Gå til innhold

Oktober: Hjelp..bør jeg være urolig??

Anbefalte innlegg

Har vært hos jordmor og hun var ikke særlig fornøyd med alt hun så.Jeg er i uke 36 og har veldig mye vann i kroppen,får bare på tøflene mine.Blodtrykket mitt ligger på 155/76 som hun syns var for høyt i tilegg hadde jeg gått opp 7 kg på 4 uker....:-(( Hun har sagt til meg at jeg må kontakte sykehus hvis jeg får vondt i hodet eller får brystsmerter.Så hun er jo tydelig bekymret for evnt.svangerskapsforgiftning.Er det flere som har så høyt blodtrykk her inne?Har fått klar beskjed om å ta det med ro....kjedelige greier altså.

Fortsetter under...

Trykket i seg selv er jo ikke særlig høyt (men det kan jo hende du vanligvis har relativt lavt trykk). Vanlig er jo ca. 120/60, og det er undertrykket de er mest redd for skal bli høyt. Jeg hadde Jeg hadde undertrykk på 95 i forrige svangerskap, og de satte slett ikke fødselen i gang av den grunn. Hva sier urinprøver? og 7 kg på 4 uker er jo endel.. Men blodtrykket i seg selv er jo ikke svært høyt vel. Jeg hadde 165/95 på slutten av forrige svangerskap. Nå er jeg i uke 35, og for 3 uker siden var det 135/75 og det er ikke såååå høyt akkurat.

Har så lite greie på sånne ting,så nå nå ble jeg litt mer avslappet:-))Trykket mitt har vært på 120/70 ganske jevnt hele veien.Urinprøva mi er fin,de fant ikke no der.Så jeg krysser fingrene for bedre resultat neste gang.Skal til legen på onsdag.Lykke til videre hamster1:-)

Hei.

Jeg har lett svangerskpsforgiftning.Trykket er 147/96,+ 1 proteiniurinen.2-3 ødem (vann i kroppen).Hodepine (lett),og smerter øverst i magen.Har også fått beskjed om å ta det helt med ro,ligge ned å hvile flere ganger daglig.Tror det er kjempeviktig å hvile,det tror de kan hindre at det forverrer seg evnt.går over til eklampsi som er kjempefarlig.Hvor ofte skal du til kontroll da?Jeg var hos lege og føde pol på fredag,skal til lege igjen i morgen.

Synes heller ikke trykket ditt var særlig høyt,men det er sikkert kombinasjonen av vann i kroppen og at trykket er blitt høyere som gjør at de vil følge ekstra med deg.Du hadde ikke protein i urinen da?

Undertrykket har jo nesten ikke steget (og det er det de frykter ved svangerskapsforgiftning). Så blodtrykket ditt i seg selv tror jeg ikke er noebn grunn til engstelse, sålenge heller ikke du har protein i urin så er det nok ikke noen fare på ferde, men hvil mye, og ta kontakt så fort du går raskt opp i vekt, eller hodepinen øker.

Takk for lykke ønskninger, jeg skal ringelegen i dag for å få målt trykket tror jeg,.

Nei ingenting i urinen.Jeg tar det helt med ro nå,gjør litt husarbeidet og slapper av.Jeg var hos jordmor om onsdagen og skal til lege nå på onsdag.Håper det holder seg stabilt.Krysser fingrene for deg også da,ta vare på deg selv:-))Vi har termin i nærheten av hverandre vi da,jeg har 12 oktober.

Annonse

Hvis systolisk (nummeren på toppen) blodtrykk er mer en 140, kan det være pre eklamspi. Om nummeren underst (diastolisk) er mer en 90, kan det også være pre eklampsi (mest vanlig). Og man trenger nødvendigvis ikke å ha proteiner i urin. Dette er en helhetsvurdering din primærlege må gjøre, hvor klinikk og labratorie prøver må sees i sammenheng. Men ta det med ro, for det skal du, og lytt til kroppen din (selv om dette kan være kjedelig). Hvordan gikk det hos legen din i går?

Det gikk fint,blodtrykket var da på 133/96 så da var plutselig undertrykket på mer.....Trodde det var verre jeg men legen min sa at det var helt ok...Skal til jordmor til tirsdagen igjen så får vi se.Hva er pre eklamspsi?

Dette var høyere ja. Men det ser ut til å trykket ditt ikke øker på samme måte. Stol på at jordmor vet hva hun gjør,men om du plutselig får vondt i hodet, føler deg uvel, så masse vann i kroppen osv. så ringer du legen. Pre eklampsi er svangerskapsforgiftning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...