Gå til innhold

Å føde i uke 38 iforhold til uke 40?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen forskjell for barnet sin del egentlig?

Synes å ha lest noe om antistoffer barnet har godt av å ha med seg som det får de siste to ukene. Vil det si at det beste for barnet er å få ligge i 40 uker?

I såfall får jeg litt dårlig samvittighet her jeg sitter å håper han/hun kommer om ikke så alt for lenge. Er 38 uker nå...

Hva mener dere? Noen som har pratet med fagpersonell om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Ja, har lest om viktige antistoffer som går over i babyen de siste ukene, som gir babyen beskyttelse for de neste 6 månedene. Det må være viktig for en baby å få med seg. Men setter fødselen igang naturlig før uke 40 vil jeg tro at da er babyen ferdig - og den har fått det den skal :o) Dette siste er bare hva jeg tror.

Skrevet

Ja enig med Silje her...Det er så finurlige mekanismer som starter en fødsel at de på tross av masse forskning ikke vet akkurat hva som gjør at det starter opp..

Men jeg stoler på naturen, og at når det starter etter uke 37 er det fordi barnet er klart! Så det er lov å håpe!! :-)

Skrevet

Hmm. Vet ikke, jeg. Leste en artikkel om økningen av ks i sommer, der uttrykte leger litt bekymring fordi dette betyr at flere barn kommer tidlig (noen ganger tidligere enn uke 37 fordi man har feilberegnet termin). forskere kunne se en litt større forekomst av puste-problemer og astma og allergi blandt keisersnitt barna (planlagte keisersnitt er vel som oftest uke 37). Tallene skulle forskes videre på, og det kan jo være mange ulike årsaksfaktorer som spiller inn (noen direkte knyttet til ks). dessuten var det vel diskusjoner rundt kvaliteten på data.

Konklusjonen var vel at de ikke visste om det å fødes noe før termin har noen betydning og de vil finne ut..Uansett er vel barna våre modne i litt ulikt tempo, noen av dem er vel helt klare uke 37. kommer hun så kommer hun, tenker nå jeg....ingenting jeg kan gjøre om hun kommer f.eks. i uke 36, så ingen grunn til dårlig samvittighet......

Skrevet

Barnet går ikke glipp av noe om det kommer ut i uke 37/38. Det får seg de samme stoffene omtrent hele tiden og det fortsetter å få i seg antistoffer med morsmelka.

Skrevet

enig i hva du sier røy, men vil slenge på en ting:

en av hovedårsakene til at astma og allergi-tendens øker hos barn med ks er fordi de ikke blir preget med mors bakterieflora på vei ut av fødselskanalen. Både mors tarm- og skjedebakterier er med på å gi barnet en naturlig flora og beskyttelse.

De har gjort noen store forskningsarbeid på pakistanske barn født i norge kontra barn født i pakistan, her så man at barn født i pakistan hadde markant mindre forekomst av astma og allergi i de første årene enn de som er født i norge. Dette forklarer man med at det er flere ks i norge + at kvinnen får klyster og fødslene er mer sterile her til lands enn i pakistan.

Jeg synes det var interessant forskning.

Når det gjelder ditt innlegg Yara, tror jeg og på at hvis fødselen starter naturlig etter uke 37, men før uke 40 så er baby ferdig og hele svangerskapsforløpet er unnagjort :-) Vi vet enda ikke hva som starter en fødsel og det kan godt hende vi aldri får vite det heller. Noen hemmeligheter skal livet beholde for seg selv :-)

Skrevet

Nå tror jeg at det har vel så mye å si med arv og miljø når det gjelder dette med astma og allergi. Hvordan man lever som gravid er vel absolutt med på å forme våre barns helse! Og som Sweet Amber sier alt det gode de får i seg med morsmelk:) Min første datter ble tatt med keisersnitt og har så og si aldri vært syk eller hatt noen form for allergi... Ellers så er vi i vestlige land ekstremt forsiktige og veldig hekta på hygiene i forhold til feks land som India. Barna våre får dermed et svakere immunforsvar....

Skrevet

Babyen kommer vel stort sett når den er ferdig. man sier jo at alt fra 2uker før termin til 2uker etter er helt normalt å at få babyer kommer på termindatoen.

Skrevet

Ungen min kom 3 uker for tidlig, rett etter uke 37.

fikk 9 av 10 poeng, som er ganske bra.

det eneste hun trengte var en vitamin k sprøyte.

hadde også gulsot da, fikk lysbehandling. sov derfor mye, åpnet øynene først etter noen uker.

fikk beskjed at hun kanskje vil utvikles litt langsomere: at hun f.eks ikke smilte før tre uker etter at hun burde osv.

Var på en måte tre uker for sen i utviklingen de første mnd, men nå jevner det seg ut.

Nå er hun akkurat som andre, lagt på seg, babler og krabber! bedre sent enn aldri!

aldri vært noe alvorlig syk, og ikke noe annerledes enn normaltid fødte barn!

så ta det med ro! 38 uker ikke farlig.

jeg fikk litt sjokk da jeg skjønte at ungen kom tre uker for tiden, men det var fordi jeg selv ikke var helt forberedt!

Skrevet

de som er født i uke 40 er faktisk noen ganger verre å få ut, fordi de legger på seg mer...

også har de mer hår på kroppen, og ser ikke alltid så nyfødte ut.

Skrevet

termin er jo +/- 14 dager så jeg mener barnet er godt nok utviklet i uke 38. Min gutt kom i uke 38 sist og han er bare helt perfekt!

ammet han i nesten 2 år så han er proppfull av antistoffer, hehe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...