Gå til innhold

Noen med stoffskiftesykdom her?


m-meg

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid og er litt stressa fordi jeg har litt ustabilt stoffskifte. Jeg har Graves sykdom, men fikk radioaktivt jod i mai 2005. Etter det har stoffskiftet vært veldig varierende og jeg tar thyroxin. Nå er jeg altså gravid (4+5)og venter på time hos gynekolog. Har hørt og lest litt skremselspropaganda om alt som kan gå galt, men satser selvfølgelig på det motsatte. Har noen av dere erfaring med medisinering og forsiktighetsregler under svangerskapet? Jeg er litt bekymret enda jeg prøver å la være...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har lavt stoffskifte, noe jeg har hatt siden våren 2005. Jeg er i 8. uke nå og jeg merker veldig godt at graviditeten spiller inn på stoffskiftet mitt. Har økt Levaxindosen min 2 ganger allerede, og bruker nå 200 µg daglig.

Jeg har et råd til deg: mas på legen din om oppfølging. Min lege har innsett at jeg kan mye om dette her og at jeg forlanger oppfølging. Jeg hadde en SA i sommer og dette gjør meg ekstra engstelig selvfølgelig. Jeg vil jo aldri få vite om dette hadde noe med stoffskiftet å gjøre. Ta blodprøver regelmessig slik at medisindosen din blir riktig.

Du kan også spørre gynekolog om dette. Jeg var på UL for en uke siden (pga tidligere SA) og fikk tilbud om en ny UL om 4 uker når jeg spurte om dette med ekstra oppfølging pga stoffskiftet.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig noen i samme båt som meg..er 6+6...

så endelig begynner jeg på 8 uke i morgen...spennende...

jeg har hatt lavt stoffskifte i noen år ja.. første gangern jeg er gravid nå.og jeg ba legen henvise meg til spesialist på kvinesykdomer og fødsler/svangerskap

må ta blodprøver minst en gang i mnd.

jeg bruker noe som heter Armour som er tørket skjøodbrukskjertel fra oppdretts svin i England for å være helt presis:)

skl til skikkelig undersøkelse 3 okt..litt lenge tl synes jeg men men

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fint å ha noen å seile med;-) Jeg var hos jordmor på mandag og hun henviste meg på hastetime til gynekolog på sykehuset. Det her er første gang jeg er gravid med lavt stoffskifte, forrige gang var det ganske stabilt inntil det føyk i været i barseltida.

Det hører også med at stoffskiftet ikke har vært særlig stabilt de siste tre årene, og det gjør ikke saken bedre. Jeg håper bare at kroppen min har lyst til å ta seg av den lille på en ordentlig måte og at det ikke blir noe tull. Jeg prøver å la være å tenke på det, men bekymringene ligger liksom og lurer hele tida.

Ja,ja kan ikke tro noe annet enn at det går bra med oss med stoffskiftesykdommer også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at vi er flere som kan dele erfaringer om dette. Jeg har inntrykk av at kunnskapen rundt omkring blant leger og annet helsepersonell varierer veldig da det gjelder dette.

Vi får stå på og mase og kreve oppfølging. I følge JM Siri er vi blant dem som har krav på ekstra oppfølging utifra de nye reglene for svangerskapsomsorgen (jeg har stilt noen spm på ekspertsvar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på det med lavt kunnskapsnivå. Jeg fant en god endikrinolog der jeg bodde før, men nå har jeg flytta og jeg vet faktisk ikke helt om det er endikrinologer på sykehuset her i byen (dette er et lite sted). Jeg føler selv at jeg vet en del om sykdommen og har vært nødt til å stå på for å få den oppfølgingen jeg har hatt behov for. Nå som jeg er gravid føler jeg meg ekstra sårbar og litt usikker i og med at jeg har ansvar for en liten en også.

Derfor er jeg litt opptatt av å komme tidlig til gynekolog osv. Vet du hva slags oppfølging vi har krav på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet rett og slett ikke. Men JM Siri mente at vi skulle følges opp av endokrinolog og gynekolog/fødselslege. Men dette står jo ikke tydelig noen steder, retningslinjene må tolkes, og da kan det jo falle begge veier. Jeg var på UL for halvanne uke pga en SA jeg hadde i sommer. De mente der at det var fastlegen som skulle følge meg opp og at endokrinolog skulle kontaktes hvis det ble problemer. Jeg har fått en UL ekstra (om 4 uker), men det var det eneste de kunne tilby på Gyn.

Jeg synes veien å gå er så lang. Folk bare skyver ansvaret over på andre og det er ingen faste rutiner. Slik føler iallfall jeg det.

Det er iallfall viktig å ta blodprøver regelmessig. Jeg tok prøver for litt over en uke siden fordi jeg følte meg dårlig, resultatene bekreftet min følelse og dette førte til doseøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lavt stoffskifte, og er 5+5 i dag. Har ikke vært hos lege ennå, men tok blodprøver for en uke siden. Skal til første legetime når jeg er 6+3.

 

Gøy å se at det er flere her som tar Armour, det gjør jeg også, har brukt det i litt over et år nå.

 

Er så usikker på doseøkning, vet ikke hvor mye jeg skal øke, og når. Er redd det skal bli for høyt eller for lavt. Legen min er ikke akkurat noen ekspert på stoffskifte heller, så jeg vet ikke helt hvor mye han kan om stoffskifte og graviditet..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er flere! Har høyt stoffskifte, skulle egentlig operere bort skjoldbruskkjertel neste mnd men har en 9 uker gml spire i meg. Helt utrolig egentlig, hadde SA i Juli så det ville ingen trodd. Men skal få god oppfølging på sykehuset nå og vil få alle svangerskapskontroller der siden jeg går på medisinering. Går på Propyltiouracil 100 mg med 2 om dagen. Håper alt går fint denne gangen. Har en gutt på 12 mnd fra før og ble skikkelig dårlig etter å ha født han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei

jeg begynte på Armour for over et år siden og endelig ble jeg "normal igjen"!!!

begynte ganske lavt og prøvde meg selv fremover..kroppen sier i fra om det er "overdose". jeg prøvde meg sakte frem.gikk på 90 mikrogram en god stund før jeg prøde meg på 120 mg. første gangen jeg prøvde dette fikk jeg hjertebank...altså overdosetegn...ventet en god stund og prøvde igjen..denne gangen gikk det bra..

jeg har som sagt blitt henvist til spesialist men jeg skal ikke til han før uke 10...men ta vanlig dose...ta OFTE blodprøver...bare hold det under kontroll..

 

lykke til:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...