Gå til innhold

Sunnivamamma+lillesøster 4/11

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går det med deg da?

Her går det opp og ned med psyken og formen som vanlig, men , men...

Har lagt ut nytt magebildet, synes ikke jeg har vokst noe særlig de siste 4 ukene jeg... hm...?

Jepp, da er det bare å avlegge rapport..hehe:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tudelidu-du jeg kjeder meg og lurer så fælt på vordan det står til med deg!!

Har litt sånn renne følelse der nede i dag... usj, blir jo litt sånn bekymret vet du... har satt meg et m¨ål nå og det er å komme meg til uke 35. Skal på svangerskapskurs da jeg er 34+3 og det vil jeg hvertfall få med meg.. etter det er det forsåvidt "greit" at hun kommer. Men helst vil jeg jo at det skal gå enda noen uker før hun kommer...

Jaaaaa, nå venter jeg i spenning...;)

Skrevet

Hei på deg!

Joda, her går det bra - sett bort i fra tannverk og forkjølelse. Skal trekke tanna en av dagene, grøss.....

Er du bekymret for at hun skal komme for tidlig pga kynnerne? Det er slettes ikke sikkert hun kommer før termin, vet faktisk om to jenter som hadde masse kynnere med innleggelse m.m., og begge endte opp med å gå over tida :-) Men uansett vil det jo gå kjempefint om hun bestemte seg for å komme i morgen, du får trøste deg det med det.... Får satse på at hun blir noen uker til i hvert fall :-)

Her skjedde det noe rart i natt, da jeg kom hjem fra fest i totida. Gikk på do, og da jeg skulle tørke meg var det (sorry detaljene) masse ekkelt slim, æsj. Tørket og tørket, men det kom mer og mer. Tittet ned i do for sikkerhets skyld, og der var det MASSE. Holdt på å svime av... Lurer på om det er den "berømte" slimproppen, tro? Er ikke det litt tidlig, da?

Alt er OK ellers, kjenner masse liv og har blitt bedre i bekkenet. Har enorm mage, som sitter høyt oppe og gir meg halsbrann og tung pust.... Gleder meg til hun synker lengre ned, husker det som en befrielse sist. Har byttet sykehus til Lillehammer, og hadde en kjempefin jordmorsamtale der torsdag. Hun var så rolig og betryggende at jeg nå føler meg mye tryggere på vanlig fødsel. Skal tilbake dit om 3-4 uker, for å følge opp. Fikk også tittet litt på Maja, og alt var i skjønneste orden der inne - vi målte til og med blodgjennomstrømning i navlestrengen!!! Glemte å spørre om hvor stor hun er, men vet at vi ligger 3-4% under gjennomsnittet. Det er visstnok helt normalt!!!

Du må ikke bekymre deg for magestørrelsen, magen vokser i rykk og napp. Sto rimelig stille hos meg i mange uker, før den begynte å ese ut i uke 30. Ser ut som en basketball nå, og det kom FORT. Du skal se den popper ut snart :-)

Skrevet

Æsj, tannverk er skikkelig vondt... skrekk og gru :( Men det går over når du får trekt ut tannen da... også forkjølet igjen..hmm du har vært mye forkjølet du..det er ikke noe godt det heller da.. håper og krysser fingrene for at jeg slipper det assa

Wow, tenk om slimproppen har gått da!! Det må du vel nesten få sjekket eller? Trodde den kom rett før man fødte jeg, eller hvertfall ikke noe mer enn et par uker før fødsel eller noe... ? Er du rolig nå eller ble du stresset av det? Jeg hadde blitt stresset, men så er jeg lett å vippe av pinnen ogå da..

Synes det høres bra ut med Lillehammer sykehus jeg. Høres ut som du har møtt på noen skikkelige sykehusmennesker, som vet at det er viktig å ta pasientene på alvor.. du kommer nok til å få en fin fødselsopplevelse denne gangen..det er jeg sikker på

Ellers har jeg vært på telefonene med jordmor igjen i dag da natten var fylt med kynnere og mensvondt, samtidig som at vesla har holdt et vannvittig leven i magen i 1 døgn nå.. redd hun blir stresset av kynnerne og sånn jeg.. så snille jordmoren min skulle ringe Ahus for å høre om jeg kunne komme inn... håper det, hvis ikke så har jeg bestilt time på Volvat til i morgen kveld.. men hadde jo vært fint om jeg slapp å punge ut med så mye penger... selv om jeg synes jo det er verdt det da.. får litt dårlig samvittighet for at jeg bruker så mye av sykehusressursene, men hva skal jeg gjøre da?! Nå ringte akkurat jordmor tilbake og jeg fikk ikke komme på Ahus i dag da de hadde det så travelt, men fikk time i morgen kl 11.00, så håper jeg ikke mister vettet helt innen den tid da... det som typik skjer nå er at ting roer seg også føler jeg meg dum når jeg skal dit i morgen... æsj, men bedre å føle seg dum enn at noe skal være galt da i allefall... uf, jeg håper virkelig at alt er bra inne i magen...

Så bra at alt er bra med lille Maja :) 3-4% under gjennomsnittet høres jo bare behagelig ut det :) Hva regnes som mye under snittet da? Når blir det farlig under snittet? Håper på at de kan få tatt noen mål i morgen også, da jeg er redd hun ikke legger på seg nok siden jeg ikke legger på meg noe...

Tung pust ja, det kan jeg skrive under på... merkelig kan lbi skikkelig andpusten bare av å sitte stille!

Hmm, tja, er sulten jeg.. får vel lage meg noe mat... og håpe på at dagen og natten går greit og at margendagen kommer fort så jeg får sjekket og forhåpentligvis roet meg litt igjen... uff, for et basketcase...

Skrevet

Om det er noen "trøst" så har jeg heller ikke lagt på meg noe særlig de siste 5 ukene. (matlysten er ikke helt på topp). Men SF målet øker og det betyr jo at knøttet vokser :-)

Lykke til på nå kl. 11.00

Klem

Skrevet

Joda, takk, men det det i morgen klokken 11 :)

Sf mål har økt her også, men likevel.. så, ja ....

Skrevet

I morgen ja.. Det er nok helt ok så lenge SF målet øker.. Jeg driver å bekymrer meg for svangerskapsforgiftning, huff.. ja ja.. noe skal det jo være å bekymre seg for..

Skrevet

Ja, det er noe å bekymre seg over hele tiden...blir jo helt sliten av det jo.. og bedre blir det sikkert ikke heller etter at den lille har ankommet verden..hehe:) Må jo le litt av meg selv også da.. litt hvertfall ;)

lenge siden du var på kontroll da hamster1? Tror nok ikke det vil komme sånn plutselig over natten.. og legen vil vel holde et ekstra godt øye med deg om flere av symptomene på svangerskapsforgiftning ville dukke opp.. tror hvertfall man må ha protein i urinen, har man ikke det tror jeg ikke man har forgiftning, så du kan jo bare stikke innom for å sjekke urinen din. Det trenger man jo ikke time for.. ellers så har du kommet til uke 35 så hvis du har svangerskapsforgiftning så blir du sikkert satt i gang etterhvert eller noe... du har jo kommet så langt at den lille vil klare seg fint utenfor magen nå:) Men det er sikkert ikke noe. Er jo vanlig å få ødem og høyere blodtrykk mot slutten av svangerskapet da..

Lykke til, det er sikkert helt i prden med deg og den lille:)

Skrevet

*dytterlittpådennejeg*

Skrevet

Hei, Kab og Hamster og evt andre lesere :-)

Det er rart med disse bekymringene, trodde jo man skulle ha det rosenrødt bare man passerte 12 uker.... Og verre blir det når småttingene kommer til verden, huffameg. Håper du klarer å slappe av frem til elleve i morra, Kab, du skal se at alt er bra med frøkna. Ikke tenk på at man belaster helsevesenet, det er jo derfor de er der ikke sant? Og man hører jo stadig om at folk er takknemlig for at de tok kontakt i tide, så heller en gang for mye enn for lite, sier nå jeg.

Mht slimproppen (om det var det, da), så er jeg egentlig ikke bekymret - for alt er så bra ellers. Mye liv og leven der inne, og jeg føler meg frisk. Har hørt at hvis det kommer blod sammen med slimet så bør man kontakte føden, og jeg har ikke sett snurten av noe foreløpig - så jeg slapper av. Men om dere har hørt noe annet, så si ifra, OK? Legemannen min tror også det er ufarlig/vanlig, men han er jo ingen fødselslege/gynekolog. Han påstår jeg kan mer om svangerskap enn ham,hi hi.

Skal for øvrig trekke den helv... tanna i morra klokka elleve, så da skal vi til pers samtidig, Kab :-) Men tror nok jeg i dette tilfellet har størst grunn til bekymring, he he. Gleder meg til å trekke ut faenskapet!!!!

Har ikke lest noen innlegg fra deg på en stund, hamster1, så jeg er ikke helt oppdatert på tilstanden din, men skjønner jo at du frykter svangerskapsforgiftning, huff. Håper du slipper unna, men som Kab sier er du jo heldigvis så langt på vei at babyen er utenfor fare. Har du proteiner i urinen, eller? Håper du følges tett opp, det er ikke noe å spøke med....

Skrevet

Vært på Ahus og sjekket både med innvendig og utvendig ul. Alt så bra ut :):):) Plutselig var livmorhalsen 4,4 cm da..han som målte sist var nok litt vel rask. Når hun trykket på magen så viste ikke livmorhalsen tegn til å utvide seg noe, så det er bra. Ingen tegn til at noe skal skje i den nærmeste fremtid.. kom sikkert til å gå over tiden mente legen..hehe:) Legen mente kanskje at vesla allerede var på ca 2 kg!!!! Det er jo godt over det som står inne på babyverden.. Målene var også fine i forhold til hvor jeg er i svangerskapet, stemte bra sa hun :) Også ligger hun med hodet ned og ryggen ut på høyre siden.

Har feiret litt med å shoppe litt mer av de tingene vi trenger. Har kjøpt 2 ammebh`r på Lindex i samme str. som jeg bruker nå.. Hva har dere gjort? er så usikker på hvilken str. jeg bør kjøpe jeg.. men er de for små så får jeg bare sende sambo ut for å handle:) Så har jeg kjøpt 2 ammeinnlegg i ull og tre i bomull. 2 tåteflasker av typen Avent, 1 rosa fleecelue til vesla, gaz gulpekluter 6 stk og bleier i New born og en pakke 4-8 kg.. Sambo vil gjerne at jeg skal pakke bagen allerede skjønner dere.. han er redd for at sånt må gjøres når jeg står der med vondter og sånn... så han har tatt fatt i saken og begynt å skrive en liste over ting vi må ha med..derfor bleier allerede..hehe:)

Ja, det var godt at alt var i orden med vesla.. nå kan jeg kanskje slappe av litt igjen:)

Skrevet

Dytterlittpådennejeg

Skrevet

her går det unna på 3. tri i dag.. må visst dytte litt igjen jeg...:)

Skrevet

kremt...dytter..

Skrevet

Hei :-))))

Joda, trykket var ikke blitt noe høyere, men er litt forhøyet fra det vanligvis er. Men ikke protein i urienen og ikke hevelser som er noe å snakke om. Så flott at livmorhalsen er lukket og lang da kab, nå er du nok roligere antar jeg. Deilig å få senket skuldrene igjen. Jeg er nå faktisk 2 dager over høygravid, har 38 dager igjen. Dvs. 2 uker + 2 dager til jeg skal har permisjon :-))o føles merkelig. OG deilig....

Merker mye bevegelser om dagen, og det er kos.. men det er likosm halt andre typer bevegelser å snakke om. SÅnne glidende og pressende likosm. Men det er jo helt normalt vil jeg tro. Begynner jo å bli tranget der inne. Jeg skal på jordmorsamtale kommende uke, eller uken etter det. Håper jeg får røntgen av bekkenet med tanke på om det er mulig for meg å føde vanlig. Med førstemann endte det i hastesnitt fordi han satt fast. Men har liksom aldri fått noe klarhet i hva som gjorde at han satt fast.

Skrevet

Hei, jenter, så koselig at det er liv i tråden vår :-)

Så bra at livmortappen er lang og lukket, Kab, da kan du jo kose deg å slappe av!!! Du er virkelig grundig og ivrig i forberedelsene, tror nok du slipper å stresse rundt etter utstyr de første ukene - slik som vi måtte, he he. Hørte en gang om et par som måtte la babyen sove i en pappeske første natta, men SÅ ille var ikke vi, da. Nå har vi jo alt, omtrent, men har vært og kjøpt hentesett hos Benetton sånn at Maja også får noe nytt :-) Er bare sååååå søtt og nusselig, er helt rørt over hvor smått alt er . I kveld skal jeg finne fram alt tøy i 50-62 sånn at jeg har det klart. Vasket alt i våres, men bør vel vaske det en gang til, eller...? Ligger i plastbokser med luftehull..... Apropos den ammeBHen, tror nok kanskje du får deg en overraskelse om du har kjøpt i den størrelsen du er i nå, he he. Mine pupper gikk opp mellom en og to størrelser på sykehuset, når melka kom. Men du får nok kanskje bruk for de etter hvert, for når man trapper ned ammingen blir de jo ofte litt mindre.

Nå står for øvrig vår spillernye Mutsy Urban Joey her i stua, skal trille den i boden når jeg har sett meg mett på den. Den er såååå fin, og virker så langt som et godt valg. Har trilla rundt med Sunniva oppi, og den virker fin både på grus og asfalt. Komisk, for forsikringsoppgjøret kom dagen etter at vi hentet den - og vi fikk tilbake 8.300,- og betalte 8.200,- for alt (inkl. stelleveske o.l.).

Så bra at prøvene dine stort sett er fine, hamster1, ikke noe kult med svangerskapsforgiftning. Blir spennende med den jordmorsamtalen, får satse på at du får røntgen. Er du smal over hoftene, eller? Førstemann lå ikke med nesa opp, da? Hva synes du om planlagt snitt, er det nedtur eller helt greit?

Tenk at vi nå nærmer oss termin, damer, blir så hoppende glad for at det går så bra med oss :-) Ha en kjempefin kveld videre, nå skal jeg ta et dypdykk i kleshaugen!!!!

Skrevet

Det var snakk om skakt eller smalt bekken muligens. Nei, han lå ikke med nesa opp. Men det er også mulig at de tok han med snitt fordi fosterlyden ble etterhvert dårlig. Jeg har ingentin i mot planlagt keisernsitt. Jeg bryr meg ingenting om på hvilken måte ungen komemr ut. Med nr. 1 var jeg så foreberedet på keiernsitt som man bare det. Jeg klarer ikke å forklare det, men følte det på meg at det ble det.

Det værste er jo de to første dagene etter fødselen, men det går jo det også. Hva gjør man ikke høyst frivillig for barna ;-) ?? Man hadde jo kappet av seg beinet faktisk ;-)

Jeg er også godt i gang med foreberedelser, men tar litt og litt.. Så alt skal nok rekke å stå klart. Jeg går vel over denen gangen også :-( Gikk 11 dager over med nr. 1. Men men, den kommer når den kommer.

Nå har jeg kun 2 uker igjen på jobb før jeg skal ha permisjon :-)) Merkelig, OG deilig :-)

Skrevet

Det blir skikkelig spennende å se hvilken vei h*n kommer ut, da :-) Jeg skal jo føde vanlig hvis ikke noe går galt, men trodde lenge at det skulle bli KS pga placenta praevia. Det var helt greit, enig med deg at det viktigste er at den kommer frisk og fin ut. Men jeg er litt letta over at det ser ut til å¨bli vanlig fødsel.... Men panikken tar meg fra tid til annen, huffameg. Skal alt det som buler ut i magen min ut der nede? Uæææhhh....

Heldige deg som jobber helt ut, da -. jeg har vært sykemeldt hele svangerskapet og er så lei. Men som du sier; hva gjør man ikke for disse barna :-)

Skrevet

Jeg vil helst ha keisersnitt fødsel dersom det er tvil om bekkenet mitt kna la en baby passere. Har liksom ikke lyst til å "prøve å se", for å ende opp med hastesnitt, dårlig fosterlyd etter 18 timer slik som sist.

Men er bekkenet bra, så vil jeg så klart føde vanlig fordi man kommer seg fortere da (ikke fordi jeg har så lyst akkurat ;-)

Jeg jobber kun halv, og har mer eller mindre gjort det siden uke 15. Nå er det svært griet å kunne jobbe redusert for jeg kjenner jeg blir sliten ja.

Skrevet

Grattis med vognvalget sunnivamamma:) Har hørt mye fint om den vognen:)

Så bra at prøvene dine så fine ut hamster1. Er alltid godt å få sjekket ting og få gode nyheter...

Selv er jeg blitt forkjølet jeg da.. vært slapp og vondt i hodet og kroppen i et par dager. Nå er jeg blitt tett i nesen også, og måtte ta nesespray da jeg våknet veldig tidlig i morges og hadde ikke sjangs til å sovne igjen. Jeg klarer bare ikke å sovne når jeg må puste gjennom munnen jeg ass... har fått tilbakemeldinger på en tråd her inne om at det ikke er farlig å bruke nesespray, så jeg håper det er sånn... bare jeg ikke blir avhengig nå da... var avhengig her forrige sommer, men klarte å slutte da jeg fikk allerginesespray. nok om det... håper jeg blir fort frisk igjen.. har jo ikke sånn kjempemye energi i utgangspunktet liksom, så en forkjølelse på toppen trenger jeg ikke, for å si det sånn. Men det vet jo du alt om Sunnivamamma!

Har vært en del mindre bevegelser i magen disse dagene jeg har vært syk..er det vanlig tror dere? Vesla blir vel ikke syk når jeg er det vel? Har ikke hatt feber så langt(håper å slippe det).

Ellers så kjeder jeg meg litt om dagen da.. noen somhar noen forslag til hva jeg kan finne på når jeg blir frisk? Jeg tenkte jeg snart skulle bgynne å vaske klær og sånt. For det meste er jo kjøpt inn. Mangler bare noen småting. Men ellers er jeg ganske så tom for ideer.

Så hvordan står det til med helsa deres om dagen da? Og hva bedriver dere dagene med?

Skrevet

dytter

Skrevet

Jeg jobber fortsatt (50 %) og skal gjøre det i 2 uker til før permisjon. Merker at jeg er svært sliten øverst i magen om dagne. Magen står jo på sitt høyeste rundt uke 35/36. Håper så inderlig at den synker at knøttet fester hodet, og jeg får en vanlig fødsel uten hastesnitt osv. som sist. (men frykter det). Skal til jordmorsamtale med jormor på sykehuset til uken som kommer, evt. uken etter det igjen. Men gjerne snarest mulig ;-)

Dette med beveglser har gått opp og ned hos meg. Syntes nesten at knøttet var MER aktivt når jeg var syk, så jeg antar det var helt tilfeldig.

Klærne til knøttet har jo kontoll på, og nå skal vi ta ned dyner,s engetøy, sprinkelbesykkter, sengehimmel osv. Så at jeg kan begynne å vaske dette. Jeg vil gjerne være mest mulig ferdig iellefall et par uker før termin (ikke at jeg tror jeg får før, men er så redd for at jeg ikker orker, er ganske sliten nå). Dessuten så håper jeg å kunne ta litt fotpleie, gå til frisøren, gå på cafè og sånne ting rett før termin. :-))

Har jo også lyst til å shoppe, men ettersom vi ikke vet kjønn, så venter vi heller. Har kjøpt littegrann + at vi har noe nøytralt etter poden i str. 50 og 56.

Skal dere på jordmorsamtale før fødsel på "deres" sykehus??

Skrevet

Jeg tror ikke det er sånne samtaler med jordmor på Ullevål..har i allefall ikke hørt noen ting om det.

også dytter jeg denne tråden oppvover igjen da ;)

Skrevet

Hei, damer!

Joda, formen er greit nok den - men nå begynner det å bli TUNGT. Sover dårlig hver natt, og har mye vonde kynnere (tror jeg). Kaver rundt i senga for å finne en bra stilling, vondt å snu seg og vondt å reise seg, og må på do i hvert fall tre ganger for å presse ut 4 dråper :(

Var hos legen i går, og hadde lavt BT (95/60), så det er kanskje derfor jeg er sliten? Har hatt noen hektiske uker der jeg har fått unna hus- og vindusvask, babyforberedelser og en del julegaver - og det er jeg jammen glad for, for nå er det tomt for energi igjen. Brukt opp, kanskje? Babyens hjerteslag var på bare 132, og det er rekordlavt til oss å være. KJenner at jeg ble litt engstelig, men legen trakk bare på skuldrene så jeg får jo bare tro på at det ikke har noe å si. Har forresten fått lyskebrokk også (au), i tillegg til alle åreknutene på kjønnsleppene - så der nede ser det lekkert ut, dere :-)

Jeg fikk jordmorsamtale på Lillehammer, men det var vel pga henvisning (fødselsangst). Forsto det slik at til vanlig fyller man bare ut et skjema og kan få omvisning hvis man ønsker det, men at jordmorsamtale må man be eksplisitt om.

Har dere damer mye magevondt? Synes det murrer og stikker hele tida, spesielt langt nede foran og i lysken. Forstår ikke hvordan jeg skal orke 43 dager til på denne måten, men det er vel en grunn til at man skal plages før termin - slik at fødselen fremstår som eneste utvei og en lettelse :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...