Gå til innhold

ung og planlegger!

ettie

Anbefalte innlegg

Vil bare be alle dere unge som planlegger om å VENTE!

Slik jeg har oppfattet mangen av dere, er dere ikke klar til å få barn og har forventninger til det å få barn som ikke er realistiske. Dere overvurderer kanskje deres egen modenhet noe også?

Vær så snill og vent. Ikke fordi dere ikke vil klare ansvaret når det førs er der, men dere har så mye igjhen og oppleve og lære før dere binder dere til noe så viktig, vanskelig, krevende og fantastisk i de neste 18 årene!

Reagere på noen innlegg jeg har lest tidligere der man argumenterer med at " Har jo passet unger i alle år, og vet hva jeg går til" eller " Har småsøsken og vet derfor hvordan det er" Nei! Det er overhode ikke det samme!

Fortsetter under...

vel ettie...jeg fikk min første som 16-åring. jeg er nå 20 og planlegger nr 2...jeg er faktisk en GOD mamma!

Også nevner jeg også 87_jenta uten at jeg skal svare for hun. hun er 19 og ble planlagt gravid. hun er en av de jeg kjenner som er mest ansvarsfull, og hun har nå taklet den situasjonen hun er i (lille babyen hennes ble født i uke 24+6) mye mer modent enn jeg tror mange voksne ville gjort...men men

jeg synes faktisk ikke det er galt at unge vil ha barn ;) men det er nå min mening

Eg ble selv planlagt gravid da eg var 18 år. I dag har eg og min samboer en nydeligt liten jente på 7mnd. Eg ville ikke byttet henne ut med noen ting i hele denne verden. Men ønske om graviditet er noe alle bør selv få bestemme, av og til er det dessverre ikke planlagt. Men eg vil ikke vere negativ mot deg, for det er smart å tenke seg om først; er det dette jeg egentli vil?

Eg bor på en plass der alle egentli kjenner alle heh, å eg bare sier det, det er så mange i 15-16 års alderen her som er blitt gravide, født babyer, men det TAR seg ikke av barna sine!I stadenfor å ta med barnet på butikk, trille tur osv.. overlater de dette til mødre eller evt.. type da. Eg blir helt sjokkert hver gang eg ser dem, for eg kan telle på 1 hand, eg har sett dem har barna med seg. Dette er selfølgeligt opp til hver å enkel... men man kan ikke få barn å tenke som så at "jaja det ordner seg, mamma kan passe ditt passe datt". Dette er så feil som det går ANN å få det!

Men uansett, dette var ikke for å vere negativ, eg er selv ung(20) år nå, og trives alldeles herligt i mammarollen!:-)

Jeg har en liten datter på 2 1/2år, jeg ble gravid som 15åring, og er nå gravid igjen som 18åring.

Begge ungene mine er planlakt.

Og Ingen kan si at jeg er en dårlig mamma!

Er så lei av alle de som skal komme inn her, og prøve å ødelegge for oss unge.

Uannsett hva dere seier her, så kommer ingen til å stoppe planleggingen eller avbryte svangerskapet, skjønner dere ikke det?

Nei nå er jeg lei bedrevitende, som tror at dem vet best.

Bare fordi dere var små drittunger når dere var 16år, så vil det ikke si at andre er det!!

Verden har forandret seg, og jeg tror at dere skal følge verden, og ikke be verden følge dere!

Annonse

Det er ikke galt at unge planlegger... men når barn planlegger blir jeg redd! Og det er det desverre en del som gjør...

Hvorfor i alle dager skal man på død og liv ha barn når man er et barn selv? Hvorfor haster det slik med å få et barn at man ikke kan ta seg en ordentlig utdaning og få seg en jobb først?

Du må da være enig at en bør hvite hva det vil si og bli mamma før man setter igang og prøver? Og det og være mamma er ikke det samme som og passe søsken eller andre småbarn. Og det skal heller ikke være slik at ansvare blir overlatt til andre i hytt og pine fordi det passer slik for mamma.

Kan du på død og liv si at du var VOKSEN da du var 15? Hvordan klarte du deg økonomisk og hvor mye hjelp fikk du av familie og venner?

Vil ikke be deg avbryte svangerskapet, men jeg forbeholder meg retten til å prøve og få pur unge som planlegger til å vente noen år. Det er faktisk et par av dem som etter saklige diskusjoner her på bim har valgt og vente...og jeg håper at det også i fremtidn vil bli flere av dem.

Nei! Man skal ikke bare akseptere at ting forandrer seg dersom det ikke forandrer seg til det bedre...

jeg var 16 når første jenta kom (ikke planlagt) og nå er jeg 20 og venter nr 2(planlagt). skjønner hi skal frem til med at vi gir opp så mye av tiden vår å slik, men vi trenger da ikke bli minnet på det hver eneste gang vi logger oss inn her på bim! jeg har tatt vare på mitt barn fra dag 1 og ingen ungdomstid kunne vært bedre om jeg ikke hadde hatt henne.

vi er selv gasnke så klar over at vi går glipp av noen fester og reiser og slikt, men er ikke dte opp til oss å avgjøre om det er det vi vil?!

ja det er mange jenter på 15-20 år som ikek burde fått barn så tilig, men det er liek mange fra 21-40 som ikek burde fått barn også.

det at man er ung betyr ikek at man er dømt til å feile..

min familie forteller meg titt å ofte hvor god mor de synes jeg er og hvor flott jente jeg har oppdratt så langt..

mitt ønske er å bare kunen slippe sånne innlegg som hi komer med her hver eneste dag.. skriv heller et innlegg som heter "dere som planlegger å bli gravide og som egentlig vet at dere ikke r istand til å ta dere av et barn" tror de hadde hatt mye mere nytte av disse kommentarene..

uff dette ble langt, men er litt lei å lese sånne innlegg som dette her.

Annonse

Ok, jeg ser argumentene dine, og de er slett ikke dumme. Det er enklere å argumentere for det du sier enn i mot, men du skal vite at det er så store individuelle forskjeller det er snakk om, at egentlig så kaster du bort tiden.

Jeg er gravid, ikke planlagt, men er svært lykkelig likevel. Jeg har vært samboer i et og et halvt år, og blir tyve i november. Jeg ble fortalt av legen min at det bare var positivt å bli ung mor, fordi det krever så mye av deg, og dette er energi som unge har, det er også dessuten ofte mindre komplikasjoner. Jeg er likevel enig i at det å være 16 år og bli mamma ikke er en ideell situasjon, men jeg tror de aller fleste 16 åringer ikke setter seg i en slik situasjon med vilje. Når de først kommer opp i situasjonen og velger å ta det ansvaret det innebærer, viser det seg ofte at de er like gode mødre de som alle andre. :) Men det er jo klart at det ikke er noe man anbefaler, det sier de jo selv også det.

Uansett når man velger å bli mamma så er det en velsignelse å få lov å delta i noe så stort, og jeg syns det er viktigere å støtte enn å gjøre noe annet.

Lykke til alle sammen.

19 år med en gullskatt i magen.

hvis de tror det tror de jo feil.. når jeg var 15 og gravid visste jeg godt at det ikke var noen dans på roser, og detvar det ikek heller. men taklet det bra. har fått meg utdannelse i ettertid og egentlig ikke noe å klage på ellers heller.

men egentlig tror jeg ikke noen tror at det bare kommer til å bli kos.. men ingen uansett alder skriver at å har så lyst til å få barn så jeg kan ha våken netter, bekymringer for økonomi og bleieskift. men alle vet da at dette er en del av hverdagen når man får barn..

jeg viste den gangn jeg fikk vite at jeg var gravid at detet kom jeg til å takle og at detet skulel gå bra og det har det.

men man trenger ikke høre hver dag av andre her inne om hvor unge man er osv, det vet vi da selv. har 2 søskenbarn som begeg var 30 når de fikk sin første og begeg har nå mistet sitt barn til barnevernet, tror de hadde trengt mere råd enn mange av oss unge her inne..

la nå oss være her å bimme i ro å fred, å ta imor erfaringer å komme med erfaringer uten å måtte bli kommentert for alderen stadig.

vet du bare mener det godt og vil komem med det du mener er riktig, men vi har nok av personer her hjemme som forteller oss hva de mener er riktig og ikke..

Ettie, du sier at du synes det er greit og være ung å planlegge barn... men ikke når du selv er ett barn... Har du ett fasittall på når man slutter å være et barn? Er det når man er over 18? Da går man på en helt uforklarlig måte over fra å være et barn til å være voksen..?

Jaha!...

Hei Ettie!

Et godt råd til deg er å la være å bry deg, Jeg er helt enig med deg på alle punkter her, men mange av disse her inne er bare barn selv, og vil ikke høre på fornuft. Og så lenge barna deres får det godt, så får de bare holde på.

Vi må bare heve det over oss, jeg vet det er vanskelig, for vi klarer ALDRI å sette oss i deres situasjon. Hvem med hodet på rett sted vil ha barn som 15 åring???

Det som er så synd er at alle her inne har piggene ute med en gang noen kommer med et slikt innlegg, selvom vi pressierer at dette er råd til de som PLANLEGGER i veldig ung alder, så blir alle sinte.

For det er "barn" av to forskjellige verdener her, de som ufrivillig er gravide og de som planlegger. De som er ufrivillige setter jeg stor respekt i og syns de er kjempetøffe som vil gjennomgå dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...