Gå til innhold

Ang kjønn/ beh i utlandet/muligheter etc

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dette kunne jeg virkelig skrevet masse om! Jeg startet en lignende research her for ca 2 år siden, og vet MYE om dette....

Per dags dato er det noen få muligheter i utlandet til såkalt gender selection. En klinikk i Russland som enkelt sagt høster ut egg, befrukter de og tester for kjønn, sykdommet etc for deretter å sette inn det egget som har dt kjønnet du ønsker deg.

Et sykehus, og en lege i Belgia; Frank Comhair, utfører genderselection via microsort sin metode; de sender sæd til USA, som sorteres, for deretter å befrukte deg med de sædcellene som har det ønskede kjønnet.

Om du søker på google på microsort/genderselection finner du masse stoff om temaet.

Den sistnevnte metoden gjøres også på flere fertilitetssenter i USA.

Begge metodene er dyre, og innebærer flere turer til legen i det landet du behandles. Du må også ta hormonmedisiner. Reise x flere, medisiner, opphold og konsultasjon/behandling koster... Du må regne med totalt sett ca 150 000 - 200 000 kr for dette.

Dessuten skal en være klar over risikoen for ikke å bli gravid med disse ivf metodene. Det spiller ingen rolle om du i utgansgpunktet blir lett gravid eller ikke, oddsene er de samme; ca 25% sjangse for å bli gravid med ivf. (altså risikerer du å bruke masse penger som ikke fører til en graviditet).

Det er også forsket endel på dette å kunne påvirke unnfangelse av kjønn via naturmetoden.. Det eneste sikre er at ingenting er sikkert.. MEN, det er bevist at jentesædceller lever lengre og svømmer treigere og at de trives best i surt miljø. Dette med kosthold for å påvirke bipolariteten til cellene ( + og - , og hvordan dette påvirker hvilken sædcelle som foretrekkes) er lang mer usikkert, og går på hva du spiser av matvarer som igjen påvirker denne + eller minusladningen.. Men det sies altså at jentediett og guttediett er svært usannsynlig, men jentedietten er jo sunn - så det skader jo ikke å prøve..

Slike kjerringråd er jo usikre, og skal en satse på dette må en virkelig være innstilt på at det overhode ikke fungerer.. Det er heller ikke bevist at noen menn bare bærer sædceller av et bestemt kjønn, det er tull.. Det samme gjelder "statistikken" om at har du to av samme kjønn, er oddsene 75 - 80% for at neste blir det samme.

Faktum er at de som har 2 av samme kjønn OFTERE får nr 3, enn de som har en av hver. Og, at sjangsen for gutt nesten alltid er 51% og jente 49%. (se på fødselstall som har holdt seg stabil i årtier; det fødes ca 105 gutter for hver 100 jenter..).

Det finnes også flere nettsider/selskaper i utlandet som selger kalendere/pakker som skal gi det kjønnet du ønsker.. CNN har hatt en såkalt test av dette, og konklusjonen er at det er nare vås for det meste... Men et firma selger en "pakkeløsning" som baserer seg på de faktumene som forskning allerede har påpekt, og selger et opplegg basert på å kartlegge eggløsning, ta tilskudd + diett ifht cellens + - ladning, samt noe som skal påvirke skjedens miljø ifht surt ved jente, basisk ifht gutt. Den beskriver timingen ifht EL etc. Dette var den eneste pakken CNN konkluderte med at hadde "sunn fornuft", men altså fortsatt veldig usikkert ang resultat. (selv om hjemmesiden til dette firmaet gir relativt høy garanti for produktet).

Vi har, som dere ser, vært igjennom det meste av research på dette. Vi har 2 nydelige gutter, og ønsker oss en datter nå i siste svangerskap. Men ikke så sterkt at jeg er villig til å bruke penger og helse på det. Det er faktisk også ganske sjarmerende med en gutteflokk på 3, tenk på all den gleden de vil ha av hverandre..!

Men; vi skal prøve denne pakkeløsningen, som i realiteten ikke gjør annet enn å påvirke oddsene i noen %, men det koster ikke skjorta, og er dermed verdt et forsøk. Dette har vært en lang prosess, vart i 2 år. Jeg var i en periode så besatt av dette, at jeg faktisk bestilte behandling hos den belgiske legen, og har snakket masse med han på tlf. Men plutselig gikk det opp for meg hvor sykt det egentlig var, og at dette på mange måter underkjente spesielt gutt nr 2.. Selvsagt hadde det vært stas med en datter, for all del. Men når jeg ser hvor bra vi har det nå, og hvor lykkelig vi er, så ser jeg at DET er viktigere enn allt annet.

Jeg ønsker dere alle lykke til, uansett mening og beslutninger. Jeg VET hvordan dere har det! Og til alle som er så imot diskusjonen om ønske om kjønn; jeg oppfordrer dere til å respektere at andre tenker annerledes, og lar denne debatten ligge her til de som har en interesse av temaet.

P.s; det er forøvrig på trappene en lovendring i England ang å kunne velge kjønn ved ivf behandling, men det vil ta tid før den er vedtatt. En må fortsatt gjennom det samme opplegget med dyr behandling, flere konsultasjoner og ikke minst oddsene for å bli gravid via ivf.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er godt å høre at en ikke er alene!!! Har også to nydelige gutter og ønsker nå sinnsykt sterkt å få en jente. Jeg er mer eller mindre besatt av dette for tiden, og det er ikke noe kjekt! Har skikkelig dårlig samvittighet for at jeg føler slik jeg gjør, men klarer bare ikke å styre det. Jeg prøvde de "naturlige" metodene for å få en jente med nr. 2: sex før eggløsning, spise mye mat med kalsium osv. Men er et bevis på at det ikke alltid nytter.

Har også hørt at det er mulig i Russland eller Nederland, men trodde prisen lå på rundt 100 000. Uff, ja dette er mye penger, og i hvertfall når det er så usikkert. Men jeg vurderer det likevel. Vet du navnet på den kliniken i Russland? Ville du anbefalt å reise dit eller til Nederland? Har du mer informasjon om temaet, hadde jeg satt stor pris på om du ville maile det til meg: [email protected]

Takk for at du forstår...

Skrevet

Jeg forstår!.. Skal maile deg til uken, når jeg får bedre tid!

Skrevet

Takk for fint innlegg :)

Vet du om det er noen dager før El det er størst sjanse for jente??

Skrevet

Hei luddemamma!

Venter i spenning på mail fra deg... Håper du får tid en dag denne uken. På forhånd takk!

Pia

Skrevet

Hei!

Nå har jeg endelig sendt deg mail med masse info og linker!

Lykke til!

Skrevet

det er jo det man sier, noen dager før EL er det størst sjanse for jente.

Et par jeg kjenner hadde hyrdestund 4 dager før EL. Ut kom en gutt.

Et annet hadde to dager før EL og ut kom en gutt.

Ingen sikker metode dette.

Skrevet

Hei Luddemamma!

Tror jeg har vært i kontakt med deg tidligere, mn da hadde du et annet nick... Sjansene for å bli gravid med prøverør er ikke 25% som du skriver... På den russiske klinikken er den hele 40%+, og det spiller faktisk en rolle om du egentlig kan bli gravid på naturmetoden eller ikke om du har suksess eller ei! At du velger en "tulletest" (unnskyld uttrykket) for å bli gravid med jente er jo ditt valg :-)! Prisen på den rusisske klinikken er ca 40-50 000 med medisiner, + reise og opphold, så prisen er overkommelig om ønsket virkelig er STERKT nok. Synes bare jeg skulle informere om dette ettersom innlegget ditt bar litt preg av at andre burde gjøre som deg...

Skrevet

Hei du!

Har aldri skiftet nick, så tror neppe du har mailet med meg?? Uansett, jeg er IKKE professor innen medisin/ivf, og tror neppe du er det heller?? Men de tallene jeg oppgir er gitt meg av lege som jobber på fertilitetsklinikk/ivf, de samme tallene 25+30% sukseerate innen ivf per forsøk er oppgitt også på andre nettsteder/klinikker (bla den i Belgia..). At den russiske klinikken da sier over 40% suksserate for vel stå for dems regning (eller ønske om betalende kunder??:) )

De samme kildene sier faktisk at det spiller svært liten rolle om du i utgangspunktet blir lett gravid eller ikke, det spiller ingen rolle, det er mange faktorer innen ivfbehandlingen, samt at den er kunstig - dvs dine hormoner stimuleres under den aktuelle syklusen. Men kanskje disse ekspertene tar feil? Jeg vet ikke..

De prisene jeg oppga var ca tall utfra de prisene jeg fikk oppgitt av klinikkene, deretter omgjort til vår kurs + reise x2, opphold etc..

Jeg prøver heller ikke å "påvirke" noen som helst, og tror ikke på noen billigpakker kjøpt på internett. Jeg sier simpelthen bare det som er fakta; ingenting er sikkert bortsett fra behandlingen i Russland, om en lykkes i å bli gravid! Og jeg hadde gjort det på flekken om det hadde latt seg gjenomføre økonomisk og praktisk, og ikke minst fått tak i en gynekolog som faktisk ville samarbeidet om det, da det faktisk ikke er lovlig med slik behandling her i Norge..

Jeg ville bare dele den informasjonen JEG hadde, om den er så feil så beklager jeg virkelig...

Skrevet

25-30% er de normale tallene men dette er jo til 99% folk som ikke kan få barn på naturmetoden. Så logisk nok er jo sjansene for ellers friske høyere. MEN pass på forskjellen mellom graviditets % og baby take home rate.

Sjansene i utlandet er høyere fordi de viderekultiverer eggene lengre og setter flere tilbake enn i gode gamle Norge.

Ang gynekolog som sammerbeider. Hva er prblemet? han gjør ingenting som er ulovelig for ham/henne.

Må jo ikke nødvendigvis fortlele hele sannheten da.

Priser i Russland har jeg fått oppgitt uten opphold & reise til å være ca 45000 kroner.

Graviditetsrate 57% og såvidt jeg skjønnte baky take home rate 43%

Reise, opphold, visa, transport og co kommer i tillegg.

Skrevet

Hei!

Takk for ny informasjon! Ja, det er kanskje ikke vanskelig ang gynekolog, men min lege ville iallefall ikke hjelpe uten informasjon om hvor og hvorfor jeg skulle ha ivf i utlandet når jeg er fruktbar...

Vet at du har sjekket endel om dette, men du har kanskje ikke gjenomført det? Kan jeg spørre hvorfor?

Skrevet

Jeg vet en del om det fordi jeg er nyskjerrig på det samt hjalp en som lurte på å gjøre det.

Jeg bor i Tyskland og skulle vi ha gjennomført ivf for å bli gravid, hadde vi gjort det i Østerrike. Da hadde sykekassen min betalt alt. Men der er ikke seleksjon lovlig så da måtte vi ha tatt hva vi fikk.

Men jeg ønsker meg ikke barn lengre, timingen nå er dårlig og pga arthose i knærene er dette noe som bør nøye vuderes fordi ekstra vekt er ikke rba for knærene.

Alle mine tyske leger har sammarbeidet med en østerriske klinikken, de fleste sammarbeider også med andre land til tross for at de har annen lovgivning enn her.

Skrevet

Synes dette er en veldig spennende debatt. Fint at luddemamma og lindanytt deler denne informasjonen med oss. Men er det noen der ute som virkelig har gjennomført dette??? Eller som kjenner noen som har det??? Det hadde vært spennende å høre fra dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...