Gå til innhold

Forutsigbar uforutsigbar! Hva skjedde med leggerutina mi?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en fantastisk leggeperiode som varte i ca 2 uker. Fra å være komplett søvnløs fra dag1 klarte jeg sakte men sikkert å innarbeide en leggerutine. Det funket kjempegodt og jeg følte at endelig hadde det virkelig snudd (gutten er snart 4.5 mnd). Til og med på dagen var han en liten engel som sov godt i vogna si.

Nå for snart ei uke siden snudde plutselig alt? Trodde til å begynne med det var fordi han ikke hadde hatt avføring på lenge (får bare morsmelk). Han vil nesten ikke ha mat om dagen og er blitt veldig vanskelig å få i seng. Tidligere spiste han godt om dagen og om kvelden fikk han en god porsjon før kveldsstellet og en etter og det var bare til å legge han rett i senga ca kl 20. Nå våkner han flere ganger hele kvelden og natten gjennom. Hva skjer? Har tenkt at det kanskje bare er en fase...

Vet ikke hva jeg skal gjøre...har tilslutt tatt han opp før det ender med skriking. Har lagt han til brystet, han spiser og så er det bare til å legge han igjen. Problemet er at han våkner etter kanskje mindre enn en time! Tenkte at han kanskje kunne trenge noe fast føde siden han er en ganske stor gutt men ikke snakk om! Han nekter å spise noe annet enn pupp. Så da er det vel et tegn på at han ikke trenger noe fast ennå?

Noen som har noen råd? Hva med å bare la han ligge...bare være i rommet uten å ta han opp. Liker egentlig ikke tanken på å la han skrike...tenk om han faktisk er sulten.

Huff ikke lett dette her. Ganske sliten nå etter snart en uke uten nattesøvn. Ble ganske skuffet når ting begynte å skjære seg igjen. Hadde noen rimelig heavy 3.5mnd med ekstremt lite søvn og nå er det på'an igjen:-( Får ikke gjort en ting om dagene for jeg er så trøtt...og siden han ikke sover noe særlig om dagen heller så er jeg rimelig på sparebluss for tiden!

Fortsetter under...

Hmmm... Dette kan vaere mye forskjellig. Det mest sannsynlige er at det er en tann paa gang. I tillegg saa er det vanlig med en "umulius"-periode i 4mnds alderen. Mange kolikkforeldre kaller dette "bedre". Mange har puppenektsperioder naa. Mye har ogsaa med at barnet faar langdistansesyn (verden er spennende og full av inntrykk, det er kjempemasse aa prosessere...). Du gjoer nok best i aa se det litt an (titt i munnen og se om det er klumper nede, du kan gjerne smoere dentinox (apotek) paa.) og kose og gi pupp (ikke tull med flaske og mat naa, da kan du faa puppenekt oppaa det hele), saa krystalliserer det seg i loepet av noen dager.

Av mer usannsynlige grunner kan vaere ny graviditet, brystbetennelse, mensen...

Lykke til, da!

Takk for råd!

Har tenkt på dette med tenner, men kan ikke se eller kjenne noe i munnen. Tenkte meg på apoteket etter dentinox imorgen uansett.

Huff ja det kan vel kanskje bli litt mye for han med flaske og mat og det hele oppå alt dette. Han har som sagt vært veldig vanskelig å få til å spise i det siste, helst om dagen. Vrir seg unna og blir helt rabiat dersom jeg prøver en gang for mye. Må liksom lokke og lure. Helst må det være rolig rundt oss og jeg må finne frem puppen uten for mye dill eller så går det for seint. Om natta derimot kan han ligge å koooooooose! Nammm pupp;-) Høres dette ut som puppenekt?

Men skal jeg ta han opp og gi pupp hver gang han våkner og knirker om natta? Som ikveld...jeg la han og han sovnet en liten stund. Så begynte han knirkingen. Bestemte meg for å skru av babywatch'en å vente til knirkingen ble mer gråt før jeg gikk inn...men vips der ble det bom stille?!

Ja, da er det jo "bare" puppenekt da! Helt klassisk. De fleste spiser godt ved soevn og det er de som bruker baereslynge og ammer naar barnet dupper i den iloepet av dagen. Eller gir masse korte dupper i loepet av dagen for aa faa inn maaltider. Har barnet gode vaate bleier iloepet av dagen (5) saa faar han nok drikke. Du faar kjenne paa det om du vil gi mer maaltider naa enn du har saa langt, de fleste babyene tar mat i soevne, selv om de ikke "ber" om det. Samsov gjerne, da gaar ammingen mer automatisk, og blir mindre jobb. Og 100% hold borte flaska, med flaske blir det vaerre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...