Shaka Skrevet 9. september 2006 #1 Skrevet 9. september 2006 Hei alle sammen:-) Jeg har ennå 9 lange uker igjen til termin.. men har fått ett aldri så lite dilemma å fundere på. Skal vi la vår nyfødte baby sove i seng på vårt soverom, eller inne på sitt eget rom? Et vennepar av oss har 3 skjønne unger - som har ligget på egne rom siden fødselen av. Jeg synes dette høres litt slitsomt ut, å stå opp om natten for å gå inn på rommet ved siden av - istedet for å ha babyen lett tilgjengelig ved siden av meg. Men som min venninne argumenterte med så var dette veldig greit, foreldrenes soverom ble fullstendig privat sone - de slapp dessuten stresset med å venne babyen til å sove alene på eget rom. Er veldig usikker på hva jeg skal bestemme meg for, det samme gjelder for min samboer. Han hadde ikke tenkt tanken engang på at babyen IKKE skulle ligge på vårt soverom. Men nå som dette er brakt på bane er vi veldig usikre. Noen av dere som har erfaring, tips eller gode råd? tusentusentakk og ha en fortsatt hyggelig kveld.
kula 291011 Skrevet 9. september 2006 #2 Skrevet 9. september 2006 vi skal ha våres baby på soverommet.. er jo også en trygghet når den er så liten
Gjest Skrevet 9. september 2006 #3 Skrevet 9. september 2006 Vi skal ha babyen på vårt soverom til å begynne med. Men har ikke lyst til å vente så lenge før den får sitt eget rom...
Frk. Fryd Skrevet 9. september 2006 #4 Skrevet 9. september 2006 Vi har hatt jr inne hos oss siden har ble født, og nå er han 6 mnd. Jeg hadde aldri orket å gå inn på et annet rom om natten, satt meg på en stol der og ammet. Nå kan jeg bare lempe han over i min seng uten å slå på noe lys ( jeg har på lys i gangen og døren på gløtt) og jeg sitter der og halvsover mens jeg ammer. Når han er ferdig er det bare å legge han i sengen sin og vi lukker øynene begge to. Jeg likte også å ha han i nærheten på begynnelsen for å se at han hadde det bra, pustet, ikke dynen over hodet og sånne ting. Slapper litt mer av nå altså... Nå holder vi på å kutte ut ammingen midt på natten, og når den er slutt er det mulig han får sitt eget rom. Jeg tror hver familie finner ut hva som funker best for de. Lykke til med fødsel :-)
Gjest Skrevet 9. september 2006 #5 Skrevet 9. september 2006 det tror jeg også, at ting faller naturlig inn hos de enkelte, hvordan de vil ha det.. min "plan" er å ha barnet å sove i vogn-baggen, oppå to bruskasser, enn hvor bisarrt det høres ut.... dette pga at vi ikke får senga inn på vårt rom.. ikk stort nok.. men skal ha barnet inne hos oss ihvertfall de første mnd...
Haldis84 har fått Christopher Skrevet 9. september 2006 #6 Skrevet 9. september 2006 jeg skal ha han på soverommet vårt. Hadde jentungen på rommet vårt til hun var ca 2 år, fungerte bra for oss
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 9. september 2006 #7 Skrevet 9. september 2006 Vi skla ha han på rommet vårt de første mnd i hvertfall . Minst 4-5 mnd så får vi se hva vi gjør etter det :=)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #8 Skrevet 9. september 2006 Skal ha babyn inne hos oss de første 4-5 mnd i allefall...det tror jeg kan være til det beste for både mor&barn...som nevnt over.Men etterhvert skal den lille få seg eget rom. Men å ha ungen der til den er 2 år synes jeg er drøyt...! Kan ikke ha vært mye sexliv der i gården;)
Mrs. Bouquet Skrevet 9. september 2006 #9 Skrevet 9. september 2006 Kandu ikke henge en kurv i taket evt over senga deres? Leandervugga eller den indiske babyhengekøya for eksempel
Mrs. Bouquet Skrevet 9. september 2006 #10 Skrevet 9. september 2006 Var til hun som ikke hadde plass på soverommet
candyland Skrevet 9. september 2006 #11 Skrevet 9. september 2006 jeg skal ha babyen inne på rommet vårt de første 6 mnd, så regner jeg jeg med å flytte senga inn på babyrommet.... veldig greit å ha babyen inne hos meg i begynnelsen i forhold til amming og trygghet.....
Gjest Skrevet 9. september 2006 #12 Skrevet 9. september 2006 Hei Shaka.Her hos oss har det ikke vært tema om beibien skal ligge noen annen plass en sammen med oss på vårt rom. I egen seng så klart:-)Høres fryktelig slitsomt ut både for beibi og mor å sove adskilt de første mnd...Tror ikke det vil bli spesielt vanskelig når h*n skal sove på eget rom. Alt til sin tid! Tviler på at jeg hadde fått sove noe særlig heller, hadde nok bare blitt stressa og redd....Nei, gjør det dere føler er rett, alle må bestemme selv hvordan de vil ha det! lykke til!
Haldis84 har fått Christopher Skrevet 9. september 2006 #13 Skrevet 9. september 2006 Vi har heldigvis litt fantasi, soverom er ikke et must for sex. Finnest mange andre hyggelig plasser og hehehe
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #14 Skrevet 10. september 2006 Vi vurderer faktisk å sove på barnerommet istedenfor å ha barnet på vårt rom. Dette har mest med far's behov for søvn å gjøre siden han kun har 6 timers søvn pr natt og de trenger han. Vi har bestemt oss for at det er lettere for han å sove på babyens rom, å så gå på vårt rom om gullet våkner/skriker etc enn det er for meg å babyen å flytte på oss og dra me oss sengeklær etc. Men vi har så langt det er mulig ihvertfall tenkt å sove i samme rom som knøttet begge to så lenge det er behov. Tenk å måtte stå opp midt på natta flere ganger, i halvsøvne omtrent, inn til baby fordi den enten gråter eller skal ha pupp.. Snakk om noen mnd liksom, tror det hadde blitt en større påkjenning for både far og mor faktisk. Min venninne fortalte forresten at man uroer seg jo for div etter fødsel også, og en av de tingene er/kan være krybbedød. Hun våknet flere ganger om natta, og syns det var utrolig deilig at det bare var en kjapp sjekk i vogga for å konstantere at bebissen fremdeles pustet og hun slapp ut av senga for det.
Nr-3-i-Magen Skrevet 10. september 2006 #15 Skrevet 10. september 2006 Ikke for å skremme noen, men jeg tenkte jeg skulle nevne at krybbedødforeningen og Gro Nylander anbefaler å ha barnet på foreldrenes soverom hvertfall til barna er 6 mnd, fordi det er funnet en økt risiko for krybbedød for barn som sover på eget rom. Hvis man sover på samme rom kan man lettere høre evt. luftveisproblemer og snu barnet hvis det kommer seg over på magen.
Videlivi Skrevet 10. september 2006 #16 Skrevet 10. september 2006 Vi tenkte å ha barnet på soverommet vårt til overgangen fra vogge til sprinkelseng( 2-3 mnd alder?). Vi har begge sett hvordan det kan gå hvis man har barnet for lenge på sitt eget soverom, og vi vil unngå dette. Det er heller ikke lange veien fra vårt soverom til barnerommet, og jeg regner med at det er en hund som kommer til å ligge på barnerommet for å passe på =)
Shaka Skrevet 10. september 2006 Forfatter #17 Skrevet 10. september 2006 Hei igjen! :-) Veldig greit å høre hvordan andre tenker om denne saken. Etter å ha lest alle svarene til nå tenker jeg vi har lille nurket inne på vårt soverom - de første mnd iallefall:-) Var jo enstemmig dette.. Ha super dag alle sammen. Hilsen (hovedinnlegger) Shaka
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #18 Skrevet 10. september 2006 Jeg håper da virkelig ikke at sex er et argument for at man ikke kan ha en baby på soverommet.....? De våkner ikke så lett når de først sover. Og hvis de gjør det, so what? I forhold til krybbedød, så anbefales det at de sover i samme rom som foreldrene borti det første året. Egoistisk å ikke ha de på soverommet sitt synes jeg !
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #19 Skrevet 10. september 2006 Det var snakk om at man hadde ungen der til den var 2år-hvis du klarte å lese!! Er enig i at babyn burde sove i samme rom som mor&far,de første mnd.Hvor lenge er jo opp til hver enkelt.Men når de er året burde de få sitt eget rom altså!! En unge på soverommet til de er 2år,da hadde ikke jeg klart å ha sex...de kan faktisk våkne...Men slapp av...du gjør som du vil!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2006 #20 Skrevet 10. september 2006 Klarte ikke å ha mitt første barn på vårt soverom i et helt år jeg heller. Han fikk eget soverom når han var 9 mnd. Jeg er også helt enig at de ikke burde sove på samme rom til de er 2 år. Hadde ikke blitt så mye "sengekos" hos oss heller. Men når det er snakk om bittesmåe babyer og til og med nyfødte, da synes jeg de skal få sove på rom sammen med foreldrene. Har sikkert lest litt for fort her. Er litt distrè om dagen. Beklager...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå