Gå til innhold

Jeg trenger hjelp av sykepleiere igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her å har ett spørsmål som jeg berre ikke får helt til. Jeg har svart på dette spørsmålet:

7.Hvilke hygieniske rutiner skal utføres før ett kirurgisk inngrep?

Forberedelse av huden

På huden er det store mengder bakterier. Til den vanlige hudfloraen hører streptokokker og hvite og gule stafylokokker. Størst bakteriekonsentrasjon er det i ansiktet , på halsen, under armene og i lysken og perineum, og dessuten under fotsålen og mellom tærne. På ryggen, overarmene og magen, borsett fra navelen, er floraen mer sparsom. Så lenge huden er intakt, er bakterien ufarlig.

Under et kirurgisk inngrep blir hudbarrieren brutt. Dermed kan bakteriene komme inn i operasjonssåret og føre til infeksjon dypt i såret. Preoperativt tar en derfor sikte på å redusere bakteriefloraen til et minimum uten å skade huden.

Rutinene for den preoperative forberedelsen av huden variere, men har viktige felles trekk. Pasienten dusjer eller får sengebad kvelden før eller om morgenen før operasjonen. Også rent tøy bidrar til å holde bakterietallet lavt. Enkelte anbefaler bruk av aseptisk såpe før en operasjon, men virkningen er omdiskutert. I noen situasjoner kan hel kroppsvask med klorheksidin 40 mg/ml 1-2 ganger før operasjonen være aktuelt for å redusere infeksjonsfaren. Pasienten skal ha rent tøy mellom hver vask. Slik vask blir særlig brukt før inngrep der infeksjonsrisikoen er økt, eller der konsekvensen av infeksjonen vil være spesielt alvorlig. EKS: nevrokirurgiske- og ortopediske inngrep.

Dersom det skal brukes desinfeksjonsmiddel preoperativt på huden, er det viktig at det får tid til å virke. Dersom det blir brukt et klorheksidinpreparat, tar det 5-10 min. klorheksidin skal ikke brukes sammen med såpe. Såpen vil redusere virkningen.

Forberedelser på opersjonsdagen

På selve opersjonsdagen må pasienten enten dusje eller få fullt sengebad. Deretter får han på seg opersjonstøy, som ofte består av jakke, underbukse og eventuelle spesielle strømper. Sykepleieren har ansvaret for å undersøke operasjonsområdet. Kviser eller rifter kan være grunn nok til å utsette operasjonen.

Hårfjerning:

I dag blir man ikke lenger barbert(barberhøvel) fordi barbering fører til hudavskrapninger og sår, som innebærer en større infeksjonsfare enn hårene. Hår blir nå berre fjernet hvis det har med operasjonstekniske grunner.

Hvis hårfjerning er nødvendig, er bruk av hårfjerningskremer en sikker metode, så sant pasienten ikke reagerer på den. Denne skal på førehand testes. En kan for eksempel dekke et lite hudområdet på innsiden med krem, og undersøke områdetet grunndig etter 5 min. Ett annet alternativ er en barbermaskin. Infeksjonsfaren er mye mindre i forhold til vanlig barbering.Hårfjerning i forbindelse med et operativt inngrep skjer i dag etter følgende retningslinjer:

-Hår fjernes når det er til hinder under det operative inngrepet.

-Hår fjernes når det gjør det vanskelig å feste tildekkingsmateriale som avskjermer operasjonsområdet, eller når det gjør det vanskelig å feste bandasjer.

Munn og munnhule

Pasientens munn må være så ren som mulig. Bør få hjelp til grunndig munnstell dersom han ikke klarer det selv. Bakteriefloraen i munnhulen kan forårsake alvorlige infeksjoner både i lungene og i mage-tarm-kanalen, men med nøye munnhygiene er det gide muligheter til å forebygge slike infeksjoner. Tannproteser skal fjernes før han blir intubert.

Leppestift, neglelakk og så videre

Skal fjernes for at en skal kunne observere cynanose per- og postoperativt. Ringer og smykker skal fjernes. Har pasienten langt hår, bør det festes sammen eller flettes. Ved operasjoner nær hodet blir pasienten utstyrt med en hette som dekker alt håret.

men så kommer det jeg lurer litt på:

8.Er disse rutinene lik for alle elektive kirurgiske inngrep? Beskriv og begrunn evt. Forskjeller.

Er det noen som vet dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktig å ta med tømming av tarmsystemet før hvilket som helst inngrep i fordøyelsessystemet eller abdomen.

Skrevet

går det under hygiene? At man skal gjøre det for å hindre bakterie smitte?? For dette handler kun om det hygieniske

Skrevet

Nå er jeg ikke så inne i teorien lengre, men kan jo tenke meg at jo større kirurgisk inngrep, jo viktigere er det å følge de hygieniske prinsippene du nevnte. Og at hvor på kroppen inngrepet skal utføres spiller inn. Skal pasienten i narkose, eller opereres i lokalbedøvelse? Er det dagkirurgi hvor pasienten kommer hjemmefra og drar hjem igjen samme dag med bandasjert tå? Eller er det planlagt KS hvor både mor, far og nyfødt skal ivaretas (ble jo litt spesielt kanskje, litt mer nærliggende på dette forumet, he, he). Er det forskjell på forberedelse av barn/voksen? Bare tenker "høyt" her. Lykke til!!

Skrevet

tarmen tømmes for å redusere risikoen for obstipasjon etter inngrepet, da tarmen sover under anestesi. og hvis man skulle være uheldig å skade tarmen vil ikke avføring lekke ut i buken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...