Gå til innhold

Kynnere og rier og sånn

Anbefalte innlegg

Jeg kopierte dette innlegget fra skravlesiden.. Synes det var intr. og nyttig!

"Hva er en kynner?

-Alle gravide har kynner, muskelsammentrekninger i livmoren, eller trim til fødsel om du vil. Husk at livmoren er en stor muskel som skal være sprek nok til å føde et barn.

-Kynnere er ikke regelmessige

-Merkes bedre for hvert svangerskap man går gjennom. Derfor er det ikke alle førstegangsfødende som kjenner disse, noen kjenner de mot slutten av svangerskapet.

-Jeg har ingen kilde som beviser dette, men det sies at abort teller som svangerskap hva angår kynnere å gjøre; altså at man er i stand til å kjenne de bedre enn om man ”bare” er førstegangs

Hvordan kjennes en kynner ut?

-En kynner kjennes gjerne ved at magen blir hard som en ball eller et skall. Så hardt blir det at du ikke kan kjenne konturen av babyen på innsiden.

-Etter hvert som livmoren blir bra trent, kan du se en kynner; magen strammer seg, krymper litt og kan heise seg på midten..

-En kynner kjennes hovedsakelig i livmoren/magen

-En kynner skal ikke gjøre spesielt vondt, men kan etter hvert oppleves som irriterende eller slitsomme. Dette fordi livmoren, fødemuskelen, begynner å bli stor og flink :)

Hva gjør at kynnere kjennes verre, eller øker hyppigheten?

-Kynnere kjennes bedre når man er sliten, ergo, ofte om kvelden, etter sex el trening

-Ligge flatt på rygg kan øke hyppigheten/kjenne de bedre, prøv på siden i stedet

-Reise seg brått opp/brå bevegelser- det samme

-aktivitet kan øke hyppigheten, er det plagsomt, sett deg ned.

-ligge stille kan øke aktiviteten, reis deg opp, kanskje det hjelper

-kose/massere på magen, rundt navel-området; dette gjør det ofte verre

Hva er en rie?

-Rier er regelmessige.

-Rier er kynnere som ikke trimmer lenger, men kan starte en fødsel

-Rier vil gjerne bli verre av å øke aktivitetsnivået (mens kynnere kan bli avbrutt/roe seg ned)

-Rier kan starte som kynnere, og etter hvert bli regelmessige. Om du har kynnere som blir regelmessige, ring føden.

-Rier sitter gjerne mer i ryggen også, i tillegg til mageregionen.

-Rier etter uke 34 blir sjelden stoppet med medisiner på sykehuset, før dette er det SVÆRT viktig å komme inn raskt nok, slik at en evt fødsel kan stoppes i tide.

Når ringe føden ang kynnere/rier?

-Hvis man er usikker på om man har kynnere eller rier. Bedre med en telefon for mye, enn en for lite.

-Hvis kynnere (etter feks sex el annen aktivitet) ikke gir seg etter en stund, for eksempel etter 1 time

-hvis du har kynnere og mens-smerter eller ryggsmerter, eller nedpressfølelse

-hvis du begynner å blø"

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6269256-kynnere-og-rier-og-s%C3%A5nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for info.

I dag har jeg hatt så mange kynnere at jeg begynner nesten å bli litt urolig. Nå har jeg tatt tiden på en og fortsatt, etter 17 minutter har den enda ikke gitt seg. Har ligge på sofaen mye av dagen. Reiste meg opp fra sofaen nå nettopp og da vart det også litt vondt med stikkinger i siden.

Har ikke vært så plaga med kynnere så langt i svangerskapet (er i uke 28), men syns det var påfallende mange i dag. Hva mener dere? Hardere det innimellom på samme måte?

Hatt det som deg i dag, Gla'jenta - stresset en del midt på dagen, men kynnere pågår fortsatt. Skal på jobb nå, og gruer meg - har fremdeles kynnere, og de kommer tett som haggel, så en liten pause, og på'n igjen. Liker det ikke.

Hvordan går det med deg, roet seg nå?

Annonse

Nå måtte jeg le høyt!!

Den kloke konen, liksom!! :-))

Jeg bare øser vidt og villig av mine erfaringer, hihihihihihi..

Neida... jeg synes denne greia var lærerik å lese og da tenker jeg selvsagt på mine medsøstre i desemberklubben.

Natta på dere, godjenter!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...