter.
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 11. september 2006 #5 Skrevet 11. september 2006 spiser det jeg- fryser det først
lillemy83 Skrevet 11. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 11. september 2006 hei! tusen takk for svar! jeg spiste 2 bittesmå smaksprøve biter av slik spekepølse som var kjøpt i boder! hoff håper det ikke er farlig,jeg blir så bekymret! men bitene var jo så små..
1609. dvs OVERTID Skrevet 11. september 2006 #7 Skrevet 11. september 2006 Det er er ikke anbefalt å spise spekemat,men alt med måte fikk jeg beskjed om.Er nok ingen fare for barnet ditt om du har spist litt,det har jeg også gjort,men begrenset det litt.Hadde det vert så farlig,hadde det nok vært mer informasjon om det.
-MtG- Skrevet 11. september 2006 #8 Skrevet 11. september 2006 Jeg fikk beskjed av legen min at jeg kunne spise norsk spekemat fordi det var veeeeeeeldig sjelden det var noe snusk i det, men at jeg skulle holde meg unna spekemat i utlandet. Denne toxoplasmosen har ikke jeg vært så bekymret for. Det er jo ytterst få som blir smittet av dette. Leste om ei her inne som hadde jobbet med katter(vetrinær) i veldig mange år og ikke fått noe toxo så hva er sjansen mener jeg...
Emmilo Skrevet 11. september 2006 #9 Skrevet 11. september 2006 Min lege sa pass deg litt for sushi, de verste muggostene og rødt kjøtt, men ellers er det greit med norsk mat. Så viste det seg at jeg har jo hatt toxoplasmose viruset allerede, så jeg er immun. Kan spise hva jeg vil. hehe
lana<3 Skrevet 11. september 2006 #10 Skrevet 11. september 2006 Vi har katt som er fra spania...jeg visste ik det farlig i begynnelsen sp jeg oppførte meg som normalt...tørket kattebsæj til tredje måned jeg før jeg fikk vite at det kunne være farlig.... Vossafår og salami visste jeg ik var farlig før du skrev det nå...har vært lagt inn to ganger på sykehuset i dette svangerskapet..og da hadde de framme både salami og vossafår til de gravide syke damene.. jeg har spist salami fram til femte måned..men da tok halsbrannen overhånd...men jeg spiser enda vossafår hver eneste dag og det er aldri noen som har sagt noe....og sykepleierne har kommet flere dager inn med frokost til meg med vossafår og salami på maten..hmmmmmm...merkelig dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå