tigergrrrl Skrevet 10. september 2006 #1 Skrevet 10. september 2006 Er det noen som har katt her? Tar dere noen spesielle forholdsregler? Vi har utekatt, som jeg ikke klarer å la være å kose med. Han får til og med komme opp i sengen. Jeg vasker hendene etter å ha tatt i ham, men det er det. Er jo litt bekymret for at barnet skla bli allergisk og at jeg skal få toksoplasmose (eller hvordan det nå staves), men.. Noen som vet hva slags sjanser det er?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 10. september 2006 #2 Skrevet 10. september 2006 Bare kos deg med katten, du :-) Så lenge du holder deg unna kattesanden så er alt vel. Det er avføringen som smitter, og jeg regner med at du ikke koser den så mye bak, så da trenger du ikke tenke på forhåndsregler ;-)
ChaChi Skrevet 10. september 2006 #3 Skrevet 10. september 2006 jeg har to innekatter her.. de er riktig nok ikke mine, men min veninne sine som jeg inntil vidre deler leilighet med. Jeg koser med kattene hver dag jeg. det eneste jeg holder meg langt unna er kattesanden, siden det er avføringen til katten som er kilden til toxo.. så lenge du vasker hender og sånn, så er det vel ikke noe problem tenker jeg. Har ikke kattene inne på soverommet mitt jeg da, for vil ikke ha kattehår over alt der, men tror ikke det hadde vert noe problem egentlig.. i forhold til allergier vet jeg ikke.. jeg skal jo flytte fra disse kattene før baby kommer, så har ikke tenkt på det i grunn.. men det finnes sikkert noe info på nett om du googler litt:)
gammel røy Skrevet 10. september 2006 #4 Skrevet 10. september 2006 Jeg har katt og tar ingen andre forholdsr. enn at mannen min tømmer kattedo. koser som vanlig. Dårlig stekt kjøtt og dårlig skylt salat osv. passer jeg meg for i forhold til toxo.Har tatt toxo test 3 ganger i løpet av graviditeten, men det var ikke på grunn av katten. Jordmor var bekymret for reiser til land der toxo er vanlig. Når det gjelder allergi: noen studier peker på at det er bra at barn utsettes for dyr... uansett, hverken jeg eller min mann er allergiske så bekymrer meg ikke.... lykke til
SpongeBob Skrevet 10. september 2006 #5 Skrevet 10. september 2006 Jeg ELSKER nicket ditt, gammel røy.
selfangerkjerringa Skrevet 10. september 2006 #6 Skrevet 10. september 2006 Jeg har ei katt på åtte år. Kan ikke la ham gå for lut og kaldt vann selv om jeg er gravid... jeg koser masse med ham! MEN jeg tømmer ikke kattedoen, det gjør mannen min. Og når jeg har kosa passer jeg på å vaske hendene mine. Han får heller ikke inn på soverommene våre, men det er en regel vi har uansett gravid eller ikke
trinen123 Skrevet 10. september 2006 #7 Skrevet 10. september 2006 Ja jeg har en kosekatt. Han sover i sengen og får masser af kos. Jeg er blevet tjekket for toxoplasmose i starten af graviditeten og har haft det, så desværre kan jeg ikke bruge den undskyldning og slippe for kattedoet ) Tror ikke du skal bekymre dig så mye, med godt renhold, utluftning og almindelig sund fornuft kommer du langt.Jeg er selv vokset op med kat og har ikke skyggen af allergi, selvom jeg har været omgivet af kat dag og nat.
tigergrrrl Skrevet 10. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 10. september 2006 Tusen takk for gode svar! Da fortsetter jeg å klappe katten med god samvittighet.
Veslejenta-klar*for*nr*2 Skrevet 10. september 2006 #9 Skrevet 10. september 2006 Vi har 2 katter 2 hannkatter Den ene på snart et år og den andre på halvannet år ca. De er inne om dagen og ute om natta. Og er veldig kosete Jeg koser ofte med dem... Det eneste en må passe på er å vaske hennene før man tar på noe som skal inn i munnen etter at du har klappet katten. Og så skal du holde deg unna avføringen. så om dere hadde brukt kasse så burde du fått noen andre til å skifte på kassen for deg. Men ellers så kan du kose så mye du vil
Anonym bruker Skrevet 11. september 2006 #10 Skrevet 11. september 2006 Det er bare unge katter og katter med dårlig immunforsvar som skiller ut toxoplasmacyster. Og det er bare ca 2 % av kattepopulasjonen som til enhver tid skiller ut parasitten. Så det er ikke så stor sjanse for at katten din har det. Den vanligste måten å bli smittet på er å spise for dårlig stekt kjøtt, og da særlig viltkjøtt.
Linni PuseGal Skrevet 11. september 2006 #11 Skrevet 11. september 2006 Hei Jeg er oppdretter av Norsk Skogkatt og har en del katter i husholdningen, dette er mitt første svangerskap og naturlig vis jeg er oppdatert på alt når det gjelder katt. Ang toksoplasmose alle katter i alle aldre KAN skille ut dette MEN katter er da syk og vil ha diare lignende avføring... Som sakt jeg har vært oppdretter i 6 år med over 13 katter inkl kull og har aldri vært smittet... min mann tar seg av dokassene ellers er alt som før (men jeg er flinkere med å vaske hendene før jeg putter ting i munnen!!) ALLERGI - DETTE ER HYGGELIG ;-) Jo det er faktisk forsket på barn som vokser opp med dyr, dette gjelder spesielt KATTER. Barnet utvikler som oftest et bedre og kraftigere imunforsvar en barn som ikke vokser opp med dyr (spesi katter).. (tror det er 1 år el noe slik det var en artikkel i VG om forskningen).. Effekten er HVIS barnet ifra "nyfødt" stadie har "kontakt med dyr... Men en skal selvfølgelig aldri la dyr være alene med en liten.
Taram har gutt&jente Skrevet 11. september 2006 #12 Skrevet 11. september 2006 Du har fått svar på det du lurte på om toxoplasmose, men å ha katten i senga synes jeg er direkte ekkelt.. Har katt selv, har jobbet mye med dyr så jeg er en ekte dyrevenn.. men opp i senga.. nei, der stopper det. _særlig_ utekatter kan dra med seg ting under labbene og i pelsen, og i pelsen på halen/rundt rumpa kan det godt sitte rester....
Gjest Skrevet 11. september 2006 #13 Skrevet 11. september 2006 Jeg har katt ; ) Tar ingen andre forholdsregler enn at jeg vasker hendene oftere. Koser ikke med katten mens jeg spiser og sånn liksom..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå