Gå til innhold

kan dere vær så snill å hjelpe meg med ett spørsmål i religion?

Anbefalte innlegg

Har en oppgave i religion...:

Hva slags problemer mener du muslimer kan få når islamsk og norsk kultur møtest?

Hvordan mener du samfunnet bør stille seg til kravet fra muslimske innvandrere om å få praktisere sine egne religiøse og kuturelle skikker ?

Dersom det skal settes grenser,hvordan skal en i så fall grunngi det`?

Jeg syns dette var ganske vansklig...:/ Hadde blitt kjempe takknemlig for svar! :)

klem

Fortsetter under...

1 Problemer etc... Det står sikkert i en bok, men uten å ha lest boken din svarer jeg som følger:

Muslimer ønsker selvfølgelig å holde på sin kultur og sine verdier. Utfordringen for muslimer blir nok i hovedsak at vår kultur ikke er tett knyttet til religion. Nordmenns verdigrunnlag endrer seg raskt ettersom samfunnet utvikler seg (f.eks var homofili forbudt for 30 år siden) mens muslimene finner sitt verdigrunnlag i religion, og den styrer lover, tankesett og verdensforståelse. Dette kan gi særlig utslag i kvinnesyn, som har forandret seg mye i Norge de siste årene, og lite i muslimske kulturer.

Jeg mener ihvertfall at norske lover gir de retningslinjene som er viktigst. Tvangsekteskap er ikke lov, mens arrangerte ekteskap er lov. I Norge er det religionsfrihet, og alle har lov til å praktisere sin religion. Så lenge praksisering av religion ikke kommer i konflikt med norske lover er de frie til å utøve sin religion på linje med alle de andre trossamfunnene. I Islam henger religion, språk, kultur og tradisjon tett sammen, derfor er religionen mye viktigere for muslimer.

Grensene bestemmer av norsk lov, samtidig vil en muslim som tilpasser seg norske sammfunnsnormer (ikke bare lover) ha lettere for å integreres. Norsk tilnærming til individet er basert på at hver må ta de valgene man selv ønsker, i muslimsk kultur er sosialiseringen basert på hva som er familien beste. Kodekser som ære og respekt har mistet innhold i norsk kultur med er fremdeles viktig i muslimsk kultur.

Jeg kan godt forsøke å hjelpe deg, men da må du vente til i kveld. Har ikke tid nå, må lage frukt til ungene, så blir det bare litt små titting innom her mens de ser på barne-tv og spiser frukten, dette spørsmålet krever jo litt konsentrasjon ;-)

Holder på å utdanne meg til lærer og har samfunnsfag og krl som mine fag (har bechelor grad i religionsvitenskap), så det kan bli en nyttig erfaring å forsøke og hjelpe noen :-)

Da er ungene i seng :-)

Synes Klokka tikker, har gitt deg et veldig godt svar her jeg, mye klokt der.

Først og fremst så blir jo spørsmålet veldig generelt og vanskelig fordi muslimer er like lite en homogen gruppe som kristne er det, det finner ulike typer muslimer (sunni og shiai) og ulik grad av deres religionpraktisering og kultur akkurat som hos kristne. Oppgaven sier ingenting om hvilket land muslimene kommer i fra heller. I Norge er det veldig lite religiøsitet, vår kultur bygger nok på kristendommen, men bare ca 65% av alle nordmenn kaller seg selv for kristen. Selv om vi fortsatt har statskrike her i landet, så er i praksis religion, kultur, undervisning i skole og politikk adskilt til en stor grad. I de fleste muslimske land er det ideelt sett ikke noe skille mellom disse 4 tingene. Nå er det faktisk ikke noen land i verden som er hundre prosent en muslimsk stat etter idealet (deres eget), men bl.a Iran har vært ganske nær.

Probleme som kan oppstå om man plasserer en gjennomsnittsnordmann sammen med en muslim fra f.eks Iran vil jeg anta vil være følgende:

1. Ulike familieoppbygging. Nordmenn er svært lite familiære av seg og har veldig uklare roller for ulike familiemedlemmer (mann kan være hjemme med baby, kvinnen i jobb, bestemor leder i et firma osv). Muslimers grunnsten er familien, den betyr alt for mange, og de har veldig klarte roller for familiemedlemmene sine, alle kjenner sin plass.Det kan være vanskelig for en muslim å forstå denne ulike familioppbygging, og vanskelig for nordmannen!

2. Kvinnesynet er så klart anderledes. I Islam har ikke kvinner en egen sjel, de deler den med mannen sin fordi disse er ett. I motsetning til hva en skulle tro ut i fra alle fordommer som gjelder, så er det faktisk ofte slik at det er kvinnen som sitter med "makten" i familien i den forstand at hun styrer den indre kjernen og blir regnet som den kloke rådgiveren. Mannen blir sett på som overhodet og den som tar de endelig avgjøresler i større saker og styrer den ytre kjernen. Kvinner skal leve skjermet fra farer og ikke vise seg/friste andre menn. I Norge er kvinner likestilt med menn i den forstand at alle har like muligheter, og kvinnen kan gjøre som hun vil og kle seg som hun vil.

3.Praktisering av religion. Nordmenn er som sagt ikke så religiøse av seg generelt sett, muslimer er det i utganspunktet fordi kulturen deres ER religionen deres (satt på spissen). Å se at nordmenn ikke praktiserer religion noe særlig vil nok føre til undring for en innbitt muslim, og det kan oppstå konflikter i synet på om det er guddommelighet eller vitenskaplige forklaringer som har rett i viktige filosofiske debatter.

4.Politikken. I en ideell muslimsk stat skal loven være bygget på Koranen, på det som kalles sharia, de er utstedet av Allha selv gjennom Muhammed og skal være de absolutte lover. For en mulsim tror jeg det vil være vanskelig å godta en politikk så lite bygget på religion som det den norske politikken gjør (enda Bondevik virkelig forsøker ;-)), og her kommer det også inn hvor lite religionsundervisning man har i skolen. For mulsimer er opplæring i koranen viktigere enn noe annet og kjernen i en god utdannelse (så kommer andre fag), i Norge er krl et bitte lite fag.

5.Ulike verdisyn. I Norge vet vi knapt hva ordet ære betyr, mens det ordet er av en enorm betydning for mange mulsimer. Du har sikkert hørt om æresdrap? Dette bygger på familieoppbygningen de har og viktigheten av familiens bånd og posisjon i samfunnet, for å holde en god posisjon (som igjen fører til penger og dermed mat på bordet osv) er det viktig å holde familiens sti ren for skam, altså ivareta æren etter moralske og etiske lover bygget på sharia. Vi som er vokst opp med et annet menneskesyn og mangel på ære i den forstand, klarer ikke å forstå eller sette oss inn i denne delen av mulsimsk kultur, og på samme måte vil jeg tro muslimer har det i forhold til våres holdninger og mangel på ære.

Generelt tor jeg en muslim vil på på Norge som et veldig rotete land med total mangel på struktur og reelt innhold (religion).

Jeg mener det norske samfunnet bør imøtekomme kravene med respekt og velvilje så langt det går an uten at det skal komme i konflikt med norske lover og etikk. F.eks er det IKKE greit å godta æresdrap i Norge, men det er greit å la dem bygge moskeer. Ting man ikke synes er greit i Norge, kan "enkelt" begrunnes ut i fra både den norske lov og etikk, men også utifra de bånd og krav vi er pålagt som FN-land. Siden vi har et mer indivdualistisk syn på mennesket og dets rettigheter og muslimer har et mer gruppesyn med vekt på familien og dens ære, så kommer det konflikter hvor man må ta et standpunkt ut i fra den kulturen man selv tilhører og innvandrere må innrette seg etter de grunnleggende menneskerettighetene og verdiene her til lands.

phu... Ble langt dette her, håper du får noe fornuftig ut i fra det da!

Annonse

Du bør se på forskjellen mellom skyld (i kristendommen) og skam (i islam). Synes på skam er vesentlig innen mange konflikter på skolen der jeg jobber. Skam er noe man får av andre mens skyld er noe man i større grad pålegger seg selv. Eksempel:

Skyld:

Når Ole slår Per har Ole skylden. Dette har Ole pådratt seg selv.

Skam:

Når Ole slår Per har Per skammen. Skammen blir han bare kvitt ved å hevne seg på Ole.

På grunn av dette føler mange muslimske barn som blir ertet at de må hevne seg på den som erter. De som ikke tar igjen må leve med skammen.

Det er skrevet mye faglitteratur om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...